l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Hoe zet ik LinkedIn in om mijn netwerk te laten groeien en de juiste klanten aan te trekken?

LinkedIn is het zakelijk netwerk online. Perfect dus om die nieuwe leads en klanten te vinden. Maar hoe doe je dit? Vooral op een authentieke manier en niet zo van "hey, zie mij hier".  Deze vraag wordt mij vaak gesteld. Wat ik dan vaak zeg, is dat het maken van een connectie niet anders is dan bij elk ander menselijk contact. Net zoals je jezelf toont in het contact met een potentiële partner of vrienden en de connectie of 'klik' vindt (of niet), zo ga je ook om met potentiële klanten.

Personal Branding: de connectie maken met je ideale klant via LinkedIn

Maar de connectie maken met je ideale klant online, hoe doe je dit nu? Vanuit een Personal Branding perspectief is een ‘klantrelatie’ ook terug te voeren op een van de psychologische principes waarom je iemand leuk vindt: 

1. hij/zij op je lijkt

2. zij/hij lijkt op de persoon die je ambieert te zijn

3. jij je fijn voelt bij deze persoon.

Gemeenschappelijke factoren voor de ‘klik’ op LinkedIn

Tsja, en wanneer vind je dan iemand echt ‘leuk’? Hier is natuurlijk ook onderzoek naar gedaan en de volgende factoren blijken een rol te spelen voor persoonlijke marketing: gemeenschappelijke interesses, waarden en ervaringen. Mensen willen met je verbinden, omdat ze zichzelf herkennen in jou en de content die je schrijft. Ze zich gezien voelen als ze met jou in contact zijn. De basis voor het vertrouwen in iedere relatie, dus ook hoe je online overkomt, is datgene wat je uitstraalt via de content dus.

Als jij op een authentieke en consistente wijze relevante content deelt, dan creëer je vertrouwen. Als iemand zich daarnaast herkent in jou, omdat je hetzelfde hebt meegemaakt of een belangrijk moment hebt gedeeld, bijvoorbeeld omdat je samen in dezelfde stad hebt gestudeerd, dan raak je iemand. Zoek daarom ook naar de gemeenschappelijke deler tussen jou en de persoon met wie je de connectie wilt aangaan en je hebt de perfecte basis voor een connectieverzoek. 


Hetzelfde geldt voor een gemeenschappelijke interesses zoals paarden, golfen, boeken lezen, series zoals Star Wars, etc. Vandaar dat het loont om naast je productaanbod en expertise, ook je persoonlijkheid te laten zien. Ook op een platform zoals LinkedIn. En dan is het natuurlijk het meest effectief om te communiceren over de onderwerpen waarin je ideale klant zich kan herkennen, want dat maakt jou aantrekkelijker. De keuze is aan jou wat je laat zien van jezelf, en hoe ‘authentiek’ je wilt zijn. Let wel: hoe ‘scherper’ je jezelf neerzet en profileert, hoe groter de kans dat andere mensen zullen afhaken. Kies dus bewust de onderwerpen waarover en hoe je deze communiceert om top of mind te worden. 

Jezelf laten zien op LinkedIn op een manier die bij je past 

Maar ja, wat laat je je dan zien op dit zakelijk platform? De eerste stap begint met het in kaart brengen van je professionele identiteit. Wie ben je zakelijk gezien en wat wil je uitstralen? De volgende stap is het in kaart brengen van je doelgroep: wie je wilt bereiken op LinkedIn en wat hun interesses en behoeften zijn. Dit stelt je in staat om content te maken die relevant is voor jouw specifieke publiek. Analyseer ook wat je concurrenten doen om jezelf goed te kunnen onderscheiden. 

Stel vervolgens duidelijke content thema's vast om je expertise te tonen, je netwerk te vergroten, leads te genereren en ook je persoonlijkheid te laten zien.  Probeer ook te experimenteren met verschillende content vormen zoals afbeeldingen, video's en artikelen, om te zien wat het beste werkt voor jou en jouw publiek. 

LinkedIn-tip: heb je een presentatie gegeven tijdens een webinar, evenement of paneldiscussie? Zorg voor foto's, maak er een bericht van en pin het vast aan je functieomschrijving om jezelf als expert te profileren. 

Branding = consistentie

Wees consistent: zorg voor regelmatige updates en consistente content op LinkedIn. Post regelmatig nieuwe inhoud om betrokkenheid te stimuleren en een band op te bouwen met je connecties. Dit kan het delen van branchenieuws, tips en inzichten, successen en prestaties zijn, maar ook interessante artikelen van derden. Zorg ervoor dat je inhoud waardevol is voor je publiek. Deel kennis, inzichten en ervaringen die relevant zijn voor je vakgebied. Bied praktische tips, oplossingen voor problemen, trends in de sector, of andere informatie die je connecties kunnen helpen. 

LinkedIn-tip: vul de sectie 'Uitgelicht' in je profiel met artikelen en PR/publiciteit die je van andere media hebt ontvangen. Daarnaast kun je je onderscheiden van andere professionals door een unieke online communicatiestijl die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Maak je LinkedIn feed visueel aantrekkelijk en onderscheidend

Gebruik visuele elementen, zoals afbeeldingen en video's om je inhoud aantrekkelijker te maken. Mensen zijn vaak visueel ingesteld, dus visuele content helpt om de aandacht te trekken en betrokkenheid te stimuleren. 

Verder zorgt een professionele look & feel ervoor dat je als expert in je vakgebied wordt gezien:

  • Zorg  dat je foto's professioneel zijn om jezelf als autoriteit te manifesteren. Wees liever ‘overdressed’ dan ‘underdressed’, luidt het devies. Kijk ook goed naar de achtergrond en check of deze in lijn is met wat je wilt uitstralen.
  • Heb je een (speciale) titel, eervolle vermelding of status verworven? Verwerk dit in je online naamgeving of introductie. Of het nu gaat om 'prijswinnaar', auteur van een boek, of 'dr.' voor je naam, het draagt allemaal bij.
  • Ga voor originaliteit: wat maakt jouw content nu anders dan anderen? Het helpt als je weet wie er allemaal in je vakgebied een vergelijkbaar aanbod heeft, en wat nu precies jouw onderscheidende eigenschappen zijn en te verpakken in je communiceren online. Ga ook oefenen met je videovaardigheden en ontdek of er een entertainer in jou verborgen zit.
  • Vertrouwen uitstralen; vertrouwen uitstralen waar je ook komt door hoe je spreekt, je non-verbale communicatie,  de eenheid in de formats die je kiest, maar ook de rust, helpen om jezelf als expert neer te zetten. Verder is consistentie key. Dus zorg voor een routine en dat je jezelf met dezelfde regelmaat laat zien.
  • Netwerken en connecties; de mensen met wie je werkt of hebt samengewerkt kunnen significant bijdragen aan het beeld hoe je gezien wilt worden. Vraag om testimonials of om je relevante vaardigheden te onderschrijven. 

LinkedIn-tip: check je 2e graads connecties. Zijn er interessante personen om toe te voegen? Benader ze met een persoonlijke boodschap, en je zult je netwerk uitbreiden en je zichtbaarheid vergroten! 

Hoe word je gevonden met jouw persoonlijk profiel

Niet alleen door te zenden maar ook door jezelf als ondernemer te laten vinden, wordt je opgemerkt. Voor je biografie is het belangrijk dat je duidelijk laat zien: a. wie je bent, b. voor wie je wilt werken (je doelgroep), c. hoe je je doelgroep van service bent. Hoe specifieker je kunt zijn, hoe eerder de juiste doelgroep zich aangesproken zal voelen.  Belangrijk hierbij ook is dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Hoe meer (juiste) zoekwoorden in je profiel verwerkt zijn, hoe makkelijker je wordt gevonden (ook in Google). 

Interactie stimuleren op LinkedIn

LinkedIn is een sociaal platform, dus ga de interactie aan met je connecties. Het algoritme zal je hiervoor ook belonen. Stel dus vragen, vraag om meningen, reageer op opmerkingen en neem deel aan discussies. Dit helpt om betrokkenheid te vergroten en een community rondom je persoonlijk merk op te bouwen. Gebruik ook relevante hashtags om je bereik te vergroten of tag je LinkedIn-connecties in je berichten om hun aandacht te trekken.

Analyseer de resultaten en optimaliseer je LinkedIn-profiel 

Monitor de prestaties van je LinkedIn-content. Bekijk welke soorten inhoud goed presteren en welke minder succesvol zijn. Leer van je analyse en pas je strategie aan om je LinkedIn-content continu te verbeteren. Door deze stappen te volgen, kun je relevante en boeiende content creëren die aansluit bij je doelgroep op LinkedIn.

Geen blablabla

Door zowel naar jezelf als je doelgroep te kijken, ontdek je de content die nodig is om je bedrijf te promoten. Een analyse van concurrenten in de markt helpt je bovendien een unieke communicatiestijl te ontwikkelen. Je creëert een kader gebaseerd op jouw eigen ervaringen, interesses en waarden om in harmonie te blijven met jezelf. Je kunt ook je doelgroep reflecteren door te doen alsof je bepaalde dingen leuk vindt, een techniek die vaak in de verkoop wordt gebruikt, maar dit mist authenticiteit. Uiteindelijk gaat het erom dat je gelukkig wordt van wat je doet en een promotiestijl vindt die bij je past. En dat is waar ik voor sta.

Wil je meer weten hoe jij jezelf kunt promoten op het LinkedIn platform om de juiste nieuwe klanten aan  te trekken op een manier die bij jou past? Doe dan mee met een van mijn introductieworkshops of vraag een gesprek aan voor een 1:1 persoonlijk traject voor je contentstrategie.

Sandra Stassar


Op zoek naar meer personal branding tips? 

Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal Branding?

Wat is de toegevoegde waarde van een Personal Branding Coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf