l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Authentiek profileren met Personal Branding

Heb jij ook zo'n hekel aan acquisitie doen en potentiële klanten te 'moeten' benaderen?

Gelukkig kan het ook anders met personal branding. Je trekt dan de juiste klanten aan om met jou samen te werken. Voorwaarde is dan wel dat je jezelf op een authentieke wijze consistent online laat zien. 
Hoe je dit doet 'authentiek profileren'? Je leest er in dit blog meer over!

Personal Branding, oftewel waar zitten de parels in jouw bedrijf?

'Personal branding' wat is dat precies?  Een merk of ‘brand’* is een beeld dat je bij een bepaalde doelgroep wilt oproepen. Iedereen is dus per definitie al een 'brand', de een doet er alleen wat meer of minder aan om dat beeld bewust te sturen.  Ik ga daarom graag samen met jou op zoek naar 'je parels' oftewel de kenmerkende eigenschappen van jou en je dienstverlening, zodat je die kunt inzetten voor je communicatie naar de juiste klanten. Belangrijke voorwaarde hierbij is, dat je dit ook op consistente wijze doet om zo top-of-mind te worden bij de doelgroep die je wilt bereiken.

*De naam Branding stamt af van het Noorse woord “BRANDR” en de oorspronkelijke betekenis van het woord was gelinkt aan het brandmerken van vee om aan te tonen wie de eigenaar was. Na de industriële revolutie begon de massaproductie op te komen, en ontstond ook de behoefte om producten van elkaar te onderscheiden door er een merk of ‘brand’ van te maken (bron: Wikipedia). Vandaar de naam Branding.

Waarom is het handig, 'Personal Branding'?

Mensen maken de verbinding met mensen, en niet met bedrijven. Het doel van personal branding is om een positie in het brein te veroveren van je doelgroep zoals nieuwe klanten of opdrachtgevers. Dit beeld van jou als ondernemer of adviseur moet daarom wel consistent, relevant en uniek zijn om vertrouwen op te bouwen. Zodat je werkt aan het vertrouwen om uiteindelijk top-of-mind te worden. Zorg dus dat jij je op een persoonlijke, authentieke en onderscheidende manier presenteert. En jouw professionele identiteit vormt hiervoor de basis. Wat jij leuk en belangrijk vindt, je ervaring, kwaliteiten en vaardigheden, maar bijvoorbeeld ook waar je passie ligt. Dat vormt allemaal het vertrekpunt voor je communicatie als ondernemer. Om een antwoord te geven op die alom belangrijke vraag: waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen?

Wat laat je van jezelf zien online?

Je unieke waarde als coach, ondernemer of adviseur, wordt bepaald door je persoonlijkheid, unieke (combinatie van) vaardigheden of bijvoorbeeld relevante werkervaring. Voor je bedrijf spreken we dan ook van je 'merkpersoonlijkheid'. Datgene wat je als persoon uitstraalt, interessant vindt en wat je te bieden hebt. Door aan je online zichtbaarheid te werken, geef je jezelf en wapen om jouw professioneel imago vorm te geven. Zeker op social media is je profiel en wat je deelt de basis om met nieuwe potentiële klanten in contact te komen.

Hoe doe je dit dan, authentiek profileren?

De communicatie begint bij jouw  professionele identiteit als basis voor je content creatie. Van je posts en gratis weggever tot aan je communicatiestijl en alle overige vormen van content zoals een blog. Het is daarom belangrijk om je merkeigenschappen te kennen. Want wat maakt jou als ondernemer of adviseur anders dan de andere aanbieders in jouw markt? Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk'persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil. Als je er dan ook voor zorgt dat je consistent en authentiek overkomt, dan bouw je hiermee een betrouwbaar beeld op.



Authentiek profileren: overtuigend overkomen door jezelf te zijn

Nadat je je professionele identiteit hebt onderzocht, kun je jouw (unieke) eigenschappen gaan inzetten voor je online content en je gaat de content afstemmen op je ideale doelgroep. Precies, je zet wel een bewust beeld van jezelf neer als ondernemer. Vervolgens gaan we associëren welke verhalen als ondernemer en hoe deze in woord, beeld, maar ook video of andere visuals naar de markt vertelt. Denk bijvoorbeeld ook aan animaties (bijvoorbeeld op speelse wijze uitleg geven), infographics (handig om data begrijpelijk te maken), GIF-jes of video (om je persoonlijkheid vooral te benadrukken). Uitgangspunt voor alle content is altijd de problemen en wensen van je doelgroep. Want zonder wens of probleem geen marketingverhaal. Je zult waarde moeten toevoegen om relevant te kunnen zijn.

De voordelen van storytelling

  • potentiële klanten kunnen je beter onthouden (onze hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat we verhalen beter kunnen onthouden)
  • je potentiële klanten makkelijker betrekt bij je bedrijf. Een verhaal verbindt, emotioneert en inspireert namelijk. 
  • Je bent veel creatiever als je storytelling toepast. Je onderscheidend vermogen is gemakkelijker te communiceren, maar ook je authenticiteit. Het is immers jouw verhaal op jouw manier vertelt.

Meer weten over authentiek profileren, oftewel Personal branding?

In mijn authentiek profileren workshops voor ondernemers leer ik je meer over de stappen om je personal brand vorm te geven, authentieke content te maken en verhalen te gaan vertellen. We starten eerst met het in kaart brengen van jouw professionele identiteit, oftewel je business DNA door middel van een merkscan als 'huiswerk'. We zoomen dan in op je kwaliteiten, merkwaarden en andere belangrijke merkeigenschappen. Doel is om je unieke eigenschappen te vinden voor je communicatie naar de markt, zodat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Vervolgens gaan we er in de workshop praktisch mee aan de slag!

Lijkt het je interessant om de eerste stappen te zetten met je personal brand? Doe dan mee met een van mijn workshops in April! Wil je liever een-op-een met mij samenwerken en gelijk de diepte in voor een uitgebreide analyse? Klik dan hier voor een afspraak.


Op zoek naar meer inspiratie over Personal Branding?

"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding