Zo maak je van jezelf een sterk merk in 5 stappen
- Meer visibiliteit en uiteindelijk 'top of mind' bij de juiste doelgroep
- Vergroot je autoriteit en zo ook meer geld kunt vragen of premium prijs aan te bieden
- Meer merkfans creëren, dus meer kansen op meer omzet
- Duidelijk welke waarde je biedt voor je doelgroep of (niche-) markt
- Je bouwt aan je invloed in de markt en dus ook de beslissingen tot een aankoop.
Maar hoe maak je nu van jezelf een sterk merk? Met de volgende 5 stappen ontdek je als professional jouw unieke details voor je ‘personal brand’.
Stap 1. Weet waar je goed in bent en welke impact je wilt maken
Je begint bij jezelf als ondernemer. Bij je professionele identiteit of het DNA van je bedrijf om erachter te komen waarom klanten voor jou zouden kiezen. Wat maakt jou uniek? Kijk hiervoor naar je kwaliteiten, passies, ervaringen, maar bijvoorbeeld ook je ambities zoals je missie. Met een personal brand creëer je zorgvuldig een beeld bij potentiële klanten om een persoonlijke connectie aan te gaan en top of mind te worden. Dit beeld stoelt op een verhaal. Het merkverhaal van jou als ondernemer. Dit verhaal wordt bepaald door je merkwaarden en de rol die je met jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het merkverhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten. En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.
Kies dus waar je voor staat en baseer dit op voor wie je wil werken. Je kunt niet alles zijn voor iedereen. Je wilt namelijk de juiste klanten aantrekken die bij je aanbod passen.
Door op deze vragen een eerlijk antwoord te vinden, kom je bij de kern van je merkverhaal naar de markt en de juiste klanten.
Stap 2. Ken je doelgroep
Vervolgens is het noodzaak dat je weet wie je precies wilt bereikt. Het gaat er echt niet om om een groot publiek aan te spreken, maar wel de kleinst mogelijke doelgroep om jouw business idee in de markt te zetten om winstgevend te kunnen zijn. Dit wordt ook wel de 'minimum viable audience' genoemd.
Vervolgens kijk je wat er speelt bij je potentiële klanten. Wat zijn de wensen en behoeften van je ideale klanten? Ga daarom op onderzoek uit! Organiseer koffiedates, doe desk research achter je computer en gebruik handige tools zoals www.answerthepublic.com . Vraag ook welk probleem je voor je huidige klanten oplost, en waarom ze nu juist voor jou gekozen hebben. En wat waarderen ze in de samenwerking met jou? Duik in de wereld van je klanten en let op de taal die ze spreken. Belangrijk voor die connectie en je SEO strategie om de juiste snaar te raken. De crux zit in de connectie tussen wat jij wilt vertellen met je eigen communicatiestijl en dat wat je doelgroep graag wilt horen.
Stap 3. Wat is jouw onderscheidende merkkracht in de markt?
Zo nu je weet waar jij voor staat en wat je doelgroep wilt horen, is het keuzes maken. Wat worden je belangrijkste communicatieboodschappen naar de markt. Waarom ben jij uniek en hoe help jij je klanten op een onderscheidende manier? Handig in deze fase om een concurrentieanalyse te maken zoals de SWOT. Kijk naar de alternatieven in de markt en hoe je concullega's zich profileren:
Stap 4. Vertaal je personal brand in woord en beeld
Vertaal je kwaliteiten en onderscheidende waarde vanuit de pijn of behoefte van jouw klanten. Distilleer hieruit de belangrijkste content pillars voor je contentstrategie om je autoriteit te claimen. Werk deze uit in content thema's en de woorden en beelden die bij je persoonlijk merk passen. Het beeld dat je online neerzet moet overkomen met wie je bent en uitstraalt. Ga daarom op zoek naar de beelden en woorden die passen bij jouw persoon en jouw bedrijf. Hoe scherper je dit voor jezelf hebt, hoe dichter je bij jouw persoonlijk merk komt.
Stap 5. Communiceer je personal brand
Ga aan de slag en breng je personal brand in de praktijk! Vertel je communicatieboodschappen via je kanalen op dezelfde manier, zodat er een rode draad in je merkverhaal ontstaat. Maak hiervoor ook een contentplan; dit geeft structuur, zodat je ook zeker weet dat je in iedere fase van de klantreis de juiste content verzorgt. Laat ook je klanten vertellen hoe jij ze verder helpt met hun testimonials of best practice cases. Richt je communicatie vooral op hun behoefte en niet teveel op jezelf. De juiste verhouding hangt af van het kanaal dat je inschakelt. Voorbeelden van kanalen die geschikt zijn voor je personal brand: sociale media netwerkborrels, je website, webinars of podcasts.
Starten met personal branding kan best eng zijn. Voor vele ondernemers, directeuren en professionals is het spannend om jezelf te laten zien als het gezicht van je bedrijf. Denk dan aan je persoonlijke missie. Wat je persoonlijke drijfveren zijn om impact te maken. Zo krijg je als vanzelf de binding met de juiste klanten.
Wil je nu ook aan de slag met jouw personal brand? Doe mee met een van mijn gratis events. Of we starten gelijk met een personal brand powersessie om je professionele identiteit in kaart te brengen. Stuur me een bericht en ik neem z.s.m. contact met je op!