Hoe bepaal je het onderscheidend vermogen van je bedrijf?
Waarom voor jou kiezen? Als je je bedrijf gaat promoten om die juiste nieuwe klanten of opdrachten te werven, kan deze vraag vaak lastig zijn om te beantwoorden: wat maak mijn bedrijf nu uniek? Oftewel, waar zit mijn onderscheidend vermogen in de markt om op te vallen in de menigte van aanbieders?
In dit blog vertel ik je de 5 stappen om een antwoord op deze belangrijke vraag te krijgen!
Stap 1. Ontdek de merkidentiteit van je bedrijf
Het eerste uitgangspunt van de dienstverlening waar we naar kijken is de expertise(s) die je aanbiedt. De vraag is dan ook: wat maak j(ulli)e dienstverlening uniek? Zit het in de mix van expertise(s), de unieke service van de dienstverlening of bijvoorbeeld het speciale productaanbod? Een antwoord op deze vraag, begint dan ook met een verkenning van de merkpersoonlijkheid van je bedrijf, de marksituatie, doelgroep en de spelers in de markt.
Maar het grootste onderscheidend vermogen (weet ik ui ervaring) zit vaak ik de ondernemer zelf. Ja, in jou als eigenaar. Want er is maar een jij. Dus wat maakt jou onderscheidend als ondernemer, oftewel wat is je personal brand? Bovendien ben je als directeur of eigenaar de belangrijkste representant of 'merkdrager' van je bedrijf.
Ontwikkel daarom een sterk merkverhaal naar de markt die je onderscheidende kenmerken als ondernemer of eigenaar ook weerspiegelt. Dit omvat o.a. je merkwaarden, visie, missie en de manier waarop je jezelf presenteert in de markt. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert waarom je anders bent dan anderen. En deze informatie zit dus vaak 'verstopt' in het DNA van je organisatie. Want een 'merk' is natuurlijk een lastig begrip. Hoe definieer je nu zo’n merk en daarmee je 'personal brand' als ondernemer zo concreet mogelijk? Kijk dan eens naar de volgende 3 factoren:
Waarom doe je wat je doet?
Klinkt wellicht heel simpel, maar het antwoord op deze vraag is vaak lastig te beantwoorden. Het vraagt namelijk een moment van reflectie en dus tijd om je ‘missie’ of ‘purpose’ te achterhalen. Wat is het grotere merkverhaal voor je doelgroep, waar ze zich in kunnen herkennen of laten inspireren? Je waarden zijn vaak de drijvende kracht achter de acties die je onderneemt. De missie betreft de wereld om je heen en hoe je het verschil wil maken voor het grotere geheel. Want wat is belangrijk voor jou als ondernemer? Het helpt dan ook om dit samen te doen met iemand die doorvraagt op jouw drijfveren. Een branding specialist zoals ik kan jou hierbij helpen.
Hoe help jij je klanten?
Wat is nu typisch jouw product, werkwijze of manier van aanpak? Wat is belangrijk voor jou in de manier waarop je handelt en wat maakt dan vervolgens ook jouw product of dienst net even anders dan anders? Wellicht ben je zelfs beter dan de concurrent om het leven van je ideale klant, leuker, makkelijker, goedkoper of efficiënter etc. te maken. Door goed te kijken naar HOE je de zaken aanpakt, kun je vaak veel te weten komen om de details die jou als ondernemer onderscheidend maakt te achterhalen. Ook aanbevelingen of de feedback van klanten geeft je inzicht hierin.
Wie ben je als ondernemer?
Welke kwaliteiten en eigenschappen heb je in huis die je inzet voor je bedrijf? Iedereen beschikt over een eigen set van talenten en kwaliteiten. Maar vaak zijn we ook onbewust bekwaam. 'You don't kwow what you know until you know it'. Allemaal hebben we zo onze blinde vlekken. Samen teruggaan naar de tekentafel om jouw belangrijke kwaliteiten en 'merkeigenschappen' in kaart brengen, helpt je op weg om de juiste communicatierichting te bepalen voor je bedrijf.
Stap 2: Identificeer je doelgroep: Begrijp wie je klanten zijn, wat ze belangrijk vinden en waar de pijn zit. Wat zijn hun behoeften, problemen en verlangens? Een grondige kennis van je doelgroep geeft je focus om te ontdekken welke aspecten van je bedrijf relevant en waardevol voor hen kunnen zijn.
Stap 3: Concurrentieanalyse: Analyseer je directe concurrenten en identificeer hun sterke en zwakke punten. Dit kan je helpen om inzicht te krijgen in het landschap waarin je opereert en te ontdekken op welke gebieden je je kunt onderscheiden.
Stap 4: Unieke verkooppropositie (Unique Selling Proposition, USP): Definieer je USP, wat inhoudt dat je een specifiek aspect van je bedrijf benadrukt dat je onderscheidt van je concurrenten. Dit kan gebaseerd zijn op de functionele kenmerken van je producten, de waarde die je biedt, je klantenservice, of andere meer 'emotionele' persoonlijke aspecten die je bedrijf uniek maken. Denk ook na over de voordelen die je klanten zullen ervaren door met jouw bedrijf in zee te gaan. Het kan gaan om snellere levering, hogere kwaliteit dienstverlening, betere prijzen, gepersonaliseerde dienstverlening, innovatieve oplossingen of andere aspecten die waardevol zijn voor je doelgroep. Verzamel daarom ook feedback van je bestaande klanten om te begrijpen waarom ze voor jouw bedrijf hebben gekozen en wat hen aantrekt.
Stap 5. Testen en verfijnen: Probeer verschillende boodschappen en benaderingen uit om te zien wat het beste resoneert bij je doelgroep, maar ook wat past bij je eigen unieke 'brand voice' als ondernemer. Schrijf zoals je praat en meet de reacties om te zien welke aspecten van je bedrijf het meest overtuigend zijn, en pas je strategie hierop vervolgens aan. Het bepalen van je contentstrategie van je bedrijf is dan ook een continu proces. Het is belangrijk om de communicatie voortdurend te evalueren en aan te scherpen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van je klanten en de markt.
Jouw personal branding strategie
Wil jij ook geholpen worden om het unieke merkverhaal van je bedrijf en je onderscheidend vermogen voor de markt te ontdekken? Boek dan nu een personal brand sessie met mij, de belangrijkste eerste stap, om je merkidentiteit in kaart te brengen! Heb je een team? Bekijk dan mijn diensten voor MKB, of vraag een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan!
Op zoek naar meer personal branding tips?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
Waarom is het belangrijk om te investeren in je personal brand?
De taal van je doelgroep spreken
Je eigen communicatiestijl als zzp'er
Hoe start je als ondernemer met Personal Branding?
Hoe maak je de connectie met je ideale klant?
Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap