l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Wat je moet weten over storytelling voor je contentstrategie

 

Authentiek communiceren als ondernemer. We willen het allemaal, maar HOE doe je dit nu? Door de kracht van storytelling toe te passen. Een verhaal verbindt, emotioneert en inspireert. Maar hoe schrijf je nu vanuit een persoonlijk verhaal dat bij je past? Door eerst te kijken naar je professionele identiteit, oftewel je business DNA. Dit vormt het vertrekpunt voor jouw overkoepelende verhaal naar de markt.

 

Communiceren vanuit je professionele identiteit
Waarom zou je gaan communiceren vanuit je professionele identiteit, oftewel je business DNA? Omdat dit de kern is van waaruit je bedrijf is ontstaan. En in de tijd heb je allerlei beslissingen genomen die uiteindelijk tot dit bedrijf hebben geleid. Dat maakt het zo interessant en waardevol. Want waarom heb je zo gekozen? Wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld als je kijkt naar de locatie van waaruit je werkt. Of de mensen met wie je samenwerkt en het dienstenpakket dat je aanbiedt. Het vormt de basis van je merkverhaal naar de markt op basis van je kenmerkende eigenschappen, ook wel de unieke 'cocktail' mix zoals ik ze noem. Ik werk altijd met deze parels, om zo de vertaalslag te maken naar je doelgroep. En door eerst naar het gehele plaatje te kijken en daarna de belangrijkste details eruit te halen, ontstaan ‘de haakjes’ voor relevante content voor je doelgroep(en).



Zonder probleem geen verhaal
Ken je een film zonder een wending? Nee, of althans die blijven vaak niet  hangen. Waarom? SAAAAAI. Als er niets overwonnen wordt of een verhaal geen wending heeft, dan is een verhaal saai. Een verhaal heeft daarom altijd een vast patroon, bestaand uit minstens 4 fases:.
1. Hoofdrolspeler waar het ogenschijnlijk goed mee gaat
2. Hoofdrolspeler ervaart tegenslag
3. Hoofdrolspeler wordt geholpen door een helper of ‘guide’
4. De hoofdrolspeler leert zijn les en is uiteindelijk ‘de hero’ van zijn verhaal.

Kortom, de hoofdrolspeler maakt een transformatie mee waarbij jij de helper bent. Het is daarom belangrijk met je contentstrategie te focussen op het probleem of de wens erachter waar je klant mee rondloopt. Jouw call-to-actions zijn uiteindelijk de oplossingen (lees: producten en diensten) waarmee jij je ideale klant kunt helpen.

Relevante contentstrategie voor je doelgroep
Jouw ‘persoonlijke marketing’ of merkverhaal als ondernemer, vormt bij mij het uitgangspunt voor de ontwikkeling van je contentstrategie. Jouw ideale klant is de hoofdrolspeler en jij bent de helper of ‘guide’. Voor jouw unieke verhaal naar de markt kijken we naar je visie, missie en je waarden, maar natuurlijk ook naar je expertise. Vervolgens gaan we samen associëren hoe we je verhaal als ondernemer in woord en beeld kunnen vertellen iedere fase van de klantreis. Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en video’s maar ook aan animaties (bijvoorbeeld op speelse wijze uitleg geven), infographics (handig om data begrijpelijk te maken), GIF-jes of video (om je persoonlijkheid vooral te benadrukken). Want zonder wensen of problemen dus geen merkverhaal. Je zult waarde moeten toevoegen om relevant te kunnen zijn. Positioneer jezelf dus als de guide!



De voordelen van een merkverhaal
De voordelen van een merkverhaal zijn dat mensen je beter kunnen onthouden (onze hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat we verhalen beter kunnen onthouden) en je mensen makkelijk betrekt bij je bedrijf. Een verhaal verbindt, emotioneert en inspireert namelijk. Bovendien biedt een merkverhaal veel meer mogelijkheden of invalshoeken om content zoals posts en blogs te bedenken. Het zijn eigenlijk mini-verhaaltjes die zijn afgeleid van het overkoepelende merkverhaal. Je bent hierdoor veel creatiever, je onderscheidend vermogen is gemakkelijker te communiceren, en het versterkt ook je authenticiteit. Het is immers jouw verhaal over wie je bent en waar je goed in bent. En mensen leggen de verbinding met mensen op wie ze lijken of wie ze ambiëren te zijn. Zo trek je de juiste klanten aan die bij je passen.

Voor kleinbedrijven en bureaus is het ook makkelijker om onderscheidend en consistent te communiceren vanuit het merkverhaal naar de verschillende doelgroepen intern en extern, zoals potentiële werknemers. De mensen die zich verbonden voelen met de missie als een ‘force for good’ of een van de waarden van je bedrijf bijvoorbeeld veiligheid (Volvo).

Iedere ondernemer heeft een merkverhaal
Denk je nu, ja maar ik heb geen ‘merkverhaal’. Onzin. Iedere ondernemer heeft een verhaal te vertellen. Vaak vinden we het ‘gewoon ’wat we kunnen of wat we hebben meegemaakt. Daarom is het handig om samen met een objectief persoon jouw verhaal naar de markt te vinden, en  zo ook ‘de blinde vlekken’ mee te pakken. Ik gun het iedereen om op en pakkende en natuurlijk manier te communiceren. Een manier die bij jou past als ondernemer van waaruit je de verbinding maakt met de juiste mensen zonder een verkooppraatje te houden. Een verhaal dat iemand meeneemt naar het hart van je bedrijf in iedere fase van de klantreis. Eerlijk en helder.


Wil je nu ook op zoek gaan naar jouw merkverhaal? Laten we kennis maken of kijk hier voor mijn speciale traject ‘ontdek je merkverhaal’.


Op zoek naar meer inspiratie voor je content marketing?

Hoe word ik top-of-mind bij de juiste doelgroep?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant via sociale media maken
Het geheim van een personal branding specialist
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online via sociale media?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding
Jezelf profileren met Personal Branding