l
Maak van je bedrijf een merk

Blog over een perfect duo: storytelling en contentstrategie

Ze zijn een perfect paar samen. Ze versterken elkaar namelijk: storytelling en contentstrategie. Hoe ik dit zie? In het kort, omdat je met de principes van storytelling jouw contentstrategie veel meer ‘kleur’ kunt geven en daarmee je verhaal naar de markt onderscheidend maakt. En dat is natuurlijk precies wat we willen als je aan Personal Branding doet! Want er zijn meerdere coaches, adviseurs, interim professionals in jouw vakgebied. Dus hoe kun je je dan toch onderscheiden? Precies, met jouw 'merk'verhaal! Door de zorgvuldig gekozen woorden en beelden, maar ook jouw ervaringen die maken dat jij JIJ bent.

En de lange versie? Tsja dan gaat we eerst wat dieper in op wat nu precies storytelling en contentstrategie inhoudt. Want wat is dit nu een ‘brand story’ of merkverhaal? Ik kwam deze beschrijving tegen in het boek ‘Story Doing’ (Bogers en Van Gils, 2017), die mij het meeste aanspreekt:

Een merkverhaal (hoewel in dit boek wordt gesproken van een ‘oerverhaal’) is het verhaal dat de basis vormt voor iedere organisatie. Een krachtig verhaal dat de kern bevat waar je als organisatie voor staat, en waar haar bestaansrecht en betekenis in verteld worden. Verleden, heden en toekomst komen er in samen: je oorsprong, je kracht, je ambities en je uitdagingen.

Zo’n benadering van de content over je bedrijf geeft dus veel meer aanknopingspunten om creatief te zijn. Maar ook om je profilering (nog) duidelijker te krijgen ten opzicht van andere aanbieders. De vraag ‘Waarom zouden ze nu precies voor jouw bedrijf kiezen?’, wordt dan ineens veel gemakkelijker om te beantwoorden. Door niet alleen niet te kijken naar WAT je doet, maar ook te kijken naar HOE je het doet en je missie, visie en merkwaarden van je organisatie, wordt het bestaansrecht en ook de betekenis gevonden voor jouw bedrijf. Hoe mooi is dat!

 


Jouw merkverhaal om de connectie met je ideale klant te maken

Bovendien kun je met jouw verhaal veel beter (online) contact maken. Een verhaal is namelijk gemakkelijker te onthouden en heeft veel meer potentie in zich om een emotie over te brengen. Een verhaal kan iemand echt raken. Want een goed verteld verhaal resoneert met de mensen die jouw ervaringen, waarden of overtuigingen delen. Een persoonlijk verhaal is ook authentiek op basis van jouw ervaringen, kennis en jouw persoonlijkheid die niet te kopiëren te zijn. De perfecte manier dus om jouw werkwijze en wie je als ondernemer bent uit te leggen aan je doelgroep! Op een manier die bij je past. Jouw verhaal zal dan dus ook weerklank vinden bij die mensen die hetzelfde denken, voelen of hebben meegemaakt. Ja, de connectie is dan sneller gemaakt!

Zo ontwikkel je een contentstrategie op basis van jouw verhaal

Maar eerst, wat is dan een contentstrategie? Een contentstrategie is een doelbewust plan om je ideale doelgroep te bereiken in iedere fase van de klantreis. Het proces van een contentstrategie start met je doelstellingen op basis van jouw ideale doelgroep. Een handige tool om mee te beginnen is het Business Model Canvas. Verder is het noodzakelijk zo duidelijk mogelijk de behoeften, wensen maar ook ambities en omgeving van je ideale klant in kaart te brengen. Want hoe beter jij je ideale klant kent, hoe beter jij ook je content weet af te stemmen. Door de juiste content te maken op basis van je expertise, interesses, maar ook merkwaarden, bouw je aan geloofwaardigheid, relevantie en dus vertrouwen met je doelgroep. En het is de kunst dat je dit ook doet door verhalen te vertellen, gebaseerd op het algehele 'merkverhaal' van jou als ondernemer naar de markt, zodat alle content items of 'miniverhalen' samen kloppen. En doordat je het op jouw manier verwoordt en verbeeldt, onderscheidt je je van de rest. Zo creëer je content die interessant is voor je doelgroep, en je aan vertrouwen. En vertrouwen is de basis van iedere relatie, dus ook een mogelijke klantrelatie.

Hoe weet ik wat mijn doelgroep interessant vindt?

Maar hoe weet je nu precies wat jouw doelgroep interessant vindt om hiervoor content te ontwikkelen? Dat weet je door gedegen onderzoek. Via de gesprekken die je hebt in de markt en met je ideale klanten, maar ook door concurrent- en zoekwoordenonderzoek. Over welke onderwerpen schrijven je concurrenten of bekende influencers bijvoorbeeld? Wat zijn de meest gewaardeerde post, Reels of blogs in jouw vakgebied? Haal hier je inspiratie uit. Maar doe bijvoorbeeld ook een zoekwoordenonderzoek door o.a. www.ubersuggest.com of www.keywordtool.io  te gebruiken voor de relevante thema’s en vragen in jouw vakgebied.


De link tussen storytelling en contentstrategie in de praktijk

De link tussen wat jij wilt vertellen en wat je doelgroep wilt weten, zijn de content thema's. Hier zit de 'content sweetspot' voor de inhoud wat jij ‘als merk’  wilt vertellen. Belangrijke vragen om de juiste topics vast te stellen, zijn:

Zijn de thema’s afgestemd op mijn bedrijfsdoelstellingen?
Biedt de inhoud voldoende toegevoegde waarde voor mijn publiek?
Is de inhoud geschikt voor de platforms waarop ik publiceer?
Is de content consistent qua stijl en in lijn met wat ik wil uitdragen als 'merk'persoonlijkheid?
 Is de inhoud ook onderscheidend voor mijn publiek?


Verder is het belangrijk dat het kanaal en format dat je gebruikt ook afgestemd is op het doel dat je wilt bereiken. Wil je een kijkje geven achter de schermen? Maak hier dan een 'story' of video van in plaats van geschreven tekst. Jezelf laten zien als expert over topic X? Schijf dan bijvoorbeeld een blog waarin je veel meer details en een genuanceerd beeld kunt geven.

Uiteindelijk zal de gemeten impact van deze content je vertellen waar je verder het beste op kunt focussen. Is het bijvoorbeeld nodig om de thema’s bij te stellen of een overweging waard om te herstructureren?


5 stappen om je unieke merkverhaal te achterhalen

Hoe nu te beginnen dan met het vertellen van jouw verhaal als ondernemer? Het kan soms best lastig zijn om je merkverhaal met de voor jou relevante topics naar boven te krijgen. Hierbij enkele tips om je te helpen:

  1. Begin eerst bij jezelf. Oftewel, je professionele identiteit of brand identity als ondernemer. Wat zijn je kenmerkende eigenschappen? Niet alleen qua karakter maar neem ook de ervaringen, interesses en kwaliteiten mee die je in de jaren hebt opgebouwd.
  2. Verleng je focus op de pijn en wensen bij je ideale klant; waar zit hij/zij mee? Wat is zijn/haar grootste angst? Wat zijn de ambities? In welke omgeving speelt dit ‘verhaal’ zich af?
  3. Hoe ga jij de brug slaan en je ideale klant helpen? Wat zie jij jezelf doen? Hoe integreer je je persoonlijkheid in je werkwijze en diensten?
  4. Hoe ziet de gewenste transformatie er bij jouw klanten uit? Gebruik input op basis van feiten en wees zo concreet mogelijk wat je doelgroep denkt, voelt en doet na het gebruik van jouw of product dienst.
  5. Maak een Vision Board om het resultaat op een visuele manier weer te geven. Dit maakt het ook makkelijker om jouw visie en werkwijze in de juiste woorden en beelden, maar ook in jouw thema’s voor je contentstrategie te gieten.

En begin gewoon. Met de eerste ideeën die bij je opkomen. Maak een eerste batch van posts en blogs die passen bij jou en je doelgroep. En ga vanuit daar aanvullen en finetunen. Kom je er niet uit of heb je hulp nodig? Ik heb een speciale module die je erdoorheen helpt. Kijk hier voor meer informatie om samen met mij je merkverhaal te ontdekken voor jouw contentstrategie!

Of bel me voor een kennismaking, ik hoor je graag! 


Sandra Stassar