l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Wat is personal branding? 

Je leest er steeds vaker, maar wat is dat nu precies, Personal branding? 

Personal Branding betekent jezelf als een merk in de markt zetten. Het zijn alle activiteiten om doelgericht een beeld naar buiten te brengen en op een onderscheidende manier te communiceren in een zakelijke markt of context. Doel hiervan is je bekendheid te vergroten en merkvoorkeur te creëren bij potentiële klanten of werkgevers. Oftewel, de 5e P van Promotie. 

Door in 'branding' te investeren, werk je bewust aan een authentiek, betrouwbaar en consistent beeld bij jouw doelgroep, zodat je 'top of mind' bent als ze jouw product of dienst nodig hebben, of jou als geschikte kandidaat overwegen. Of ze uiteindelijk voor jou gaan kiezen is van meerdere factoren afhankelijk, maar de klantreis begint altijd bij je bekendheid als merk.

"Als ze je niet kennen,

dan kunnen ze ook niet voor je kiezen"

Sandra Stassar

Een personal brand is dan ook meer dan alleen logo of website. Het is de totaal indruk die je geeft aan je publiek en hoe je wordt waargenomen. Een combinatie of 'cocktail' zoals ik ook wel zeg van je unieke ervaring, vaardigheden en persoonlijkheid. Als het goed is dan je personal brand in lijn met de boodschappen die je communiceert. Want met een personal branding strategie geef je de juiste focus om jezelf als expert en 'go-to' persoon in je branche of markt te profileren: wie ben jij en waarom zou men voor jou als dienstverlener kiezen? 

Van je posts en gratis weggever tot aan je blog en alle overige vormen van online content. Het is daarom belangrijk om je (merk) EIGENschappen te kennen en je Unique Selling Points (USP)’s. Want wat maakt jou als ondernemer of adviseur anders dan de anderen? Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk' persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil.

Hoe begin je met personal branding?

Het neerzetten van jezelf als personal brand begint vanuit je professionele identiteit of je business DNA. Omdat dit de kern is van waaruit je bedrijf is ontstaan. En in de tijd heb je allerlei beslissingen genomen die uiteindelijk tot dit bedrijf hebben geleid. Dat maakt het zo interessant en waardevol. Want waarom heb je zo gekozen? Wat vind je belangrijk in je werk? Bijvoorbeeld als je kijkt naar de locatie van waaruit je werkt. Of de mensen met wie je samenwerkt en het dienstenpakket dat je aanbiedt. Het vormt de basis van je personal brand, oftewel het merkverhaal naar de markt. Ook wel de unieke cocktail mix van waaruit jij en je bedrijf bestaat, om zo de vertaalslag te maken naar je doelgroep. 

Door ook je persoonlijkheid te integreren in het merkverhaal naar de markt creëer je voorkeur op basis van je karakteristieke EIGENschappen als dienstverlener. Deze 'merkeigenschappen' zet je bijvoorbeeld in om de juiste content pijlers en content thema's te bepalen voor de communicatie naar je doelgroep(en). Of hoe ik het ook weleens zeg: "waar zitten bij jou de parels voor je contentstrategie en communicatie van je bedrijf"?.

"Personal branding gaat over hoe je jezelf presenteert aan de wereld vanuit een zakelijk oogpunt. Het gaat om het tonen van je waarden, expertise en persoonlijkheid op een authentieke en consistente manier. Een sterke personal brand maakt je herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen".

Sandra Stassar

 


De misverstanden over personal branding

Echter, alleen maar ‘authentiek zitten zijn’ is niet voldoende.  Een personal brand heeft alles te maken met jezelf op zakelijke wijze zichtbaar te maken. Het gaat er namelijk om dat je heel bewust een beeld van jezelf als ondernemer wilt creëren. Dit betekent dan ook dat je heel bewust bepaalde dingen wel of juist niet laat zien. Wat je doet als expert, maar bijvoorbeeld ook over je hobby’s, interesses etc. vanuit het beeld wat je wilt uitstralen naar de markt.

Je doelgroep voor ogen met personal branding

Als je aan personal branding doet en je bedrijf wilt promoten, dan heb je altijd een doelgroep voor ogen. Je wilt namelijk waardevol zijn en je bedrijf laten zien met een doel: je wilt voorkeur voor jou als ondernemer creëren,  omdat je beoogt dat deze doelgroep uiteindelijk voor jou als coach, adviseur of dienstverlener kiest. Daarom laat je jezelf ook zien, om de connectie aan te gaan met deze potentiële klanten. En ja, dat beeld moet natuurlijk wel kloppen met wie je bent als ondernemer, waar je voor staat en waar je goed in bent. Of je nu gaat presenteren, een post plaatst, of een email verzendt etc., het is het zakelijke plaatje dat moet kloppen via alle communicatiemiddelen en kanalen die je inzet.

Met het oog op je doelgroep, realiseer het volgende:

  • Het vergroot je (online) zichtbaarheid bij de JUISTE mensen. Het is onmogelijk de oplossing te zijn voor iedereen. Daarom is een duidelijke afbakening van je doelgroep extreem van belang om top of mind te worden en blijven in de markt.
  • Het vergoot je autoriteit en je kunt zo meer geld kunt vragen of een premium prijs aanbieden 
  • Je creëert de juiste merkfans via die fijne klanten  
  • je creëert online vertrouwen, omdat je je toegevoegde waarde laat zien voor een specifieke doelgroep
  • Je bouwt aan invloed en een positieve reputatie in de markt 

Voor wie is personal branding geschikt?

Voor iedere professional, ondernemer, coach of adviseur die een dienst of expertise aanbiedt en zich wil onderscheiden in de markt. Zeker wanneer het aanbod groot is.  Kortom, iedereen die zich authentiek en consistent wil profileren. En zeker voor vrouwen. Waarom? Om je business te laten groeien of een autoriteit te worden in je branche vraagt het om je podium te pakken. Vrouwen vinden het vaak lastig om hun beste (online) te laten zien. Het gaat ze vaak ook niet om 'hey zie mij', maar het is inmiddels wel een onmisbaar ingrediënt geworden voor digitaal succes zoals een nieuwe baan, promotie of business. Want een sterk en authentieke personal brand is de key differentiator voor meer kansen in je carrière en je trekt er de juiste bedrijven en werkgevers mee aan. 

Wil jij ook een authentieke en onderscheidende contentstrategie vanuit je personal brand? 

Mijn trajecten of consult starten altijd eerst met het in kaart brengen van jouw professionele identiteit. Ik ga hiervoor op zoek naar ‘de parels’ zoals je kwaliteiten, merkwaarden en andere belangrijke merkeigenschappen. Doel is om je authentieke stijl en, of,  verhaal te vinden naar de markt, zodat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Bovendien leer jij ook je eigen ‘brand voice’ vinden, zodat je ook online consistent en betrouwbaar overkomt. 

Meer weten over hoe jezelf vanuit je personal brand naar de markt profileren ?

Ik help je om een heldere contentstrategie te formuleren, jouw unieke profilering te bepalen en een consistente merkbeleving te creëren. Dit allemaal door middel van 1:1 sessies in de vorm van advies, coaching of ik neem het gehele traject uit handen, afhankelijk van je budget. Neem contact met me op voor een gratis kennismaking! Of laat je alvast wekelijks inspireren voor je content met mijn inspiratie mail.


Meer over Sandra Stassar
Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor (zelfstandige) professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents, webinars en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.

Jou leren hoe je op een authentieke en krachtige communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor. Als echte Brabantse, houd ik dan ook niet van blablabla. Dus daarom profileren op een manier die bij je past en vanuit de kern van wie je bent. Mijn ervaring als accountmanager bij een reclamebureau en de rol van communicatiemanager voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik snel kan screenen en de juiste informatie naar boven weet te halen, en dit vervolgens te communiceren voor jou of je bedrijf. 

Wil je meer over mij weten? Neem dan contact met me op!