l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Hoe begin je met LinkedIn?

De kracht van Kaizen gebruiken voor je profilering op LinkedIn

Of je nu een eigenaar of dienstverlenende ondernemer bent, het is belangrijk dat je jezelf als expert neerzet, of als de ‘go-to person’ voor onderwerp X, Y, of Z. Want waarom zou men nu juist jou en jouw bedrijf kiezen om mee samen te werken? En niet alleen om jezelf te verkopen, maar ook om waarde toe te voegen en de connectie te maken met mensen die interessant kunnen zijn voor je netwerk.  

De kracht van Kaizen voor LinkedIn

Een van de belangrijkste lessen die ik heb mogen leren tijdens mijn loopbaan is  de kracht van KaizenKaizen, oftewel ‘veranderen naar beter’ is een Japanse filosofie die uitgaat van het groeipotentieel van de mens. Door te focussen op wat het belangrijkste is, de kern van wat je doet en waar je goed in bent voor een ander, en dat te optimaliseren krijg je kwaliteit. Bovendien gaat deze filosofie uit van de kracht van de kleine stappen om aan je doel te werken. Iedere stap is er weer een, hoe klein ook. En uit deze reis kun je veel voldoening halen. Iedere dag weer een beetje beter worden.

Hoe begin je op LinkedIn?

Maar hoe begin je nu op een platform zoals LinkedIn? Welke kleine stappen kun je zetten om jezelf meer zichtbaar te maken als professional, en zo meer waarde toevoegen op dit platform? 

Lees hier hoe je stap voor stap zichtbaar wordt door waarde toe te voegen aan je netwerk:  

Stap 0. Dit is niet echt een stap, maar meer een voorwaarde voordat je start. Zorg dat je profiel up-to-date is! Je krijgt maar een keer de kans voor een goede eerste indruk. Zorg voor een goede recente zakelijke profielfoto (lachend in de camera kijkend met een zakelijke achtergrond) en een mooie achtergrondfoto die past bij je dienstverlening. Lees hier meer over de aandachtspunten voor een goed profiel op LinkedIn.

Stap 1: Houd de actualiteiten en trends bij. Het is belangrijk te weten wat er in de wereld speelt. Grote kans dat je daarom al lokale en (inter)nationale media volgt, kranten leest en ook op LinkedIn passief bezig bent. Heel goed! Want dit is al een begin. #Sociallistening wordt dit ook wel genoemd. En zoals je wellicht al weet is luisteren goud waardWeten wat er speelt binnen je community of doelgroep, helpt je om te weten waar je precies (meer) waarde kunt gaan leveren.  

Stap 2: Weet waar je heel goed in bent. Tsja, dat is soms lastig te bepalen. Zeker als je jezelf de zoveelste adviseur, coach of trainer voelt. En wat voor jou wellicht ‘normaal’ is, omdat het je moeiteloos afgaat, kan voor een ander ‘grandioos’ zijn. Ga daarom op zoek naar je onderscheidende mix van persoonlijkheid, kwaliteiten en vaardigheden, oftewel ontdek je personal brand voor de markt. Bijvoorbeeld door de testen die je ooit hebt gedaan door te nemen of oud-collega’s en vrienden te vragen wat hen is opgevallen door de jaren heen. Maak deze boodschap zo helder en krachtig mogelijk.  

Stap 3: Deel vervolgens relevante content die focust op deze persoonlijke mix en wat nu juist jij je doelgroep te bieden hebt. Denk hierbij zowel aan persoonlijke thema's als de thema's over je vakgebied. Handig hierbij is om op voorhand ‘content thema’s’ voor jou als ‘brand’ te definiëren. Dit zijn de gebieden waar jij je op gaat focussen en dus ook content over gaat delen.

Vanuit je Personal brand naar meer zichtbaarheid voor de juiste doelgroep op LinkedIn

Het delen van deze content kun je vervolgens ook weer opdelen in de volgende stappen:  

  •  Als je online gaat starten, begin dan met het lezen en delen van het nieuws in je tijdlijn van LinkedIn. Start met het ‘liken’ van content van andere belangrijke mensen uit je netwerk die passen binnen je thema’s of de mensen voor wie je graag wilt werken (leads). Reageren betekent verspreiden. Je zichtbaarheid wordt er door weinig moeite mee vergroot. Dus, vind je een bericht of artikel van een ander interessant voor je doelgroep: geef een like!  want geef en je zult gegeven worden...
  • Iets meer effort, maar nog iets effectiever (vooral voor diegene die de post heeft geplaatst, want LinkedIn waardeert interactie zeer), plaats een comment bij de post die je aanspreekt of repost de post van iemand die je het gunt. Laat je waardering blijken, voeg er jouw mening toe, geef felicitaties of deel een aanvullende relevante ervaring. 
  • Je kunt als volgende stap nu ook content gaan ‘cureren’. Denk aan een rol als ‘content gatekeeper’, waarbij je selectief berichten screent die van waarde zijn voor je netwerk online. Je hoef deze content niet zelf te schrijven, maar je ‘cureert’ deze: je geeft je eigen visie of context aan de inhoud door deze te delen. Deel een bericht van de online media die je volgt via een van de icoontjes om te delen.
  • Als laatste, natuurlijk zelf een bericht maken. Een los bericht met een foto is voldoende (nog wel). En kies de vorm die bij je past. Maak een video, schrijf een compleet blog (heet op LinkedIn een artikel), of deel een carrousel met tips. Ze werken allemaal voor je expert status, zolang het middel maar bij je past en jouw boodschap versterkt. Dus oefen met verschillende vormen, voordat je  ‘live’ gaat. En wat mag er absoluut niet ontbreken: een persoonlijk post met selfie. Stel je netjes voor of kies een natuurlijk moment om consistent waarde te gaan delen over jouw reis als ondernemer!



Netwerken op basis van je 'brand personality'

En vergeet je eigen persoonlijkheid niet. Kwaliteiten en vaardigheden zijn makkelijker te kopiëren, maar jij als (merk)persoonlijkheid niet. Mensen willen ook de verbinding maken met mensen. Wat vind jij belangrijk? Waar sta jij voor? Waar liggen je interesses? Het is belangrijk voor je netwerk dat ze zich in jou herkennen om de connectie te maken. En zorg voor het zakelijke platform LinkedIn altijd voor een koppeling naar een inzicht of inspiratie, zodat je je doelgroep iets van waarde meegeeft. 

Wil jij meer van jezelf laten zien via LinkedIn? Vertrouw dan op je eigen mix van kwaliteiten, vaardigheden en persoonlijk. En zet kleine stapjes. Daar wordt LinkedIn ook een stuk ‘diverser’ en leuker van 😊

Wil je nu ook voor jezelf een goede basis neerleggen voor je online contentstrategie of meedoen met mijn speciale LinkedIn workshops ? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismaking


Op zoek naar meer personal branding tips? 

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Een nieuw begin als ondernemer

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf