l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Waarom is het belangrijk om te investeren in je personal brand? 

Je leest er steeds vaker over Personal Branding, maar wat is dat nu precies en vooral ook waarom je tijd en geld investeren in je personal brand? 

Personal Branding betekent jezelf als een merk in de markt zetten. Het zijn alle activiteiten om doelgericht een beeld naar buiten te brengen en op een onderscheidende manier te communiceren in een zakelijke markt of context. Doel hiervan is je bekendheid te vergroten en voorkeur te creëren voor jou en je bedrijf bij potentiële klanten of werkgevers. Oftewel, de 5e P van Promotie. 

Door in 'branding' te investeren, werk je bewust aan een authentiek, betrouwbaar en consistent beeld bij jouw doelgroep, zodat je 'top of mind' bent als ze jouw product of dienst nodig hebben, of jou als geschikte kandidaat voor een baan of opdracht overwegen. Zo kun je jezelf onderscheiden in een overvolle markt tussen al die andere coaches, adviseurs of ondernemers.

"Als ze je niet kennen,

dan kunnen ze ook niet voor je kiezen"

Sandra Stassar

Jouw personal brand als unieke cocktail mix van EIGEN schappen

Een personal brand is dan ook meer dan alleen logo of website. Het is de totaal indruk die je geeft aan je publiek en hoe je wordt waargenomen. Een combinatie of unieke 'cocktail' mix zoals ik ook wel zeg van je unieke ervaringen, vaardigheden en persoonlijkheid. Als het goed is dan je personal brand in lijn met de boodschappen die je communiceert. Want met een personal branding strategie geef je de juiste focus om jezelf als expert en 'go-to' persoon in je branche of markt te profileren: wie ben jij en waarom zou men voor jou als dienstverlener kiezen? 

Voordelen om te investeren in je personal brand

Het vergroot je (online) zichtbaarheid en je creëert voorkeur voor jou als persoon. Bekend maakt immers bemind. Mensen hebben oplossingen nodig voor hun problemen. Door jezelf op de juiste manier en juiste plek te promoten, heb je meer kans om gekozen te worden en een hogere omzet te draaien:

  • Top of mind te worden en blijven met scherpe en consistente communicatieboodschappen, zodat je herkend en erkend wordt in de markt
  • Vergroten van je autoriteit en zo ook meer geld kunt vragen of een premium prijs aan te bieden voor meer winst
  • Je publiek te vergoten en zo meer merkfans creëert, dus meer omzet voor je bedrijf
  • Vertrouwen te verhogen (know-like-trust) voor de juiste doelgroep  doordat je concreet maakt welke waarde je biedt voor je doelgroep of arbeidsmarkt
  • Je bouwt aan je invloed in de markt en dus ook de beslissingen tot een aankoop
  • Je uiteindelijk precies weet te communiceren waarom je dienst speciaal is , en waarom dus voor jou of je bedrijf te kiezen te midden van andere aanbieders.

 

Door ook je persoonlijkheid te integreren in het merkverhaal naar de markt creëer je voorkeur op basis van je karakteristieke eigenschappen als dienstverlener. Deze 'merkeigenschappen' zet je bijvoorbeeld in om de juiste content pijlers en content thema's te bepalen voor de communicatie naar je doelgroep(en). Of hoe ik het ook weleens zeg: "waar zitten bij jou de parels voor je contentstrategie en communicatie van je bedrijf"?.

"Personal branding gaat over hoe je jezelf presenteert aan de wereld vanuit een zakelijk oogpunt. Het gaat om het tonen van je waarden, expertise en persoonlijkheid op een authentieke en consistente manier. Een sterke personal brand maakt je herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen".

Sandra Stassar

 


Wat kun je doen om je personal brand strategie te ontwikkelen?

Authentiek: blijf dichtbij jezelf als ondernemer, maar altijd met je doel en doelgroep in gedachte. Welke kwaliteiten, waarden en unieke eigenschappen (in je dienstverlening) ga je inzetten voor je communicatie als merk om je doelgroep(en) op een onderscheidende wijze aan te spreken?

Personal branding tip: vraag aan je tevreden klanten wat jouw dienst speciaal maakt.

Betrouwbaar: als je je eigen woorden en beelden gebruikt, en dit ook op consistente wijze doet via de kanalen die je inzet, dan kom je betrouwbaar over.  Want men ervaart dan hetzelfde gevoel bij jou zowel online als offline. Bovendien geldt ‘practice what you preach’, oftewel doe ook zelf waar je in gelooft, en je maakt van jezelf een sterk personal brand.

Personal branding tip: schrijf zoals je praat, gebruik dezelfde humor ook online en maak een contentplan (maar vergeet ook niet spontaan te posten).

Consistent: wees consistent in je uitingen qua inhoud en vormgeving. Blijf als eigenaar in lijn met je overige marketingactiviteiten, zodat wat en hoe je het zegt ‘on brand is’ met andere marketing activiteiten voor je bedrijf. Bepaal ook vooraf welke topics en onderwerpen je continu terug laat komen die je persoonlijke expertise en merkpersoonlijkheid onderschrijven en wat je wilt uitstralen.

Personal branding tip: zie je contentstrategie als een tijdschrift met je fijne klanten voor ogen: welke terugkerende rubrieken, vaste dagen of thema's ga je posten of bloggen om relevant te zijn voor die JUISTE klanten?

Wanneer personal branding toepassen?

Investeren in jezelf als merk loont, wanneer je...

- ...je zichtbaarheid wilt vergroten als coach, adviseur of expert(s) om nieuwe klanten te werven
-...ook online vertrouwen wilt creëren bij je doelgroep en je weet niet precies hoe
-...jouw onderscheidende waarde wilt leren communiceren in woord en beeld via de sociale media en je website bijvoorbeeld
-...een positieve reputatie wilt opbouwen bij verschillende doelgroepen, zowel online als offline

 


Voor wie is personal branding geschikt?

Voor iedere professional, ondernemer, coach of adviseur die een dienst of expertise aanbiedt en zich wil onderscheiden in de markt. Zeker wanneer het aanbod groot is.  En zeker voor vrouwen. Waarom? Om je business te laten groeien of een autoriteit te worden in je branche vraagt het om je podium te pakken. Vrouwen vinden het vaak lastig om hun beste (online) te laten zien. Het gaat ze vaak ook niet om 'hey zie mij', maar het is inmiddels wel een onmisbaar ingrediënt geworden voor digitaal succes zoals een nieuwe baan, promotie of business. Want een sterk en authentieke personal brand is de key differentiator voor meer kansen in je carrière en je trekt er de juiste bedrijven en werkgevers mee aan. Je geeft met je persoonlijk merkverhaal of brand story namelijk precies aan wat je wenst en verwacht aan een opdrachtgever, klant, of bedrijf voor de volgende stap , en ook wat ze van jou kunnen verwachten. Uiteindelijk heeft ieder persoonlijk merkverhaal de potentie om zelfs uit te groeien tot een mooie nalatenschap.

Wat doet een personal branding specialist?

Een personal branding coach helpt je bij het definiëren van jouw brandidentiteit en het uitwerken naar verschillende communicatiemiddelen en contentvormen naar de markt zoals posts, presentaties en je website. Want wat maakt jou als ondernemer, coach of adviseur anders dan de anderen? Het is daarom belangrijk om je Unique Selling Points (USP)’s te kennen.  

Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk' persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil. Handig voor je eigen communicatiestijl maar ook je merkverhaal naar de markt hierop aan te sluiten. Ik noem dit ‘authentiek profileren’. Want de basis van je eigen stijl en verhaal begint bij jou. Bovendien leer jij ook je eigen ‘brand voice’ vinden, zodat je ook uniek als 'thought leader' overkomt.

Ik help je om een heldere contentstrategie te formuleren, jouw unieke profilering te bepalen en een consistente merkbeleving te creëren. Dit allemaal door middel van 1:1 sessies in de vorm van advies, coaching of ik neem het gehele traject uit handen, afhankelijk van je budget. 

Het resultaat is een concreet contentplan, update van je sociale media profiel of een duidelijke onderscheidende communicatiestijl. Van je posts en gratis weggever tot aan je blog en andere content online. 

Wil jij ook een authentieke en onderscheidende contentstrategie van jezelf of bedrijf? 

Mijn trajecten of consult starten altijd eerst met het in kaart brengen van jouw personal brand. Neem contact met me op voor een eerste gratis kennismaking! Of laat je wekelijks inspireren voor je content met mijn inspiratie mail.


Meer over Sandra Stassar
Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor (zelfstandige) professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents, webinars en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.

Jou leren hoe je op een authentieke en krachtige communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor. Als echte Brabantse, houd ik dan ook niet van blablabla. Dus daarom profileren op een manier die bij je past en vanuit de kern van wie je bent. Mijn ervaring voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik snel kan screenen en de juiste informatie naar boven weet te halen, en dit vervolgens ook te communiceren voor jou en je bedrijf. 

Wil je meer over mij weten? Neem dan contact met me op!