l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Een sterk en aantrekkelijk LinkedIn profiel met je personal brand

Je wilt groeien met je bedrijf, maar hoe word je nu top of mind tussen al die andere ondernemers, adviseurs of coaches op LinkedIn? Precies met een sterk en aantrekkelijk profiel vanuit je personal brand! 

Maar wat zijn de ingrediënten om overtuigend over te komen, impact te maken, en door je doelgroep gevonden en gevraagd te worden? Hoe maak je een sterk en aantrekkelijk profiel vanuit je personal brand als ondernemer, coach of adviseur?  

Vandaag deze personal brand checklist met 10 snelle tips voor een grote schoonmaak om je LinkedIn profiel te optimaliseren!

1. Profielfoto passend?; Kijk je recht in de camera? Lach je? (vinden mensen sympathiek). En een zakelijke achtergrond? Bovendien,  groeien we als ondernemer en dus groeien de foto’s met je mee. Is jouw profielfoto nog passend?

2. Omslagfoto (nog) relevant? Vertelt de omslagfoto wat meer over jouw dienstverlening en waarom ze voor jou zouden kiezen? Wellicht heb je een fantastische weggever gemaakt? Een boek geschreven? Of heb je weer gesproken op een event. Kijk daarom of je omslagfoto aan een opknapbeurt toe is.

3. Maak je optimaal gebruik van je kopregel? Is het duidelijk wat je aanbiedt en voor wie? Staat de belangrijkste informatie voor je doelgroep vooraan, zodat bij iedere comment voor iedereen zichtbaar is wat en voor wie je iets kunt betekenen? En gebruik je de juiste zoekwoorden?

4. Check de inhoud van je feed; gebruik je een mix van persoonlijke inhoud, promotionele inhoud en inspirerende inhoud op LinkedIn? Belangrijk, want zo houd je je volgers betrokken en je feed menselijk.  Check inhoud, linkjes, contactgegevens en ga sowieso door je feed om te controleren of sommige posts het overwegen waard zijn om te verwijderen: komen ze overeen met je waarden?

5. Kloppen de afbeeldingen met wat je wilt uitstralen? Maak je consistent gebruik van dezelfde communicatiestijl qua kleuren en typografie? Zijn de rest van je afbeeldingen zoals je infographics en formats ook in lijn met je website en andere middelen?

6. Nieuwe relevante werkervaring, praktijk cases en testimonials van tevreden klanten toegevoegd aan je profiel?

7.  Aangeboden services ingevuld?
Laat zien welke diensten je als eigenaar of ondernemer aanbiedt en maak gebruik van deze snelle ingebouwde functionaliteit van LinkedIn.

8. Maak je gebruik van video? Videocontent wordt steeds populairder, geeft een optimale persoonlijke indruk en krijgt meer traffic; plaats je regelmatig een video?

9. Vastgemaakte of 'uitgelichte'-berichten nog steeds relevant en de beste selectie voor een eerste goede indruk? Oude verwijderen of nieuwe toevoegen?

10. Doe een 'volger'-audit en opruimactie voor de reductie van ‘waste’ in je bereik: verwijder accounts, maar ook volgers waarvan je geen energie krijgt. Die oud-collega die je altijd kritisch benaderde, concullega's war je niet op zit te wachten om ze telkens voorbij te zien komen of de mensen met de slechte vibes en je denkt “hoezo dan?!?”. Aan de andere kant: benut jij je Facebook-vrienden of Insta-vrienden ook voor LinkedIn? Ik zou eens checken met wie het ook handig is om op LinkedIn de connectie aan te gaan.

Word jij eigenlijk zelf blij en vrolijk van je eigen LinkedIn-account?

Als laatste natuurlijk de vraag of jij zelf ook blij bent met je LinkedIn-account? Zo nee, dan is het de hoogste tijd voor vernieuwing! Wil je meer tips voor een eigen consistente stijl en samen aan de slag voor een opknapbeurt? Vraag een gratis personal brand call aan door een druk op onderstaande knop!

Ik wil graag een gratis personal brand call >>>


Of doe mee met een van mijn gratis masterclasses voor je profilering. Of kijk meteen hier voor de mogelijkheden voor een consult om met mij samen te werken aan je LinkedIn profiel zowel voor de ondernemers als de professionals in loondienst!



Meer over communiceren vanuit je personal brand

Het neerzetten van jezelf als personal brand begint vanuit je professionele identiteit of je business DNA. Omdat dit de kern is van waaruit je bedrijf is ontstaan. En in de tijd heb je allerlei beslissingen genomen die uiteindelijk tot dit bedrijf hebben geleid. Dat maakt het zo interessant en waardevol. Want waarom heb je zo gekozen? Wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld als je kijkt naar de locatie van waaruit je werkt. Of de mensen met wie je samenwerkt en het dienstenpakket dat je aanbiedt. Het vormt de basis van je personal brand, oftewel het merkverhaal naar de markt. Ook wel ‘de pareltjes’ zoals ik ze noem. Ik werk altijd met deze parels, om zo de vertaalslag te maken naar je doelgroep. En door eerst naar het gehele plaatje te kijken en daarna de belangrijkste details eruit te halen, ontstaan vanzelf ‘de haakjes’ voor relevante content voor je doelgroep.

Waardevolle content voor je doelgroep

Jouw merkverhaal als ondernemer vormt bij mij de basis voor je content creatie. We kijken naar je visie, missie en je waarden, maar natuurlijk ook naar je expertise. Vervolgens gaan we samen associëren hoe we je verhaal als ondernemer in woord, beeld, maar ook video of andere visuals kunnen vertellen. Denk bijvoorbeeld ook aan animaties (bijvoorbeeld op speelse wijze uitleg geven), infographics (handig om data begrijpelijk te maken), GIF-jes of video (om je persoonlijkheid vooral te benadrukken). Uitgangspunt voor alle content is altijd de problemen en wensen van je doelgroep. Want zonder wens of probleem geen marketingverhaal. Je zult waarde moeten toevoegen om relevant te kunnen zijn.

De voordelen van een sterk merkverhaal achter je personal brand zijn:

  • potentiële klanten kunnen je beter onthouden (onze hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat we verhalen beter kunnen onthouden)
  • je potentiële klanten makkelijker betrekt bij je bedrijf. Een verhaal verbindt, emotioneert en inspireert namelijk. Bovendien biedt een merkverhaal veel meer mogelijkheden of invalshoeken om nieuwe content te bedenken. Het zijn eigenlijk mini-verhaaltjes die zijn afgeleid van een overkoepelend merkverhaal. 
  • Je bent veel creatiever als je storytelling toepast, je onderscheidend vermogen is gemakkelijker te communiceren, maar ook je authenticiteit. Het is immers jouw verhaal over wie je bent en waar je goed in bent.


Iedere ondernemer heeft een merkverhaal.

Denk je nu, ja maar ik heb geen ‘merkverhaal’. Onzin. Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Vaak vinden we het ‘gewoon ’wat we kunnen of wat we hebben meegemaakt. Daarom is handig om samen met een objectief persoon jouw verhaal naar de markt te vinden, en  zo ook ‘de blinde vlekken’ mee te pakken. Ik gun het iedereen om op en pakkende en natuurlijk manier te communiceren. Een manier die bij jou past als ondernemer van waaruit je de verbinding maakt met de juiste mensen zonder een verkooppraatje te houden. Een verhaal dat iemand meeneemt naar het hart van je bedrijf. Eerlijk en helder.

Wil je nu ook op zoek gaan naar jouw merkverhaal naar de markt? Laten we kennis maken of kijk hier voor mijn traject om unieke en authentieke content te maken  ‘ontdek je merkverhaal’ vanuit je persoonlijke merkidentiteit.

Meer weten over je personal brand voor je LinkedIn strategie?

Hoe word ik top-of-mind bij de juiste doelgroep?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant via sociale media maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online via sociale media?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding
Jezelf profileren met Personal Branding