l
Maak van je bedrijf een merk

Hoe bepaal je het onderscheidend vermogen van je bedrijf?

Als je jezelf gaat promoten om nieuwe klanten of opdrachten te werven, kan deze vraag vaak lastig zijn om te beantwoorden: wat maak mijn bedrijf of mij als ondernemer nu uniek? Oftewel, waar zit mijn onderscheidend vermogen om op te vallen in de menigte van aanbieders?

Tsja, je persoonlijkheid is natuurlijk zeer lastig te kopiëren, dat klopt. Maar hoe definieer je nu zo’n persoonlijkheid of merkpersoonlijkheid als ondernemer zo concreet mogelijk? Kijk dan eens naar de volgende 3 factoren die je hierbij een handje helpen.

1.     Waarom doe je wat je doet?

Klinkt wellicht heel simpel, maar het antwoord op deze vraag is vaak lastig te beantwoorden. Het vraagt namelijk een moment van reflectie en dus tijd om je ‘missie’ of ‘purpose’ te achterhalen. Wat is jouw grotere merkverhaal voor je doelgroep, waar ze zich in kunnen herkennen of laten inspireren? Het helpt dan ook om dit samen te doen met iemand die doorvraagt op jouw drijfveren. Een coach bijvoorbeeld kan jou hierbij helpen.

2.     Hoe help jij je klanten?

Wat is nu typisch jouw product, werkwijze of manier van aanpak? Wat is belangrijk voor jou in de manier waarop je handelt en wat maakt dan vervolgens ook jouw product of dienst net even anders dan anders? Wellicht ben je zelfs beter dan de concurrent om het leven van je ideale klant, leuker, makkelijker, goedkoper of efficiënter etc. te maken. Door goed te kijken naar HOE je de zaken aanpakt, kun je vaak veel te weten komen om de details die jou als ondernemer onderscheidend maakt te achterhalen. Ook aanbevelingen of de feedback van klanten geeft inzicht hierin.

3.     Wat doe jij precies?

Welke kwaliteiten en eigenschappen heb je in huis die je inzet voor je bedrijf? Iedereen beschikt over een eigen set van talenten en kwaliteiten. Zo af en toe naar je concullega’s kijken, kan daarom ook geen kwaad zodat je precies weet waar jouw krachten liggen. Communiceer dan ook regelmatig over ‘jouw merkkracht’, ten faveure van je bedrijf.

En inderdaad, de oplettende lezer leest hier ‘de gouden cirkel’ van Simon Sinek. Volgens zijn model, begint het ook allemaal eerst bij ‘jouw waarom’, je geloof of diepere drijfveer om je doelgroep aan te spreken. Het ‘HOE’ en ‘WAT’, zijn dan volgens dit model een krachtig bewijs en logisch gevolg waarom je doet wat je doet. Dus wil je weten wat jou uniek maakt als ondernemer, start eens met ‘WHY’… 

Wil jij ook gecoacht worden om je merkmissie of merkverhaal te ontdekken? Bekijk dan mijn coachingsmodules of vraag een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan! 


Op zoek naar meer personal branding tips? 

 "Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Hoe start je als ondernemer met Personal Branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf