l
Maak van je bedrijf een merk

Inspiratieblog

Wil je ook aan de slag met personal branding en ben je op zoek naar tips en inspiratie? Iedere maand behandel ik in deze column een thema. Voor deze maand is dit: "Ondernemen en communiceren".

Ondernemen & communiceren

Vandaag ben ik precies een jaar online met mijn Instagram-account @sandrastassar! En voor mij is dit ook echt een mijlpaal. Kijk, inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een, maar om echt aan de gang te gaan met je bedrijfspromotie is stap twee.

Op zoek naar het DNA van je bedrijf voor je merk

Zoals ik zelf ook ‘predik’, ben ik eerst begonnen met mijn acquisitiestrategie door van mijn bedrijf een merk te maken. Dit betekent dat je een helder beeld creëert wat je wilt uitstralen en voor wie. Een merk is namelijk meer dan een logo of visitekaartje alleen. Het is de optelsom van alle indrukken die men krijgt van jou als ondernemer via je sociale media, website en visitekaartje aan toe. Een van de manieren om te onderzoeken wat je wilt uitstralen, is terug te gaan naar het DNA van jezelf in het licht van jouw bedrijf.

Een paar tips om hier achter te komen:

Een bezoek aan je geboorteplaats om te onderzoeken wat je vroeger al leuk vond

- Het screenen van de eigenschappen en kwaliteiten die je als kind had via fotoboeken of een gesprek met je ouders

- Herinneringen van belangrijke mijlpalen uit je loopbaan en successen ophalen met een jeugdvriend

- Het doornemen van de resultaten van ‘persoonlijkheids'-testen.

Deze manieren helpen je een beter beeld te krijgen om je talenten en waarden te (her-) definiëren, en zo je bedrijfsidentiteit te bepalen.

Look & feel van je social media profielen

Na een eerste analyse heb ik ook mijn eerste gedachten voor contentideëen uitgewerkt. Onderwerpen op basis van mijn diensten die ik zou aanbieden, de thema’s die bij me doelgroep leven, maar ook mijn persoonlijkheid en eigenschappen. Daarna ook de look & feel voor mijn posts gecheckt via PowerPoint. Ha ha, ja geen ‘Later’ of een andere app waar je je posts kunt voorbereiden en zo kunt zien of het qua look & feel wel bij elkaar past. PowerPoint werkte voor mij ook prima op deze manier. Denk hierbij aan het grid van de laatste 6 foto’s die samen met je profielinfo vaak je eerste indruk online bepalen.

Het proces van contentcreatie

Daarna veel vooruit gewerkt om alvast een buffer te hebben voor mijn posts op basis van mijn eerste ervaringen en resultaten. In het begin is het vaak wat lastiger om op te starten en je ‘mojo’ te vinden. Daarom had ik alvast wat gefotografeerd en geschreven, zodat ik er zeker van kon zijn dat ik minimaal twee keer in de week zou posten. Want dat was mijn doel om mee te starten. Inmiddels zit ik op twee posts gemiddeld in de week en een story, en ‘vooruit’ schrijven doe ik alleen als ik spontaan ideëen wil uitwerken. Vaak schrijf ik op de dag van ‘go-live’ op basis van het onderwerp wat dan speelt of ter sprake is gekomen.

Organisch groeien: ‘like en engage’

Inmiddels heb ik meer dan 600 volgers en ik groei nog steeds ‘organisch’. Dit betekent dat ik geen geld stop in adverteren voor mijn naamsbekendheid, maar dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten. Wat mij heeft geholpen in de groei is het adagium dat je wel vaker leest: like & engage! Het klinkt simpel, kan toch relatief veel tijd kosten, maar ja, voor niets gaat de zon op. Oh ja, en de juiste mensen brengen je naar de juiste mensen om mee te connecten, zowel online als offline. Dit betekent ook dat je naast communiceren ook actie onderneemt! Klikt het ‘online’, grote kans dat dit face-to-face ook het geval is, dus onderneem actie!

Een 'APK' voor je communicatie

De volgende stap(pen) die ik ga zetten is een upgrade. Een nieuwe profielfoto van mezelf, de lay-out voor o.a. mijn website wil ik toch ook wel weer wat aanpassen, en zo zie je weer dat communicatie iets heel organisch is, een proces van continu verbeteren. Bovendien verander jezelf en dus verandert het bedrijf (en dus je communicatie) met je mee.

Ben je nu geïnspireerd en wil je ook een pitstop voor de communicatie van je bedrijf, laat het me weten. Een kennismaking is altijd gratis! 

Sandra Stassar 


Op zoek naar meer personal branding tips? 

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant