l
Maak van je bedrijf een merk

Inspiratieblog: zo maak je van een volger via sociale media een klant en merkambassadeur


Van volger via sociale media naar merkfan

Kopers die fans worden willen we allemaal wel. Want niets zo krachtig als merkfans die zorgen voor gratis mond-tot-mond reclame. Maar hoe maak je nu van een volger op sociale media een fan? Wat kun je doen, zeker als je nog een startende ondernemer bent? Er bestaat geen 'one-size-fits-all' benadering, maar je kunt wel denken aan de volgende stappen in dit blog!

De eerste stap is de basis voor al je communicatie: jouw personal brand

Voordat je van start gaat is het een must om de basis goed te hebben en te weten:

  • wie je bent als ondernemer en waar precies jouw kwaliteiten en unieke eigenschappen zitten
  • de doelgroep die je wilt bereiken
  • en hoe je precies je deze doelgroep gaat helpen en van waarde bent

Hoe specifieker je bent, hoe specifieker je kunt verwoorden waar je toegevoegde waarde ligt, en dat jouw boodschappen ook resoneren met je doelgroep. Vind je dit lastig zelf te bepalen? Doe dan eerst een personal brand powersessie met mij om je merkkracht te ontdekken en op een authentieke manier succesvol te zijn.

Met wie connecten via sociale media?

Van volger naar merkfan, oftewel van een potentieel geïnteresseerde naar een klant. Dat is de weg die we willen. De reis naar de merkfan loopt vervolgens door te weten wie de JUISTE klant is en het krijgen van de JUISTE volgers. Dit betekent dat je precies weet voor wie jij (de meeste) waarde toevoegt en hoe je dit doet. Hoe duidelijker je jouw doelgroep in het vizier hebt, hoe duidelijker je je waarde kunt communiceren. Dus de doelgroep 'vrouwen' is bijvoorbeeld te algemeen. Zeg je daarentegen, alleenstaande vrouwen met een kind, dan ben je scherper.

Verder ga ik uit van het psychologische principe ‘je ervaart een klik met iemand die op je lijkt of wie je wilt zijn’. Oftewel, de klik die je ervaart met iemand die op je lijkt omdat je dezelfde interesses deelt, of diegene die je ambieert te zijn, omdat hij/zij die eigenschappen heeft die je graag wilt ontwikkelen. Dit betekent heel praktisch dat je alleen linkt met mensen die tot je doelgroep behoren of waarvan het profiel je aanspreekt. Is dit niet het geval, dan link of accepteer ik de uitnodiging ook niet.

En selectief zijn loont. Want een andere reden waarom je alleen mensen volgt die je aanspreken, is het feit dat slechts een gedeelte van je volgers je posts te zien krijgen. En je gaat toch voor kwaliteit, nietwaar? Uiteindelijk kun je ook niet met iedereen een band opbouwen, dit is gewoon niet realistisch. Wees dus aan het begin kritisch en selectief met wie je wel of niet wenst te linken.

Branding Tip!

Het meest effectieve selectiemiddel is naar mijn mening een video van jezelf. Daarmee is video een heel krachtig medium. Ga er dan ook voorzichtig mee om. Een video kan je namelijk snel maken of breken, dus bouw liever eerst wat vaardigheden op voordat je een video van jezelf online zet.


Stap 2: Top of mind bij je volgers op sociale media

Als iemand je volgt, is de volgende stap om ‘top of mind’ te worden bij die persoon, oftewel om zogenaamde leads te genereren. Dit betekent dat je voorkeur voor jou als ondernemer, zelfstandig coach of adviseur gaat creëren ten opzichte van andere aanbieders. Kortom, je gaat bouwen aan een relatie. Dit doe je o.a. door te reageren op posts, social polls te organiseren, online kennis te maken en de interactie aan te gaan. Vertel ook over jezelf wie je bent als persoon. Op het moment dat iemand dan overweegt een dienst af te nemen, ben je als het goed is ‘top of mind’ bij die ander (en het liefste dus in de top drie).

Nu is het belangrijk dat je deze persoon overtuigt om voor jou te gaan en een ‘lead’ te worden. Het is dan fijn in deze ‘overweging fase’ dat ze je in actie zien en dat ze zoveel mogelijk over jou als expert weten. Bijvoorbeeld door het gratis ter beschikking stellen van informatie om jezelf als expert te positioneren en jou te selecteren. Ze noemen dit soort materialen ook wel freebies of gratis downloads. Denk aan een checklist, een webinar of gratis masterclass. Maar het kan ook nog persoonlijker en krachtiger door een gratis inspiratiegesprek of een meerdaagse ‘challenge’ te organiseren. Alles om jou als autoriteit in je markt of niche naar voren te schuiven en jou ook persoonlijk te leren kennen. Gebruik je sociale mediakanalen dus om jouw gratis materialen te promoten en het contact persoonlijker en frequenter te maken. Zo blijf je ook top of mind, net zolang tot het moment dat deze ‘lead’ wil overgaan tot een aankoop.

Stap 3: de besluitvormingsfase van lead naar klant

De mensen bij wie je dus top of mind bent, de zogenaamde leads, hoe beweeg je ze nu dat ze ook echt klant bij je gaan worden? Het is in deze ‘besluitvorming fase’ vooral belangrijk om aan te geven dat je de pijn begrijpt waarmee ze rondlopen, in te spelen op de emoties en duidelijk aan te geven waarom voor jou te kiezen. Dit wordt in marketingtermen ook wel de ‘productvoordelen’ genoemd (ook al ben je inderdaad een dienstverlener). Wat bied jij nu juist waar een ander tekort schiet of waar ben jij beter in? 

En op een front zal iemand nooit jou kunnen kopiëren: je persoonlijkheid. Ieder mens is uniek, dus als je dit weet vast te leggen in een online merkidentiteit voor je bedrijf, dan heb je de belangrijkste basis al te pakken. Schrijf zoals je praat. En weet dit dan vooral consistent uit te dragen door middel van jouw eigen stijl  via de sociale media via de juiste woorden en beelden. 

Nieuwe klanten in de beslissingsfase

In de laatste fase is het ook belangrijk dat je het contact zo persoonlijk mogelijk maakt. Dus een telefoontje of een persoonlijk gesprek. Het geregeld delen van informatie via het emailadres is bijvoorbeeld ook zo’n persoonlijke manier (inderdaad ook wel emailmarketing genaamd). Verder moet het precies duidelijk zijn in deze fase wat iemand moet doen om bij jou een dienst af te nemen, en dit proces moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Kortom, zorg dat de zogenaamde ‘call-to-action’ waarmee je iedere post, blog of podcast afsluit gemakkelijk uit te voeren is. Verder maak je de 'call-to-action' verbindt aan een tijdslimiet. Voorbeeld: "als je dit niet koopt voor termijn X, dan gaan daarna de prijzen omhoog en mis je je korting". Zo creëer je FOMO (fair of missing out) en creëer je een 'push' bij je potentiële klant om tot actie over te gaan. Dit soort technieken moet natuurlijk wel bij je passen. 

De laatste fase: bouwen aan loyale merkfans voor mond-tot-mond reclame

Wees exclusief voor je merkfans, zodat ze mogelijk tot een herhaalaankoop overgaan. Precies, de 'speciale prijs voor jou'-boodschap. Vergeet ook niet de voordelen te herhalen waarom voor jou of jouw dienst te kiezen met sterke call-to-actions voor deze herhaalaankoop. Jouw klanten zijn immers de beste merkfans die je kunt hebben voor mond-tot-mond reclame. Investeer daarom in loyale klanten door te investeren in relatiemarketing, speciale aanbiedingen en ze te betrekken bij de promotie van je bedrijf waar mogelijk zoals reviews via de sociale media, je site of Google business.

Wil je meer weten hoe jij nu precies de juiste klanten aantrekt met jouw merkverhaal naar de markt waarbij alle fasen aan bod komen? Kijk dan hier voor het ontdek je merkverhaal traject waarin we specifiek ingaan op jouw bedrijf en doelgroep. En mocht je nog vragen hebben? Bel me gerust  (0631280765), zodat je zeker weet dat ik of dit product de beste match voor jou is op dit moment.

Sandra Stassar