Leer de taal van je ideale doelgroep spreken voor een ijzersterke contentstrategie en de juiste klanten
Vaak hoor ik ondernemers zeggen dat ze niet goed weten wat te communiceren. "Zitten ze wel op mij te wachten?" "Wat heb ik te bieden?" Het is allemaal een vorm van teveel de focus op jezelf leggen. Want uiteindelijk draait het bij Personal branding niet om jou. Het gaat erom dat je jouw zakelijke doelgroep helpt met een probleem. En wat is dan van cruciaal belang? Precies, de taal van je doelgroep leren spreken.
Leer de taal van je doelgroep voor een gevoel van herkenning
Spreek jij de taal van je doelgroep? De juiste taal of woorden kiezen vraagt om focus. Focus op je doelgroep. Wat ze belangrijk vinden, waar de behoefte ligt, wat de wensen zijn, maar ook waar de pijn zit. Om je doelgroep succesvol aan te spreken met je persoonlijke marketinginspanningen zoals je posts, blogs of presentaties, zul je het beste precies de woorden gebruiken die je doelgroep ook gebruikt. Er treedt dan een gevoel van herkenning op. En als mensen zich begrepen voelen, dan wordt je ook eerder aardig gevonden. De zogenaamde 'Like' factor volgens het marketingprincipe van de 'Know-Like-Trust' om de kans te vergroten dat een potentiële klant voor jou kiest. Teksten liggen erg gevoelig. Besteed hier dus voldoende aandacht aan om de lezer of je publiek te raken met de juiste woorden.
Voorbeeld: ondernemers spreken een andere taal dan werknemers bijvoorbeeld. Young professionals een andere taal dan de ervaren rotten in het vak. Het zit niet alleen in de vaktermen die ze gebruiken, maar ook in de beleefwereld en zakelijke context. Zorg dus dat je deze context ook goed kent, de mensen op de juiste manier aanspreekt en ook niet verwart met elkaar.
Jouw ideale doelgroep aanspreken met Personal Branding
Inderdaad, dus niet alleen om hoger in de Google-ranking terecht te komen (ook wel SEO of Search Engine Optimization voluit genoemd), maar ook om mensen het gevoel te geven dat je ze begrijpt. Want wanneer mensen zich in jouw woorden en je verhaal herkennen, maak je een gevoel los en zijn ze eerder geneigd iets van je te kopen. Blijf hierbij wel je authentieke zelf en weet waar je voor staat als personal brand. Zo simpel werkt het.
Dus hoe zorg jij ervoor dat je de taal van je doelgroep 'spreekt' en gebruikt voor een optimale contentstrategie?
Zo spreek je de taal van je doelgroep met deze 3 content tips
1. Communiceer regelmatig met je doelgroep
Wat?! Zo simpel. Ja. Hoe vaker je je begeeft te midden van je doelgroep, hoe meer je weet waar de behoefte ligt en wat er in jouw doelmarkt of branche speelt. Je gaat als het ware vanzelf (aan)leren wat de problemen, thema's en relevante woordgroepen zijn. De basis voor een sterke contentstrategie. Schrijf dus die woorden op na een lunch, kennismaking of netwerkbijeenkomst die je opvallen. Door goed te letten op de woorden, leer je de taal kennen en spreken. Practice makes perfect...
2. Let op de 'key' woorden die je doelgroep gebruikt
Vaak maakt je doelgroep gebruik van specifieke woorden zoals jargon of woorden die zijn gebaseerd op trends in een bepaalde sector of industrie. 'Zelfsturende teams', 'Agile', 'CSR' (corporate social responsibility) , zorg dat je weet wat de belangrijkste begrippen betekenen, en ga ze vervolgens ook zelf gebruiken. Via gratis zoekwoorden tools zoals www.keywordtool.io of www.zoekwoord.nl kom je er ook achter welke woorden of woordcombinaties het goed doen online. Precies, ook wel SEO genaamd. Zeker zo belangrijk om ook goed gevonden te worden! En natuurlijk geldt voor afkortingen ze zoveel mogelijk te vermijden en dat het raadzaam is om ze ook uit te schrijven voor de mensen die de afkorting niet kennen.
3. Volg je doelgroep en concullega's via de sociale media
Dit wordt in marketing termen ook wel 'social listening' of 'media monitoring' genoemd. Welke topics zijn hot in een forum, gebruikersgroepen of de kanalen die je doelgroep inzet via sociale media? Welke berichten of Reels worden het meeste geliket of bekeken? Lees ook de commentaren in blogs die relevant zijn voor jouw domein. En zorg er natuurlijk voor dat jouw content nog net even beter is dan die van je concullega's!
Waardevolle content die je doelgroep raakt
Kortom, zorg ervoor dat je waarde toevoegt voor je doelgroep door relevante content te delen. Wees grappig, verhelderend, vermakelijk of inspirerend. En wees ook vooral jezelf. Kortom, zorg ervoor dat je je publiek raakt met zowel je eigen persoonlijke merkverhaal naar de markt als de woorden van je doelgroep!
Wil je graag meteen meer weten over mij en mijn werkwijze? Doe dan mee met een van mijn personal branding workshops en leer de taal van je doelgroep spreken!
Sandra Stassar
Op zoek naar meer personal branding tips?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
Waarom is het belangrijk te investeren in je personal brand?
Je eigen communicatiestijl ontwikkelen als ondernemer
Hoe begin ik als ondernemer met Personal branding?
Hoe maak je de connectie met je ideale klant?
Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?
Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe schrijf je een goede post voor sociale media?
Het verschil tussen de missie en visie van je bedrijf