l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Jij bent een merk

Jij brengt namelijk al een beeld naar buiten. Of dit het beeld is dat over WIL brengen, is en tweede, maar je hebt 'm al wel. Iedereen vertegenwoordigt namelijk een 'Personal brand'. Of je het nu leuk vindt of niet. Hoe, en, of je deze cultiveert is aan jou, maar je hebt ‘m al wel. Je kunt er niets mee doen, naast je neer leggen en de mensen om je heen laten bepalen wie je bent. Of je kunt met de beste intenties jezelf zichtbaar maken om wie je in de kern bent en hoe je herinnerd wilt worden. Het is up to you!

Jezelf als merk in de markt zetten

Maar wat houdt het nu precies in Personal branding en waarom zou je er tijd en energie in stoppen? Personal branding is het positioneren van jezelf als een merk in de markt, Het omvat alle activiteiten die gericht zijn op het uitdragen van een bepaald imago en het onderscheidend communiceren binnen een zakelijke context. Het doel is om je naamsbekendheid te verhogen en een voorkeur voor jou en je onderneming te ontwikkelen bij potentiële klanten of werkgevers, oftewel de vijfde P van promotie.

Door te investeren in 'branding', bouw je bewust aan een authentiek, betrouwbaar en consistent imago bij je doelgroep. ZO blijf je 'top of mind' wanneer men jouw product of dienst nodig heeft, of jou overweegt voor een functie of een project. Dit stelt je in staat om je te onderscheiden in een overvolle markt van coaches, adviseurs en ondernemers.


Als eigenaar ben je het boegbeeld van je bedrijf

Het loont zich dus om eens goed naar je personal brand te kijken. Zeker als eigenaar, want jij bent het boegbeeld van je bedrijf.
Je kunt dan ook met je personal brand het imago van je bedrijf versterken. Om zo voorkeur voor jou en je bedrijf in de markt te creëren, en waardevolle connecties ook online op te bouwen. Het gaat er hierbij niet alleen om wat je communiceert, maar ook hoe.
Dat hetgeen je online zegt, ook overeen komt met hoe je offline op een netwerkbijeenkomst overkomt bijvoorbeeld . Of wanneer je een presentatie geeft. Dat je dezelfde woorden gebruikt. De verhalen vertelt die bij je passen als ondernemer. Met dezelfde woorden en humor.

Voordelen om te investeren in je personal brand

  • Top of mind te worden en blijven met scherpe en consistente communicatieboodschappen, zodat je herkend en erkend wordt in de markt
  • Vergroten van je autoriteit en zo ook meer geld kunt vragen of een premium prijs aan te bieden voor meer winst
  • Je publiek te vergoten en zo meer merkfans creëert, dus meer omzet voor je bedrijf
  • Vertrouwen te verhogen (know-like-trust) voor de juiste doelgroep  doordat je concreet maakt welke waarde je biedt voor je doelgroep of arbeidsmarkt
  • Je bouwt aan je invloed in de markt en dus ook de beslissingen tot een aankoop
  • Je uiteindelijk precies weet te communiceren waarom je dienst speciaal is , en waarom dus voor jou of je bedrijf te kiezen te midden van andere aanbieders.

 

Best practice "Alles voor een glimlach"

Een van de best practices is voor mij het bedrijf Coolblue met Pieter Zwart. Hij IS Coolblue. Je merkt dit aan alles in z’n manier van communiceren als je zijn persoonlijke accounts op Instagram en LinkedIn bekijkt. De woorden “beginbaas”. De humor in de filmpjes van Sinterklaas. Of een “Duitslanddag” als voorbeeld van een “ubervolle dag in Düsseldorf” en dag uit het leven van de eigenaar van Coolblue. Tsja, zelfs Pieter met een shirtje van Feijenoord en Coolblue erop (ja ik weet het, wel het verkeerde team 😊). Maar uiteindelijk, “alles voor die glimlach”.


Van geschiedenis naar kernthema’s en verhalen
En wat Pieter kan, kun jij ook (hij werkt immers ook met een hulp-Sinterklazen :-)). Jouw woorden vinden die bij jou en je doelgroep passen. Maar ook de juiste onderwerpen vinden voor je posts, blogs, presentaties etc., en net even weer anders dan anders communiceren naar de markt.


3 personal branding tips voor de startende ondernemer of eigenaar

Voor iedereen die een nieuwe start wil maken en zichzelf ook op authentieke wijze willen laten zien:

1. Wat is jouw 'ding'? Wat zijn de 2 woorden waar je om bekend wilt staan op basis van je toegevoegde waarde? Tip! Vraag het maar eens aan je klanten of opdrachtgevers. Welke woord(en) komt/komen er spontaan bij ze op?

2. In jouw vakgebied zijn er ook andere aanbieders, dus... wat is jouw unieke mix van kwaliteiten, vaardigheden en ervaringen?

3. Jouw missie; er is niets zo mooi dan wanneer je jouw naam kunt verbinden aan een goed doel, bijvoorbeeld om de wereld ietsjes mooier, beter, gezonder etc. te maken. Wat is jouw verhaal naar de markt?

Ook op zoek naar jouw personal brand?

Wil je ook graag je Personal brand in kaart brengen om het gewenste beeld online over te brengen, en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Laat het me weten, dan maken we eerst kennis.


"Als ze je niet kennen,

dan kunnen ze ook niet voor je kiezen"

Sandra Stassar


Meer over Personal branding

Een personal brand is veel meer dan alleen een logo of website. Het is de totaal indruk die je geeft aan je publiek en hoe je wordt waargenomen. Een combinatie of unieke 'cocktail' mix zoals ik ook wel zeg van je unieke ervaringen, vaardigheden en persoonlijkheid. Want met personal branding geef je je bedrijf de juiste focus om jezelf als expert en 'go-to' persoon in je branche of markt te profileren: wie ben jij en waarom zou men voor jou als dienstverlener kiezen? 

Door ook je persoonlijkheid te integreren in het merkverhaal naar de markt creëer je voorkeur op basis van je karakteristieke eigenschappen als dienstverlener. Deze 'merkeigenschappen' zet je bijvoorbeeld in om de juiste content pijlers en content thema's te bepalen voor de communicatie naar je doelgroep(en). Of hoe ik het ook weleens zeg: "waar zitten bij jou de parels voor je contentstrategie en communicatie van je bedrijf"?.

"Personal branding gaat over hoe je jezelf presenteert aan de wereld vanuit een zakelijk oogpunt. Het gaat om het tonen van je waarden, expertise en persoonlijkheid op een authentieke en consistente manier. Een sterke personal brand maakt je herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen".

Sandra Stassar

 

Voor wie is personal branding geschikt?

Voor iedere professional, ondernemer, coach of adviseur die een dienst of expertise aanbiedt en zich wil onderscheiden in de markt. Zeker wanneer het aanbod groot is.  En zeker voor vrouwen. Waarom? Om je business te laten groeien of een autoriteit te worden in je branche vraagt het om je podium te pakken. Vrouwen vinden het vaak lastig om hun beste (online) te laten zien. Het gaat ze vaak ook niet om 'hey zie mij', maar het is inmiddels wel een onmisbaar ingrediënt geworden voor digitaal succes zoals een nieuwe baan, promotie of business.  Je geeft met je persoonlijk merkverhaal of brand story namelijk precies aan wat je wenst en verwacht aan een opdrachtgever, klant, of bedrijf voor de volgende stap , en ook wat ze van jou kunnen verwachten. Uiteindelijk heeft ieder persoonlijk merkverhaal de potentie om zelfs uit te groeien tot een mooie nalatenschap.

Wat doet een personal branding specialist?

Een personal branding coach helpt je bij het definiëren van jouw brandidentiteit en het uitwerken naar verschillende communicatiemiddelen en contentvormen naar de markt zoals posts, presentaties en je website. Want wat maakt jou als ondernemer, coach of adviseur anders dan de anderen? Het is daarom belangrijk om je Unique Selling Points (USP)’s te kennen.  

Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk' persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil. Handig voor je eigen communicatiestijl maar ook je merkverhaal naar de markt hierop aan te sluiten. Ik noem dit ‘authentiek profileren’. Want de basis van je eigen stijl en verhaal begint bij jou. Bovendien leer jij ook je eigen ‘brand voice’ vinden, zodat je ook uniek als 'thought leader' overkomt.

Ik help je om een heldere contentstrategie te formuleren, jouw unieke profilering te bepalen en een consistente merkbeleving te creëren. Dit allemaal door middel van 1:1 sessies in de vorm van advies, coaching of ik neem het gehele traject uit handen, afhankelijk van je budget. 

Het resultaat is een concreet contentplan, update van je sociale media profiel of een duidelijke onderscheidende communicatiestijl. Van je posts en gratis weggever tot aan je blog en andere content online. 

Wil jij ook een authentieke en onderscheidende contentstrategie van jezelf of bedrijf? 

Mijn trajecten of consult starten altijd eerst met het in kaart brengen van jouw personal brand. Neem contact met me op voor een eerste gratis kennismaking! Of laat je wekelijks inspireren voor je content met mijn inspiratie mail.


Meer over Sandra Stassar
Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor (zelfstandige) professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents, webinars en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.

Jou leren hoe je op een authentieke en krachtige communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor. Als echte Brabantse, houd ik dan ook niet van blablabla. Dus daarom profileren op een manier die bij je past en vanuit de kern van wie je bent. Mijn ervaring voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik snel kan screenen en de juiste informatie naar boven weet te halen, en dit vervolgens ook te communiceren voor jou en je bedrijf. 

Wil je meer over mij weten? Neem dan contact met me op!