l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Hoe bepaal je het onderscheidend vermogen van je bedrijf?

Waarom voor jou  kiezen? Als je je bedrijf gaat promoten om nieuwe klanten of opdrachten te werven, kan deze vraag vaak lastig zijn om te beantwoorden: wat maak mijn bedrijf of mij als ondernemer nu uniek? Oftewel, waar zit mijn onderscheidend vermogen om op te vallen in de menigte van aanbieders?

Dit zijn de 5  stappen om een antwoord te krijgen!

Stap 1. Ontwikkel een sterke merkidentiteit voor je bedrijf

Ontwikkel een sterke merkidentiteit die je onderscheidende kenmerken weerspiegelt. Dit omvat o.a. je merkwaarden, visie, missie en de manier waarop je jezelf presenteert aan de wereld. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert waarom je anders bent dan anderen. Uitgangspunt van de dienstverlening begint bij de expertise(s) die je aanbiedt. De vraag is dan ook: wat maak j(ulli)e dienstverlening uniek? Zit het in de mix van expertise(s), de unieke service van de dienstverlening of bijvoorbeeld het speciale productaanbod? Een antwoord op deze vraag, begint dan ook met een verkenning van de merkpersoonlijkheid, de marksituatie, doelgroep en de spelers in de markt.

Tsja, de 'merk' identiteit is natuurlijk zeer lastig te kopiëren, dat klopt. Maar hoe definieer je nu zo’n identiteit en daarmee je 'merkpersoonlijkheid' als ondernemer zo concreet mogelijk? Kijk dan eerst naar de volgende 3 factoren:

Waarom doe je wat je doet?

Klinkt wellicht heel simpel, maar het antwoord op deze vraag is vaak lastig te beantwoorden. Het vraagt namelijk een moment van reflectie en dus tijd om je ‘missie’ of ‘purpose’ te achterhalen. Wat is het grotere merkverhaal voor je doelgroep, waar ze zich in kunnen herkennen of laten inspireren? Je waarden zijn vaak de drijvende kracht achter de acties die je onderneemt. De missie betreft de wereld om je heen en hoe je het verschil wil maken voor het grotere geheel. Want wat is belangrijk voor jou als ondernemer? Het helpt dan ook om dit samen te doen met iemand die doorvraagt op jouw drijfveren. Een branding specialist zoals ik kan jou hierbij helpen.

Hoe help jij je klanten?

Wat is nu typisch jouw product, werkwijze of manier van aanpak? Wat is belangrijk voor jou in de manier waarop je handelt en wat maakt dan vervolgens ook jouw product of dienst net even anders dan anders? Wellicht ben je zelfs beter dan de concurrent om het leven van je ideale klant, leuker, makkelijker, goedkoper of efficiënter etc. te maken. Door goed te kijken naar HOE je de zaken aanpakt, kun je vaak veel te weten komen om de details die jou als ondernemer onderscheidend maakt te achterhalen. Ook aanbevelingen of de feedback van klanten geeft inzicht hierin.

Wie ben je als ondernemer?

Welke kwaliteiten en eigenschappen heb je in huis die je inzet voor je bedrijf? Iedereen beschikt over een eigen set van talenten en kwaliteiten. Maar vaak zijn we ook onbewust bekwaam. 'You don't kwow what you know until you know it'. Allemaal hebben we zo onze blinde vlekken. Samen teruggaan naar de tekentafel om jouw belangrijke merkeigenschappen in kaart brengen helpt je op weg om de juiste communicatierichting te bepalen. 

Stap 2: Identificeer je doelgroep: Begrijp wie je klanten zijn en wat ze belangrijk vinden. Wat zijn hun behoeften, problemen en verlangens? Een grondige kennis van je doelgroep helpt je om te ontdekken welke aspecten van je bedrijf relevant en waardevol voor hen kunnen zijn.

Stap 3: Concurrentieanalyse: Analyseer je directe concurrenten en identificeer hun sterke en zwakke punten. Dit kan je helpen om inzicht te krijgen in het landschap waarin je opereert en te ontdekken op welke gebieden je je kunt onderscheiden.

Stap 4: Unieke verkooppropositie (Unique Selling Proposition, USP): Definieer je USP, wat inhoudt dat je een specifiek aspect van je bedrijf benadrukt dat je onderscheidt van je concurrenten. Dit kan gebaseerd zijn op de kenmerken van je producten, de waarde die je biedt, je klantenservice, je merkidentiteit, of andere aspecten die je bedrijf uniek maken. Denk ook na over de voordelen die je klanten zullen ervaren door met jouw bedrijf in zee te gaan. Het kan gaan om snellere levering, hogere kwaliteit dienstverlening, betere prijzen, gepersonaliseerde dienstverlening, innovatieve oplossingen of andere aspecten die waardevol zijn voor je doelgroep. Verzamel daarom ook feedback van je bestaande klanten om te begrijpen waarom ze voor jouw bedrijf hebben gekozen en wat hen aantrekt. Dit kan waardevolle inzichten bieden in je onderscheidende kenmerken.

Stap 5. Testen en verfijnen: Probeer verschillende boodschappen en benaderingen uit om te zien wat het beste resoneert bij je doelgroep. Test en meet de reacties om te zien welke aspecten van je bedrijf het meest overtuigend zijn en pas je strategie dienovereenkomstig aan. Het bepalen van het onderscheidend vermogen van je bedrijf is een continu proces. Het is belangrijk om jezelf voortdurend te evalueren en aan te passen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van je klanten en de markt.

Wil jij ook geholpen worden om het unieke merkverhaal van je bedrijf voor de markt te ontdekken? Boek dan nu een personal brand sessie met mij, de belangrijkste eerste stap, om je merkidentiteit te bepalen! Heb je een team? Bekijk dan mijn diensten voor MKB, of vraag een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan! 


Op zoek naar meer personal branding tips? 

 "Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Hoe start je als ondernemer met Personal Branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf