l
Maak van je bedrijf een merk

Branding tips & inspiratie

Wil je ook aan de slag met (personal) branding en ben je op zoek naar tips en inspiratie? Geregeld behandel ik op deze pagina een thema. Dit keer deel ik met jullie een blog over de bedrijfsidentiteit, wat het is en hoe je het gebruikt voor je contentstrategie om authentiek en onderscheidend te communiceren.

Terug naar de roots van je bedrijf

Tijdens de zomervakantie van 2019 bracht ik een bezoek aan de geboorteplaats en villa van Christian Dior in Granville, Frankrijk. Terwijl ik door de schitterende tuinen liep en de prachtige jurken bekeek, herinnerde dit bezoek mij aan het feit dat de nieuwe marketingdirecteur van een bekend modehuis altijd eerst naar de geboortegrond van de oprichter werd verwezen. Reden hiervoor is het merk te ontdekken vanuit de 'roots', om het zo tot leven te laten komen of nieuw leven in te blazen: wat zijn de karakteristieke elementen, of zoals ik liever zeg 'de parels', die opvallen en een merk eigen maken?

Merkdenken als onderdeel van je acquisitiestrategie

Als persoon zijn we allemaal uniek. Maar hoe onderscheid je je via je communicatie? Ben je zzp'er of ondernemer, en wil je ook van jouw bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie? En wil je weten hoe je dit aanpakt? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om jouw unieke verhaal naar de markt te ontdekken.

Voorbeelden hoe je dit doet:

- een bezoek aan de (geboorte-)plaats of plek waar je bedrijf is opgericht  

- het screenen van de bijzondere kwaliteiten van jouzelf (en je medewerkers)

- Belangrijke mijlpalen en successen 

Dit helpt je een beter beeld te krijgen van de kwaliteiten en waarden en deze te (her-)definiëren voor de bedrijfsidentiteit, en zo je contentstrategie te bepalen. 

Wat is een bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je bedrijfsidentiteit? Je identiteit als bedrijf is het verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Om je bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook de 'purpose' tot leven te brengen. Dit verhaal wordt bepaald door de gemeenschappelijke waarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het verhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.

De belofte van een transformatie

Uiteindelijk draait een sterk verhaal altijd om een transformatie: welke belofte ga je waarmaken op basis van de behoefte van je ideale klant. Wat is het probleem waar iemand mee worstelt? Vindt men het lastig om zichzelf zichtbaar te maken..., of hoe stijlvol over te komen,... of hoe zorgen we ervoor dat de talenten van onze medewerkers beter worden benut? Zomaar wat vragen die kunnen spelen. Maar altijd is er een wens of verlangen dat wordt waargemaakt. Een verlangen naar meer, beter, mooier, of hoe je ergens juist van af komt. 

Dus: op welke vragen ben jij het antwoord?

Hulp nodig voor jouw/jullie verhaal? Laat het me weten! Dan maken we eerst kennis via een vrijblijvend gesprek! Of ga met me aan slag om jouw merkverhaal te ontdekken via deze coachingmodule.


Op zoek naar meer inspiratie en personal branding tips? 

Schrijf je dan hier in en ontvang regelmatig een "Brand" update. In deze update behandel ik branding gerelateerde thema's zoals strategie, visualisatie, contentmarketing, storytelling etc. 


Meer weten over branding:

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant

De waarde van een personal branding coach

Ondernemen en communiceren

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?