l
Maak van je bedrijf een merk

Branding tips & inspiratie

Wil je ook aan de slag met (personal) branding en ben je op zoek naar tips en inspiratie? Geregeld behandel ik op deze pagina een thema. Dit keer deel ik met jullie een blog over hoe je de kracht van Kaizen inzet voor het platform LinkedIn.

De kracht van Kaizen voor LinkedIn

Of je nu een professional of dienstverlenende ondernemer bent, het is belangrijk dat je jezelf als expert neerzet, of als de ‘go-to person’ voor onderwerp X, Y, of Z. Want waarom zou men nu juist jou kiezen om mee samen te werken? En niet alleen om jezelf te verkopen, maar ook om waarde toe te voegen en de connectie te maken met mensen die interessant kunnen zijn voor je netwerk.  

Een van de belangrijkste lessen die ik heb mogen leren tijdens mijn loopbaan is de kracht van KaizenKaizen, oftewel ‘veranderen naar beter’ is een Japanse filosofie die uitgaat van het groeipotentieel van de mens. Door te focussen op wat het belangrijkste is, de kern van wat je doet en waar je goed in bent voor een ander, en dat te optimaliseren krijg je kwaliteit. Bovendien gaat deze filosofie uit van de kracht van de kleine stappen om aan je doel te werken. Iedere stap is er weer een, hoe klein ook. En uit deze reis kun je zelf veel voldoening halen.

Hoe begin je op LinkedIn?

Maar hoe doe zet je deze kracht nu in op een platform als LinkedIn? Of liever gezegd hoe begin je? En welke kleine stappen kun je zetten om jezelf meer zichtbaar te maken als professional, en zo meer waarde toevoegen op dit platform? Lees hier hoe je stap voor stap waarde toevoegt voor je netwerk:  

Stap 1: Houd de actualiteit en trends bij. Het is belangrijk te weten wat er in de wereld speelt. Grote kans dat je daarom al lokale en (inter)nationale media volgt, kranten leest en ook op LinkedIn passief bezig bent. Heel goed! Want dit is al een begin. #Sociallistening wordt dit ook wel genoemd. En zoals je wellicht al weet is luisteren goud waardWeten wat er speelt binnen je community of doelgroep, helpt je om te weten waar je precies (meer) waarde kunt gaan leveren.  

Stap 2: Weet waar je heel goed in bent. Tsja, dat is soms lastig te bepalen. Zeker als je jezelf de zoveelste adviseur, coach of trainer voelt. En wat voor jou wellicht ‘normaal’ is, omdat het je moeiteloos afgaat, kan voor een ander ‘grandioos’ zijn. Ga daarom op zoek naar je onderscheidende mix van persoonlijkheid, kwaliteiten en vaardigheden. Bijvoorbeeld door de testen die je ooit hebt gedaan door te nemen of oud-collega’s en vrienden te vragen wat hen is opgevallen door de jaren heen. Maak deze boodschap zo helder en krachtig mogelijk.  

Stap 3: Deel vervolgens relevante content die focust op deze persoonlijke mix en wat nu juist jij je doelgroep te bieden hebt. Handig hierbij is om op voorhand ‘content thema’s’ voor jou als ‘brand’ te definiëren. Dit zijn de gebieden waar jij je op gaat focussen en dus ook content over gaat delen.

Het delen van deze content kun je vervolgens ook weer opdelen in de volgende stappen:  

  •  Als je online gaat starten, begin dan met het lezen en delen van het nieuws in je tijdlijn van LinkedIn. Start met het ‘liken’ van content van anderen mensen uit je netwerk die passen binnen je thema’s. Reageren betekent verspreiden. Je zichtbaarheid wordt er door weinig moeite mee vergroot. Dus, vind je een bericht of artikel van een ander interessant voor je doelgroep: geef een like!
  • Iets meer effort, maar nog iets effectiever (vooral voor diegene die de post heeft geplaatst, want LinkedIn waardeert interactie zeer), plaats een comment bij de post die je aanspreekt. Laat je waardering blijken, voeg er jouw mening toe, geef felicitaties of deel een aanvullende relevante ervaring.
  • Je kunt als volgende stap nu ook content gaan ‘cureren’. Denk aan een rol als ‘content gatekeeper’, waarbij je selectief berichten screent die van waarde zijn voor je netwerk online. Je hoef deze content niet zelf te schrijven, maar je ‘cureert’ deze: je geeft je eigen visie of context aan de inhoud door deze te delen. Deel een bericht van de online media die je volgt via een van de icoontjes om te delen.
  • Als laatste, kun je natuurlijk ook zelf een bericht (max 1300 tekens) of artikel (zo vanaf 500 woorden)  plaatsen. En kies de vorm die bij je past. Ga vloggen, schrijf een blog, of deel presentaties. Ze werken allemaal voor je expert status, zolang het middel maar bij je past en jouw boodschap versterkt. Dus oefen eerst met verschillende vormen, voordat je  ‘live’ gaat.

En vergeet je eigen persoonlijkheid niet. Kwaliteiten en vaardigheden zijn makkelijker te kopiëren, maar jij als (merk)persoonlijkheid niet. Mensen willen ook de verbinding maken met mensen. Wat vind jij belangrijk? Waar sta jij voor? Waar liggen je interesses? Het is belangrijk voor je netwerk dat ze zich in jou herkennen om de connectie te maken.

Wil jij meer van jezelf laten zien via LinkedIn? Vertrouw dan op je eigen mix van kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijk. En zet kleine stapjes. Daar wordt LinkedIn ook vanzelf een stuk ‘diverser’ en leuker van 😊

Wil je nu ook voor jezelf een goede basis neerleggen voor je online contentstrategie? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismaking

Op zoek naar meer inspiratie en personal branding tips? 

Schrijf je dan hier in en ontvang regelmatig een "Brand" update. In deze update behandel ik branding gerelateerde thema's zoals strategie, visualisatie, contentmarketing, storytelling etc. 


Meer weten over branding:

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant

De waarde van een personal branding coach

Ondernemen en communiceren

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?