l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Ontdek de kracht van jouw personal brand ; 17 praktische tips voor authentieke profilering op LinkedIn

Jij bent een merk. Of je het wilt of niet. 

Als ondernemer of eigenaar ben jij het boegbeeld van je bedrijf. Je versterkt met je persoonlijke merk het imago van je bedrijf. Het loont zich dus om te investeren in personal branding. Zeker voor het zakelijke platform LinkedIn. Door in je persoonlijke merk te investeren, creëer je een voorkeur voor jou en je bedrijf in de markt en bouw je aan waardevolle connecties. Maar hoe doe je dit precies op LinkedIn om die JUISTE nieuwe klanten aan te trekken?

In dit blog ontdek je hoe je jouw personal brand succesvol toepast op LinkedIn! Hoe je met je personal brand jouw LinkedIn-profiel en -feed als online visitekaartje inricht voor een goede professionele indruk. Zodat je authentiek en betrouwbaar overkomt als dienstverlener en professional, en je je onderscheidt van al die andere eigenaren, coaches, trainers en adviseurs.

Maar eerst, wat is personal branding nu eigenlijk? 

“Personal branding gaat over hoe je jezelf presenteert vanuit een zakelijk oogpunt. Wie je bent, waar je voor staat en waar je goed in bent, zodat potentiële klanten direct aan jou denken en je top of mind bent als de beste oplossing voor hun probleem. Een sterke personal brand maakt je herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen.”
Sandra Stassar

 


Personal branding stappenplan voor LinkedIn

Een personal branding strategie voor LinkedIn, maar ook voor je overige communicatie als ondernemer of eigenaar, ziet er in het kort als volgt uit:

Stap 1: Verdiep je in je professionele merkidentiteit; wie ben je als dienstverlener met welke waarden, vaardigheden en kwaliteiten? Of zoals ik ook wel zeg “wat is jouw unieke ‘cocktail’-mix van EIGENschappen voor de markt?”

Stap 2: Doelgroep-analyse; op welke manier biedt jouw dienst een oplossing en voor wie precies? Wees hier zo specifiek mogelijk.

Stap 3: Je unieke waarde bepalen voor de markt; waarin verschilt jouw dienstverlening van die van anderen? En neem ook je visie hierin mee: hoe kijk je tegen trends & ontwikkelingen in je branche aan, en de impact hiervan op de samenleving? Wat gaat je aan het hart?

Van strategie naar content op LinkedIn
Deze drie belangrijke stappen dienen als vertrekpunt voor de bouw van je contentstrategie en de contentthema’s die je kiest voor LinkedIn (maar ook voor de andere kanalen waar je actief bent). Dit is de fundering voor wat je zelf post in je feed, wat je deelt van anderen en de basis voor je LinkedIn-profiel.

Houd hierbij de drie branding-principes in gedachte voor professionele groei en succes:

Authenticiteit

Wees authentiek, dus geen blablabla. Blijf dichtbij jezelf vanuit een zakelijk oogpunt. Vertel over je specifieke kennis, ervaring en kwaliteiten. Maar ook over wie je bent als persoon. We doen immers zaken met mensen, dus schrijf zoals je praat.

Betrouwbaarheid

Denk aan een herkenbare communicatiestijl qua kleurgebruik en woordkeuze, maar bijvoorbeeld ook de contentthema’s waarover je communiceert en de frequentie dat je jezelf laat zien. Als je een duidelijk beeld van jezelf als expert neerzet, dan wekt dit vertrouwen en is de kans groter dat mensen zaken met je gaan doen.

Consistentie

Zorg regelmatig voor updates en consistentie in woord en beeld om een band op te bouwen met je connecties. Het totale plaatje moet kloppen, van je website en presentaties tot je persoonlijke LinkedIn-pagina bijvoorbeeld.

17 Praktische Personal Branding tips voor LinkedIn

Hier zijn 17 praktische tips om je personal brand op LinkedIn te versterken:

1. Optimaliseer je header
De banner, oftewel je header, samen met je profielfoto zorgt voor de eerste visuele indruk. Gebruik deze als een goede introductie voor een eerste gesprek, bijvoorbeeld door je gratis weggever, je boek of een highlight van jou in actie te laten zien.

2. Profielfoto herkenbaar?
Zorg dat je LinkedIn profiel foto een professionele uitstraling heeft en in lijn is met je andere socials voor de herkenbaarheid. Een vriendelijk lachend gezicht wekt sympathie; zet je foto op zichtbaar ‘openbaar of ‘alle LinkedIn-leden’, zodat ook jouw 2e graads-connecties jouw foto kunnen zien en ze eerder genegen zijn de connectie aan te gaan.

3. Kopregel; zorg dat in een opslag duidelijk bent wat je doet voor wie, en waarom  voor jou kiezen
Kies voor een beschrijving met | zoekwoorden |, of hoe je je doelgroep helpt: “Ik help X met Y, zodat ze Z”. Plaats de belangrijkste woorden vooraan. Denk ook aan eervolle vermeldingen zoals een titel “Dr.”, “prijswinnaar van X”, of als je de auteur bent van een boek.

4. Aangeboden services
Laat zien welke diensten je als eigenaar of ondernemer aanbiedt en maak gebruik van deze ingebouwde functionaliteit van LinkedIn.

5. Uitlichten van highlights
In dit deel van LinkedIn licht je de posts uit die goed hebben gepresteerd of benadruk je expertise door een podcast of blog in de spotlight te zetten.

6. Beschrijf je introductie of samenvatting als een mini-website

Start met een triggerende zin, benoem je expertise en kwaliteiten voor je doelgroep, wees persoonlijk en sluit af met een call-to-action naar je gratis weggever.

7. Werkervaring en link naar je bedrijfspagina met het logo ingevuld!
Maak een bedrijfspagina aan met een korte beschrijving en logo voor een professionele indruk.

8. Integreer aanbevelingen als bewijs van de kwaliteit van je dienstverlening
Verzamel relevante aanbevelingen van tevreden klanten als ‘sociaal bewijs’.

9. Consistente uitstraling
Of het nu gaat om je posts, je website of emails, zorg voor een consistent gevoel of “look & feel” in al je communicatie-uitingen zowel online als offline.

10. Deel waardevolle verhalen
Deel content die je doelgroep relevant vindt, zoals tips, klantverhalen, je visie op de branche of persoonlijke ondernemersverhalen.

11. Introduceer jezelf
Stel jezelf regelmatig voor aan nieuwe connecties en introduceer jezelf ook aan hen.

12. Gebruik 3rd party content
Deel content van andere online media om je expertise te benadrukken, en voeg je mening of ervaring toe.

13. Geef comments en likes
Like en reageer positief op posts van je netwerk en potentiële klanten om te laten zien dat je om hen geeft. 

14. Reposten van een post
Reposts worden door LinkedIn gemeld, dus een mooie gelegenheid om jezelf in de kijker te spelen bij je netwerk en een opsteker te geven aan de persoon van de originele post.
 

15. Gebruik LinkedIn om te netwerken met de JUISTE mensen
Maak tijd vrij om in het netwerk van je connecties te duiken en gelijkgestemde connecties te vinden. 

16. Zoek gemeenschappelijke interesses
Kijk op het profiel van potentiële klanten en stuur een connectieverzoek met een referentie aan die gedeelde vriend, studie of woonplaats. 

17. Geef, geef, geef!
Personal branding gaat niet om jou, maar wat je zakelijk voor de ander kunt betekenen. Geef je kennis en inspiratie om een relatie op te bouwen online. Want wie geeft, zal uiteindelijk gegeven worden😊

 Meer weten over succesvol zijn op LinkedIn met je personal brand?

Wil je een keer kennismaken met mijn persoonlijke en authentieke werkwijze? Doe dan mee met mijn Personal brand Summerclass deze zomer om je LinkedIn-profiel een update te geven, en je vanuit je personal brand een eerste post gaat maken. Of schrijf je nu alvast in voor mijn gratis masterclass in augustus en geef je complete online profilering een boost! 

Door deze tips te volgen, kun je je persoonlijke merk op LinkedIn optimaliseren en de juiste klanten aantrekken. Veel succes!

 

 


Op zoek naar meer personal branding tips? 

 Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal Branding?

Wat is de toegevoegde waarde van een Personal Branding Coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf