l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Hoe bereik je de juiste doelgroep via social media?

Werken aan de bekendheid van je bedrijf, acquisitie doen of ‘jezelf in de markt zetten’, het maakt allemaal onderdeel uit van het ondernemerschap. Dit betekent dat je jezelf goed kent, maar ook goed weet wie je potentiële klanten zijn. Om met je content op social media een goede indruk te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je blijft hangen en 'top of mind' wordt op social media, zodat ze jouw dienst overwegen wanneer ze die nodig hebben?

7 tips om je ideale klant online te bereiken

Het antwoord op deze vraag is dan natuurlijk eerst: wie is dan de juiste doelgroep of wie is je ideale klant? Dit is de essentiële vraag voor elke contentstrategie online en een vraag die je moet kunnen beantwoorden voor jouw business. Door je doelgroep en hun online gedrag te analyseren, kom je er pas echt goed achter hoe je je diensten het beste kunt promoten. Dit keer 7 tips hoe je dit doet:

1. Locatie gegevens: waar woont deze persoon (land, stad, provincie)?
Is je doelgroep lokaal, nationaal of internationaal? Belangrijk voor je communicatie om te weten, want de verschillen per regio en daarmee van je doelgroep kunnen nogal uiteenlopen. Iemand op het platteland heeft een andere leefomgeving en daarmee faciliteiten tot zijn of haar beschikking dan iemand in de stad. Soms loont het dan bijvoorbeeld om lokaal te gaan flyeren. Bovendien wordt een dienstverlener online vaak eerst gescreend op locatie. Raadzaam dus om je locatie te vernoemen op je Instagram- of LinkedIn-account bijvoorbeeld.

De locatie van je doelgroep bepaalt ook of het loont om je website of LinkedIn-profiel te vertalen. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld, wonen veel expats en dan kan het lucratief zijn om bepaalde communicatiemiddelen van Nederlands naar Engels te vertalen.

2. Levensstijl: wat vindt je doelgroep belangrijk in het leven. Do’s en dont’s?
De levensstijl laat vaak zien wat mensen belangrijk vinden. Handig om te weten, zodat jij zelf als ondernemer ook op de juiste plekken online aanwezig bent. Ook om beter te begrijpen hoe ze in het leven staan, en te leren waarom ze doen wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar sport, zoals de welbekende reclameborden langs de sportvelden. Maar ook naar hobby’s en andere vormen van tijdverdrijf. Wanneer je doelgroep online de Happinez leest, is het een idee om te pitchen voor een PR artikel in dit blad waarbij je je bedrijf promoot. 

Voor de werving van nieuw personeel kun je juist vrouwen als arbeidspotentieel aanspreken door duidelijk te communiceren dat je als bedrijf rekening houdt met de balans werk en privé, een kolfruimte hebt, of diverse foto’s van vrouwen in de promotie te laten zien.

3. Werkomgeving: hoe ziet de werkomgeving eruit van je ideale klant? 
In welke branche of industrie werkt je doelgroep? Wat speelt er in die markt? Mensen vinden het fijn wanneer je de omgeving snapt waarin ze werken. Van welke (online) netwerken en groepen zijn ze lid? Welke events en webinars (via o.a. Facebook en LinkedIn te traceren) bezoeken ze om op de hoogte te blijven van het vakgebied? Weet dus wat er speelt en volg de trends en ontwikkelingen in de markt. Gebruik de juiste trefwoorden in je profiel en deel ook relevante artikelen als 3rd party content op LinkedIn of Facebook om je deskundigheid te onderstrepen.

4. Werkinhoud: wat is zijn of haar functie? Welke taken of opdrachten voert je ideale klant uit? Wat zijn de problemen, wensen en behoeften van deze persoon ten aanzien van die taken?

Wat zijn de dagelijkse bezigheden? Welke taken zouden ze graag willen uitbesteden zoals communicatie, email-marketing of administratie? Wat kan ze aanzetten om tot actie over te gaan? Of welke activiteiten zouden ze graag willen toevoegen om hun ambities te verwezenlijken, maar hebben ze jouw hulp bij nodig? Want: “no pains, no gains”. Als er geen probleem wordt ervaren is het lastig om mensen in beweging te brengen. Wat ook kan is dat je start met verleiden voor een mooier toekomstperspectief en mogelijke problemen in de toekomst zo wilt voorkomen.

5. Communicatiegebruik: hoe neemt je ideale klant informatie tot zich en welke communicatiemiddelen gebruikt deze persoon, of welke heeft de voorkeur? Welke thema’s of trefwoorden hebben de interesse?
Voordat de meeste mensen tot een koop overgaan zoeken ze vaak eerst naar informatie. Zeker bij duurdere producten of diensten. En dan beginnen ze vaak bij Google. Dus handig  om te weten welke zoekwoorden of zinnen je doelgroep gebruikt. Handige tools hiervoor zijn o.a.  www.ubersuggest.com van online marketing goeroe Neil Patell of de gratis tool www.keywordtool.io . Ook is het belangrijk te weten hoe ze media en welke kanalen ze precies gebruiken. Misschien vind jij Twitter niet leuk, maar je doelgroep wel. Kies de kanalen waar je doelgroep ook aanwezig is. En leer met welke intentie ze het medium tijdens de klantreis gebruiken.

6. Klantreis: hoe ziet het aankoopproces eruit en wie zijn hier nog meer betrokken?
Hoe ziet je doelgroep(en) er precies uit? Heb je het over een doelgroep of zijn er meerdere zogenaamde 'stakeholders' in het spel? Als je bijvoorbeeld kinderen coacht dan heb je altijd te maken met de ouders of verzorgers van het kind. Of als je graag voor grotere MKB-organisaties werkt, spreken we vaak van de directieleden als beslissers, maar ook HR bijvoorbeeld als eindgebruiker. En misschien zijn er ook nog andere beïnvloeders in het proces zoals de secretaresse of de financieel adviseur. Belangrijk dus te weten in welke context jouw oplossing zal worden gebruikt en dat je je contentstrategie afstemt op deze doelgroep(en).


7. Op zoek naar de unieke waarde van jouw dienstverlening
Of jouw ideale doelgroep ontvankelijk is voor jouw boodschap valt of staat natuurlijk met jouw unieke waarde in de markt.  Zoals in het begin van dit blog aangegeven, begint het ook met jou. Dat je jezelf goed kent en dat je je bewust bent van je kwaliteiten. De inhoud van je dienstverlening wordt namelijk voor een groot deel bepaald door je expertise op basis van je kennis en ervaring. Maar bijvoorbeeld ook je online 'merk'-persoonlijkheid die in je communicatie en werkwijze terug te vinden is. Handig dus om de mensen online aan te trekken die bij je passen en te matchen met het probleem dat juist jij kan oplossen. 

Stel jezelf daarom eens de volgende verdiepende vragen voor de boodschap(pen) om de juiste doelgroep te bereiken:
• Hoe verbetert jouw product het leven van deze mensen? Hoe maakt jouw dienst het leven leuker, gemakkelijker, veiliger, etc? Wie is hierbij gebaat? Benoem je doelgroep bijvoorbeeld ook expliciet in je sociale mediaprofielen.
• Wat maakt je dienst precies onderscheidend, en waarom? 
• Welk voordeel levert juist jouw dienst om het probleem van je ideale klant op te lossen? Welke #hashtags passen er bij je dienstverlening en je doelgroep voor je posts?

Hoe analyseer je je doelgroep?
De resultaten van een marktonderzoek vormen altijd het vertrekpunt van je communicatie. Want wat vindt jouw doelgroep belangrijk en hoe doe je zo'n analyse? Ga met ze in gesprek, faciliteer een groepsdiscussie met een aantal representanten uit je doelgroep of organiseer een aantal interviews. (zorg dat ze wel weten hoe je met de informatie omgaat, of het anoniem is bijvoorbeeld om de Privacy te waarborgen.) 
Daarnaast kun je ook de sociale media zelf gebruiken door middel van polls, gelijksoortige accounts screenen of de hashtags volgen die verband houden met je dienst of expertise. Zo kun je leren en je laten inspireren door andere spelers in het veld. En je leert hoe zij met dezelfde thema’s omgaan of hoe zij communiceren over de waarde die ze toevoegen.


Hoe weet ik wie mijn ideale doelgroep is?
En mocht je nog niet weten wie je ideale klant is, start dan met de doelgroep bij wie jij denkt dat je de meeste waarde kunt toevoegen met jouw expertise en ga aan de slag. Vervolgens kun je bijsturen waar nodig op basis van de ervaringen die je opdoet in de praktijk. 

Of ga eerst weer terug naar ‘de tekentafel’ en breng eerst je belangrijke merkeigenschappen in kaart zoals je kwaliteiten en waarden om te checken voor wie dit waardevol kan zijn. Voor diegene heb ik ook een powersessie, waarin we jouw unieke profiel eerst in kaart gaan brengen.

Bereik je doelgroep met relevante boodschappen en consistente communicatie!

Dus wanneer je weet wie jij als ondernemer bent en wie je doelgroep is, dan heb je de ultieme basis te pakken voor je communicatie en verhaal naar de markt. Zowel qua stijl als de inhoud en boodschappen die je wilt gaan vertellen. 

Wil je nu aan slag om zeker te zijn dat je aan de juiste content werkt, zodat:

- je met gemak jezelf profileert

- je niet meer verlegen zit om content en 'wat te posten?'

- je communiceert over je kwaliteiten als ondernemer 

-je een antwoord hebt op de vraag waarom ze juist voor jou zouden moeten kiezen

-...je op consistente wijze de juiste doelgroep weet aan te trekken.

Maak dan kennis met me voor een traject inclusief een uitgebreide 1:1 krachtenanalyse om samen een goede basis te leggen voor je contentstrategie! Je leest er hier meer over. Of bel me 0631280765 voor een kennismakingsgesprek! 


Sandra Stassar

Personal Branding & contentstrategie

"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding
Jezelf profileren met Personal Branding