l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Ontdek de waarde van je personal brand ; 

zo begin je met Personal Branding

Soms verlangen we hier allemaal wel naar: een nieuw begin. Zeker wanneer je voor jezelf hebt besloten om je koers te wijzigen en bijvoorbeeld zelf een eigen bedrijf te starten. Of je bent al een tijdje bezig maar het voelt gewoon niet goed meer. Je weet niet wat je moet posten om jezelf te promoten en ook de beelden passen niet meer. Hoe begin je dan met personal branding en (her) ontdek je jouw unieke waarde? Je leest er meer over in dit blog!

Hoe zet je jezelf in de markt met Personal branding?

Je hebt een bedrijf, maar jijzelf komt online nog niet echt uit de verf. Of je bent na lange tijd weer op zoek naar een nieuwe baan of opdracht. Je hebt misschien wel wat koudwatervrees en denkt nog steeds "wie zit er nu op mij te wachten". Hoe zet je nu die eerste stappen om jezelf zichtbaar te maken vanuit je personal brand (voor je bedrijf)?

Maar eerst, wat is dat nu precies Personal branding? Volgens Wikipedia is Personal branding  'het doelbewust versterken van je persoonlijkheidskenmerken, zodat je je onderscheidt van de concurrentie, vertrouwen opbouwt bij je doelgroep, en zo meer leads en kansen aantrekt'.

De essentie van jou als merk : je professionele identiteit 

Iedereen is uniek en opgebouwd uit tientallen kenmerken, eigenschappen, vaardigheden en sterke punten. Wanneer we besluiten om een persoonlijk merk te creëren, moeten we eerst bepalen welke eigenschappen we van ons zelf willen benadrukken en uitdragen. En ja, we hebben allemaal sterke punten op bepaalde gebieden die we in kunnen zetten om een community van gelijkgestemden op te bouwen!

Hoe fijn zou het dan zijn om precies te weten HOE je iets doet. Om van start te gaan voor je persoonlijke promotiestrategie is een merkscan van jouw professionele identiteit de eerste stap. 

Wat de ingrediënten zijn voor de juiste mix of cocktail van EIGENschappen?

  • Je missie en visie, oftewel je 'why'
  • Je belangrijkste kwaliteiten 
  • Relevante ervaringen in het vakgebied
  • Jouw merkwaarden
  • Jouw interesses en 'persoonlijkheid'

 


Creëer je publieke persona('s)

Voor wie wil je er zijn? Wat ligt je na aan het hart (je missie) en wie vindt dit interessant? Welke EIGENschappen heb je en wie hecht hier de meeste waarde aan? Zorg ervoor dat je doelgroep bereid en in staat is om te betalen, anders is er geen sprake van een business case. Selecteer je doelgroep en persona's op basis van de waarde die je toevoegt aan de markt. Hoe meer waarde je biedt, des te waardevoller je bent. Verzamel zoveel mogelijk details over je doelgroep. Hoe meer je weet, des te beter kun je je inleven in je doelgroep, de taal van je doelgroep spreken en zo succesvol communiceren. 

Onderscheid jezelf van de concurrentie

Bedenk welke unieke eigenschappen je wilt uitlichten. Wanneer heb je voor het laatst echt stilgestaan bij je eigen kwaliteiten en talenten? Of wanneer heb je dit met iemand anders besproken? Het is opmerkelijk dat we dit zelden doen, zelfs op school leren we niet hoe we onze eigen sterke punten kunnen ontdekken. Wat je leuk vindt, kan vaak worden herleid tot je kwaliteiten en talenten. Maar hoe ontdek je die? Je kunt je levensverhaal opschrijven, erover praten met vrienden en (ex-)collega's, en je kunt samen met mij teruggaan naar je roots en een marktanalyse uitvoeren voor de branche waarin je actief wilt zijn waar nu precies jouw onderscheidend vermogen zit.

Positioneer jezelf als een autoriteit of thought leader in je branche

We selecteren de juiste contentthema's op basis van wat jij wilt vertellen als merk en wat je doelgroep wilt horen. Dit omvat jouw visie in de branche, maar ook de content thema's die anderen inspireren en bijdragen aan anderen om hun eigen potentieel te omarmen. Authentieke verhalen over jouw bedrijf, je klanten en hun ervaringen, en de impact van jouw merk zijn hier ook onderdeel van. Vertel jouw authentieke verhaal, en zorg dat jouw klanten zichzelf erin kunnen herkennen.


Breng je authentieke boodschap over aan je doelgroep

Tijdens mijn sessie(s), kijk ik met je mee vanaf het begin van je carrière. Wat vond je vroeger als kind al leuk en waar was je goed in? Ook onderzoeken we welke merkwaarden bij jou als ondernemer passen en welke mensen een inspiratie voor je waren. Welke waardevolle inzichten kunnen we hieruit halen? We leggen alle puzzelstukjes bij elkaar, om zo tot jouw eigen unieke 'palet' voor je contentstrategie te komen. 

Daarna zullen we een aantal creatieve hulpmiddelen gebruiken om dit palet te vertalen naar relevante communicatie. Het mooie is dat ik je ook richtlijnen kan geven over hoe je dit palet kunt omzetten in de woorden, beelden, kleuren, citaten, etc., die jouw merk vertegenwoordigen, bijvoorbeeld voor je website of sociale mediastrategie. Zo leg je je talenten, kwaliteiten en waarden vast en vertaal je deze naar je eigen authentieke communicatiestijl door de juiste beelden, kleuren en woorden te kiezen. Samen stellen we de basis op voor jouw 'merkpersoonlijkheid' vast om je contentstrategie te bepalen.

Meer weten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.


Sandra Stassar 


Op zoek naar meer branding tips? 

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

De connectie met je ideale klant maken!

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap