Personal branding ; zo word je top of mind bij de juiste klanten en opdrachtgevers
Het dilemma waar veel vrouwelijke dienstverlenende ondernemers mee worstelen: je weet dat je zichtbaar moet zijn, maar de angst om jezelf te laten zien houdt je keer op keer tegen. In dit blog leer ik je hoe je stap voor stap zichtbaar wordt op een authentieke manier om de juiste klanten aan te trekken.
Personal branding; het antwoord hoe je over de angst heen komt om jezelf te laten zien
Het stille meisje in de klas. Dat was ik. En later ook in de collegebanken of in meetings. Ik vond het altijd erg lastig om mezelf uit te drukken. En tegelijkertijd kon ik me altijd heel erg irriteren aan de mensen die dat wel deden. Vooral de ‘haantje-de-voorste’ die altijd het podium wil pakken of de mensen die de meeste spreektijd nemen tijdens meetings. Dus dat moest anders, vond ik. Maar hoe dan? Mijn antwoord vond ik in personal branding. Hier zit voor mij de sleutel. Want zodra je je niet meer bezig bent met je eigen worsteling, maar aan de unieke waarde die je toevoegt voor je doelgroep, wordt het opeens een stuk leuker en makkelijker.
Je bent als dienstverlenende ondernemer je merk
Als dienstverlenende ondernemer maakt je persoonlijkheid namelijk een groot deel uit van je dienst of product. En je persoonlijkheid is uniek. Er is maar een jij. Belangrijk dus om jezelf te laten zien en hiermee vertrouwen op te bouwen. Bovendien heb je als zzp’er ook geen groot marketingbudget zoals de multinationals in de wereld waar vaak naar wordt verwezen als 'best practices'. Bij mij kun je daarom op een praktische manier aan de slag als zelfstandig coach, ondernemer of consultant om je personal brand te ontdekken voor het beeld dat je wilt creëren, zodat je daarmee je unieke contentstrategie naar de markt kunt bepalen. Zeker als ondernemer en eigenaar, want jij bent het boegbeeld van je bedrijf. Je bepaalt dan ook voor een heel groot deel met je personal brand het imago van je bedrijf. Het loont zich dus om te investeren in personal branding.
Om voorkeur voor jou en je bedrijf in de markt te creëren, zul je dus jezelf moeten laten zien om die waardevolle connecties op te bouwen. Maar hoe doe je dit nu precies om die JUISTE nieuwe klanten aan te trekken? Zodat je authentiek en betrouwbaar overkomt, en je onderscheidend bent ten opzichte van al die andere eigenaren, coaches, trainers en adviseurs.
Dit zijn de eerste stappen hoe je jouw personal brand succesvol toepast en je jouw online presence zo inricht voor een goede professionele indruk om gekozen te worden:
Stap 1. De juiste mindset: het gaat niet om jou, maar je betekenis voor anderen
Als je continue met jezelf bezig bent hoe je overkomt, dan ben je dus niet met je klanten bezig. Dit klinkt een beetje cru, maar zo is het wel. En ik snap het wel, zeker als perfectionist, dat je het beste wil geven voor die ander. Maar wat als je de drempel eens niet zo hoog legt voor jezelf. Vaak weet je al veel meer dan de gemiddelde persoon over onderwerp X, Y of Z. Bovendien is de perfecte communicatie niet perfect, maar menselijk. Daarom is vertrouwen in je eigen capaciteiten ook zo belangrijk en je ‘waarom’ je ooit bent begonnen. Waar kun je boos om worden en ‘moest’ er nu echt anders of beter? Zodra je gaat denken vanuit jouw betekenis voor de ander, ga je je perspectief veranderen en wordt het makkelijker. Omdat je leert praten, schrijven of presenteren vanuit je missie (en dus niet kijkend vanuit jezelf).
Stap 2. Personal brand sessie als eerste stap naar authentieke zichtbaarheid
Tsja, wie wil je dan als ondernemer zijn, oftewel als merk? We willen allemaal gehoord worden, en we moeten je daarom eerst zien. En daarom is het weer belangrijk om eerst te weten wie jij bent als ondernemer, en welk beeld en positieve associaties je wilt creëren. Hiervoor is het handig dat je “terug naar je roots” gaat. Op zoek naar je merkidentiteit om zo het beeld te creëren vanuit je wortels of DNA. Wat je missie en merkwaarden zijn. Maar ook je unieke eigenschappen en vaardigheden bijvoorbeeld. En dat is knap lastig om zelf alleen te bepalen. We hebben immers allemaal onze blinde vlekken. Daarom starten mijn trajecten altijd eerst met een personal brand sessie om de parels bij jou in kaart te brengen. Dit zijn meteen ook vaak de interessante haakjes voor je contentstrategie naar de markt. Of zoals ik ook wel zeg:
Stap 3: Bouw je zelfvertrouwen door de juiste voorbereiding met een contentstrategie
De volgende stap is je doelgroep. Breng deze eerst goed in kaart en creëer een lijst met relevante onderwerpen waar je comfortabel over kunt praten. Kijk hiervoor ook eens bij je concullega’s, de relevante hashtags, en de trends in de (vak)media, en zoek ook de onderwerpen die nog onderbelicht blijven. Start met delen van deze kennis en inspiratie die binnen je expertise vallen. Denk daarnaast ook aan persoonlijke thema’s, zoals de highlights in je ondernemersreis en andere belangrijke persoonlijke (succes)momenten. Uiteindelijk gaat het om de overlap wat jij wilt vertellen als merk en wat jouw doelgroep wilt horen.
Deze drie branding-principes zijn het vertrekpunt voor de bouw van je contentstrategie en de thema’s die je kiest voor de kanalen waar je actief bent. Dit is de fundering voor wat je zelf post, wat je deelt van anderen en de basis voor als je online communicatie zoals je website en emailmarketing bijvoorbeeld:
Authentiek. Wees authentiek, dus geen blablabla. Blijf dichtbij jezelf vanuit een zakelijk oogpunt, en je niet zomaar “jezelf bent”. Authenticiteit gaat erom waar je wel of niet de spotlight op zet, want het gaat erom welke kant(en) jij van jezelf wilt belichten in een zakelijke context.
Betrouwbaar; denk aan een herkenbare communicatiestijl qua kleurgebruik, maar ook je woordkeuze en de visuals die je kiest zoals emoji’s en grafische elementen. Als je een duidelijk en herkenbaar beeld van jezelf neerzet, dan wekt dit vertrouwen en is de kans groter dat mensen zaken met je gaan doen.
Consistent; Zorg regelmatig voor updates en consistentie in woord en beeld om een band op te bouwen met je connecties. Het totale plaatje moet kloppen. Mensen moeten hetzelfde gevoel krijgen bij je website als op je persoonlijke LinkedIn-pagina bijvoorbeeld. En als laatste zorg dat je gedrag in lijn is met de waarden waar je voor staat, zodat je ook ‘live’ consistent overkomt.
Stap 4. Begin met kleine stappen
Oefen in een veilige omgeving: plaats eerst content in besloten groepen of deel berichten op Instagram. Vraag ook om constructieve feedback van de mensen die je vertrouwt uit je doelgroep. Start ook met reageren op berichten van anderen. Dit zijn als het ware ‘mini’-posts. Zo bouw je aan zichtbaarheid en credits op een laagdrempelige manier. En experimenteer! Begin met korte, informele updates met een selfie of een simpele vraag aan je netwerk. Denk ook aan verschillende formats: probeer een poll, een kort videootje, of deel een interessant artikel om de variatie in je content te ontdekken en wat het beste bij jou past.
Stap 5. Maak van zichtbaarheid een gewoonte
Consistentie is key. Stel een contentplan op om op vaste momenten zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld één post en drie reacties per week. En ga DOEN. Check vervolgens je voortgang: hoe vaak je post en wat het resultaat is qua bereik en engagement (zoals meer connecties of gesprekken). Vier je successen en elke stap die je neemt om vaker zichtbaar te zijn, hoe klein ook. Iedere ondernemer heeft iets te brengen, dus ga jouw authentieke verhalen delen!
Vind je unieke EIGENschappen voor de markt, zodat je de JUISTE klanten leert aantrekken. Wil je meer weten hoe je het stevige fundament voor al je communicatie kunt neerzetten vanuit jouw personal brand? Ga de connectie met me aan op een van mijn socials @sandrastassar of neem contact met me op info@sandrastassar.nl of 0631280765