Wat zijn de voordelen van personal branding op LinkedIn?
LinkedIn is het zakelijk netwerk online. Perfect dus om je netwerk te onderhouden en om die nieuwe leads en klanten aan te trekken. Maar hoe doe je dit, personal branding op LinkedIn? En je zichtbaarheid vergroten op een authentieke manier en niet zo van "hey, zie mij hier"? In dit blog lees je meer over de voordelen van personal branding op LinkedIn en geef ik je waardevolle tips om je online reputatie te versterken!
Allereerst, waarom is LinkedIn Personal Branding Belangrijk?
- Vergroot je zichtbaarheid – Een geoptimaliseerd profiel zorgt ervoor dat je opvalt en sneller gevonden wordt door potentiële klanten, samenwerkingspartners of recruiters.
- Bouw autoriteit op – Door waardevolle content te delen, positioneer je jezelf als expert of 'go-to' persoon in jouw vakgebied.
- Verhoog je kansen op nieuwe mogelijkheden – Een sterke presentatie online leidt tot een pull van nieuwe carrièrekansen, samenwerkingen en klanten.
- Krachtig netwerk – Hoe sterker je personal brand, hoe makkelijker je ook gelijkgestemde connecties aantrekt.
- Blijf top-of-mind – Door consistent aanwezig te zijn op LinkedIn, blijf je in het geheugen van je netwerk ook na een bijeenkomst bijvoorbeeld.
Hoe doe je dit, Personal Branding op LinkedIn?
Eigenlijk is het net zoals je jezelf toont in het contact met een potentiële partner of vrienden, zo doe je dit ook om met potentiële klanten op LinkedIn. Dus je gaat kijken of en waar de "klik" er is . Uitiendelijk is een ‘klantrelatie’ ook terug te voeren op een van de psychologische principes waarom je iemand leuk vindt:
1. hij/zij op je lijkt
2. zij/hij lijkt op de persoon die je ambieert te zijn
3. jij je fijn voelt bij deze persoon.
Dus, ga op zoek naar de gemeenschappelijke factoren voor de ‘klik’ op LinkedIn
Mensen willen met je verbinden, wanneer ze zichzelf herkennen in jou of de content die je schrijft die ze aanspreekt. De basis voor het vertrouwen in iedere relatie, is de gemene deler, dus ook hoe je online overkomt; in datgene wat je uitstraalt via een sterk en aantrekkelijk LinkedIn profiel en de content die je deelt.
Als jij op een authentieke en consistente manier relevante content deelt, dan creëer je vertrouwen. Als iemand zich in jouw verhalen herkent, of ze zich gezien voelen, omdat ze hetzelfde hebben meegemaakt of een belangrijk moment delen (bijvoorbeeld omdat je samen in dezelfde stad hebt gestudeerd), dan is de kans groot dat je iemand "raakt" op basis van gedeelde ervaringen en herinneringen aan die stad. Zoek daarom naar de gemeenschappelijke deler tussen jou en de persoon met wie je de connectie wilt aangaan en je hebt de perfecte basis voor een connectieverzoek!
Hetzelfde geldt voor gemeenschappelijke interesses zoals paarden, golfen, boeken lezen, series zoals Star Wars, etc. Vandaar dat het loont om naast je productaanbod en expertise, ook je persoonlijkheid te laten zien. Ook op een platform zoals LinkedIn. Want dat maakt jou aantrekkelijk. Kies dus bewust de relevante onderwerpen om top of mind te worden.
Hoe kies je bewust de onderwerpen om je zichtbaarheid te vergroten op LinkedIn?
De eerste stap begint met het in kaart brengen van je professionele identiteit. Wie ben je als ondernemer, professional of eigenaar en wat wil je uitstralen? We kijken hiervoor naar je kwaliteiten maar ook je missie en merkwaarden die je ondernemersverhaal ondersteunen.
De volgende stap is het in kaart brengen van je doelgroep: wie je wilt bereiken op LinkedIn en wat hun problemen en wensen zijn. Dit stelt je in staat om content te maken die relevant is voor jouw specifieke publiek. Analyseer ook wat je concurrenten doen om jezelf goed te kunnen onderscheiden.
Stel vervolgens duidelijke content thema's vast om je expertise te tonen, je netwerk te vergroten, leads te genereren en ook je persoonlijkheid te laten zien. Probeer ook te experimenteren met verschillende content vormen zoals infographics, short-form en langere video's en artikelen, om te zien wat het beste werkt voor jou en jouw publiek.
LinkedIn-tip: heb je een presentatie gegeven tijdens een webinar, evenement of paneldiscussie? Zorg dat iemand foto's van je maakt, maak er een banner of bericht van dat je vast 'pint' aan je functieomschrijving om jezelf als expert te laten zien.
Sandra Stassar
Vervolgens luidt het mantra: LinkedIn Personal Branding = consistentie
Ook voor personal branding op LinkedIn geldt: wees consistent! Zorg voor regelmatige updates en een consistente 'tone of voice' op LinkedIn. Vraag regelmatig om feedback of een mening om betrokkenheid te stimuleren en een band op te bouwen met je connecties. Denk aan het delen van branchenieuws, je successen en transformaties, maar ook interessante artikelen van derden. Maar ook aan praktische tips, oplossingen voor de problemen, jouw visie op de trends in de sector waarin je werkt, of andere informatie die je connecties kunnen helpen.
LinkedIn-tip: vul de sectie 'Uitgelicht' in je profiel met artikelen en PR/publiciteit die je van andere media hebt ontvangen. Daarnaast kun je je onderscheiden van andere professionals door een unieke online communicatiestijl die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.
5 personal branding tips om je LinkedIn feed visueel aantrekkelijk en onderscheidend te maken
Gebruik visuele elementen, zoals afbeeldingen en video's om je inhoud aantrekkelijker te maken. Mensen zijn vaak visueel ingesteld, dus visuele content helpt om de aandacht te trekken en betrokkenheid te stimuleren.
Verder zorgt een professionele look & feel ervoor dat je als expert in je vakgebied wordt gezien:
- Zorg dat je foto's professioneel zijn om jezelf als autoriteit te manifesteren. Wees liever ‘overdressed’ dan ‘underdressed’, luidt het devies. Kijk ook goed naar de achtergrond en check of deze in lijn is met wat je wilt uitstralen. Zet er bijvoorbeeld je huisstijlkleur achter.
- Heb je een (speciale) titel, eervolle vermelding of status verworven? Verwerk dit in je online naamgeving of introductie. Of het nu gaat om 'prijswinnaar', auteur van een boek, of 'dr.' voor je naam, het draagt allemaal bij.
- Ga voor originaliteit: wat maakt jouw content nu anders dan anderen? Het helpt als je weet wie er allemaal in je vakgebied een vergelijkbaar aanbod heeft, en wat nu precies jouw onderscheidende eigenschappen zijn en te verpakken in je LinkedIn-profiel. Ga ook oefenen met je video en ontdek welke stijl het beste bij jou en je doelgroep past.
- Vertrouwen uitstralen; vertrouwen uitstralen waar je ook komt door hoe je spreekt, je non-verbale communicatie, de eenheid in de formats die je kiest, maar ook de rust die je uitstraalt, helpen om jezelf als expert neer te zetten. Verder is consistentie key. Dus zorg voor een routine en dat je jezelf met dezelfde regelmaat laat zien.
- Netwerken en connecties; de mensen met wie je werkt of hebt samengewerkt kunnen significant bijdragen aan het beeld hoe je gezien wilt worden. Vraag om testimonials of om je relevante vaardigheden te onderschrijven.
LinkedIn-tip: check je 2e graads connecties. Zijn er interessante personen om toe te voegen? Benader ze met een persoonlijke boodschap, en je zult je netwerk uitbreiden en je zichtbaarheid vergroten!
Sandra Stassar
Zo word je ook gevonden met jouw persoonlijk LinkedIn-profiel
Niet alleen door te zenden maar ook door jezelf te laten vinden, wordt je opgemerkt. Voor je biografie is het belangrijk dat je duidelijk laat zien: a. wie je bent, b. voor wie je wilt werken (je doelgroep), c. hoe je je doelgroep van service bent. Hoe specifieker je kunt zijn, hoe eerder de juiste doelgroep zich aangesproken zal voelen. Belangrijk hierbij ook is dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Hoe meer (juiste) zoekwoorden in je profiel verwerkt zijn, hoe makkelijker je wordt gevonden (ook in Google).
EN stimuleer interactie op LinkedIn
LinkedIn is een sociaal platform, dus ga de interactie aan met je connecties, want dat waardeert ook het algoritme! Dus GEEF GEEF GEEF. Vraag om meningen, reageer op opmerkingen en neem deel aan discussies. Dit helpt om de betrokkenheid rondom je bedrijf te vergroten en een community rondom je persoonlijk merk op te bouwen. Tag ook relevante LinkedIn-connecties in je berichten om hun aandacht te trekken.
Last but not least, analyseer de resultaten en optimaliseer je content
Als laatste monitor de prestaties van je LinkedIn-content. Bekijk welke soorten inhoud goed presteren en welke minder succesvol zijn. Leer van je analyse en pas je strategie aan om je LinkedIn-content continu te verbeteren.
Door deze stappen te volgen, creëer je een effectieve personal branding strategie op LinkedIn voor boeiende content die aansluit bij je doelgroep op LinkedIn. Uiteindelijk doen we natuurlijk alles voor de gun-factor!
Wil je meer weten hoe jij jezelf kunt promoten op het LinkedIn platform om de juiste nieuwe klanten aan te trekken op een manier die bij jou past? Doe dan mee met een van mijn introductieworkshops of vraag een kennismakingsgesprek aan voor een 1:1 persoonlijk traject voor je contentstrategie.
Sandra Stassar
Op zoek naar meer personal branding tips?
Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep spreken
Je eigen communicatiestijl als zzp'er
Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal Branding?
Wat is de toegevoegde waarde van een Personal Branding Coach?
Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap