l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Branding Tip: Teruggaan naar de roots van je bedrijf voor een effectieve contentstrategie


Dit ben ik op een pony, samen met mijn oma. Dit is ook de eerste actieve herinnering die ik heb aan het werk wat ik nu doe. Ik vond het namelijk doodeng om op een pony te zitten, maar wilde dit heel graag wel proberen. Mijn oma hielp me hierbij. Het laat precies zien wat ik nu doe: ondernemers helpen die het eng vinden om zichzelf zichtbaar te maken. Want "wie ben ik dan?" Of "wie zit er nu op mij te wachten?" Of ze vinden LinkedIn een lastig platform, want 'wat zal de buurvrouw of oud-collega wel niet denken...'.

Terug naar je roots voor een authentieke contentstrategie naar de markt

Door terug te gaan naar de roots van je bedrijf, vind je ook de reden waarom je het werk doet wat je nu doet. Daar liggen de wortels van je bedrijf. Een boom met een goede basis of wortelstelsel overleeft iedere storm. Daarom is het van belang om dit wortelstelsel goed te inventariseren voor een sterke contentstrategie: waar liggen de wortels van jouw verhaal als ondernemer. 

Bovendien vormen jouw 'wortels' of ervaringen de basis voor een authentiek verhaal naar de markt. Grote merken doen het zo ook. Christian Dior bijvoorbeeld. De nieuwe marketingdirecteur van dit bekende modehuis wordt altijd eerst naar de geboortegrond van de oprichter verwezen. Reden hiervoor is  het merk te ontdekken vanuit de 'roots', om het zo tot leven te laten komen of nieuw leven in te blazen: wat zijn de karakteristieke elementen, of zoals ik liever zeg 'de parels', die opvallen en een merk eigen maken?


De geschiedenis van je bedrijf als onderdeel van je contentstrategie

Als persoon zijn we allemaal uniek. Maar hoe onderscheid je je online met je contentstrategie? Als branding & contentspecialist ga ik samen met jou op zoek naar de karakteristieke elementen van jouw bedrijf op basis van je professionele identiteit.

Voorbeelden hoe je het DNA van je bedrijf in kaart brengt:

- Wat is de (geboorte-)plaats of plek waar je bedrijf is opgericht, en waarom daar?

- Waar is het je om te doen? Om welke reden heb jij je bedrijf opgericht? Wat gaat je aan het hart?

- Screening van de bijzondere kwaliteiten van jouzelf (en eventueel medewerkers)

- Inventariseren van belangrijke mijlpalen en successen 

- Inzage welke beelden kenmerkend zijn voor jouw bedrijf 

Dit helpt allemaal een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de kwaliteiten en waarden, en deze te (her-)definiëren voor je personal brand. Dit vormt de basis voor de kern van je verhaal naar de markt en dus om zo je contentstrategie te bepalen. 

Wat is een professionele identiteit of bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je 'professionele identiteit of je bedrijfsidentiteit? Je identiteit als bedrijf is het verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Om je bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook de 'purpose' tot leven te brengen. Dit verhaal wordt bepaald door de (gemeenschappelijke) merkwaarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het merkverhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.


De belofte van een transformatie voor je contentstrategie

Uiteindelijk draait een sterk verhaal altijd om een transformatie: welke belofte ga je waarmaken op basis van de behoefte van je ideale klant. Wat is het probleem waar iemand mee worstelt? Vindt men het lastig om zichzelf zichtbaar te maken..., of hoe stijlvol over te komen,... of hoe zorgen we ervoor dat de talenten van onze medewerkers beter worden benut? Zomaar wat vragen die kunnen spelen. Maar altijd is er een wens of verlangen dat wordt waargemaakt. Een verlangen naar meer, beter, mooier, of hoe je ergens juist van af komt. 

Storytelling als bedrijf vanuit de identiteit

Uiteindelijk leidt de identiteit van je bedrijf tot een authentiek merkverhaal naar de markt. Dit verhaal bestaat vervolgens weer uit 'deel-verhalen' over de ontstaansgeschiedenis, de klantervaringen en de oplossingen die je biedt als ondernemer. En dit verhaal moet voor verschillende doelgroepen of stakeholders kloppen.

Op welke vragen van jouw ideale klant, ben jij het antwoord?

Kortom, op welke vraag ben jij het antwoord? En voor wie dan specifiek? Ben je zzp'er of ondernemer, en wil je ook van jouw bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie om meer van de juiste  klanten te werven? En wil je weten hoe je dit het beste zelf kunt aanpakken? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om jouw unieke verhaal naar de markt te ontdekken

Heb je hulp nodig voor een eigen unieke contentstrategie naar de markt? Of zijn jullie als team benieuwd naar het unieke verhaal van jouw/jullie bedrijf als basis voor de promotie via LinkedIn? 

Laat het me weten! Dan maken we eerst kennis via een vrijblijvend inspiratiegesprek! 

Op zoek naar meer personal branding tips?

Waarom investeren in je personal brand?

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er als ondernemer

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap