Het verschil tussen personal branding , employee branding en employee advocacy
Heel vaak zie ik namelijk dat de term personal branding te pas en te onpas wordt gebruikt. Want vaak zie ik de term voorbijkomen als het mensen in loondienst betreft. Echter, wanneer je dan verder kijkt, bedoelen ze vaak eigenlijk employee branding of employee advocacy. Daarom ga ik het een keer hebben over het grote verschil tussen personal branding voor de mensen in loondienst en zelfstandigen. Dit zijn eigenlijk aparte branding vakgebieden. Hoe dit zit, vertel ik je in dit blog!
Personal branding en de link met employee branding en employee advocacy
Ik zie vaak dat de termen door elkaar worden gehaald, terwijl ze wel degelijk een ander doel en belang dienen op verschillende niveau’s: individueel niveau of organisatorisch niveau.
Maar eerst wat is Personal branding nu eigenlijk?
"Een personal brand is het professionele beeld dat je van jezelf in de markt zet. Personal branding zijn alle promotionele activiteiten die erop gericht zijn voor een professional om top of mind in de markt te worden."
Het gaat erom dat je voorkeur creëert voor jou en dat ze weten waarom voor jou te kiezen opzichte van andere aanbieders in de markt. En dat je dit beeld consistent en met volle overtuiging uitdraagt. Je kunt hierbij denken aan een nieuwe website, je LinkedIn profiel of een presentatie.
Onbewust zijn we er vaak er al mee bezig om een beeld op te bouwen bij de mensen die je ontmoet. Dus waarom dit niet meteen professioneel aanpakken?
Voor wie is personal branding bedoeld?
Personal Branding is handig voor iedereen die zichzelf op een authentieke, betrouwbare en consistente wijze wil presenteren. Je gebruikt je persoonlijkheid om positieve associaties en beelden op te roepen. In mijn geval zijn dit dienstverlenende ondernemers en professionals die zichzelf in de markt willen zetten.
Want de persoonlijke 'klik' is vaak ook een hele belangrijke factor waarom ze wel of niet voor jou als coach, trainer of adviseur kiezen. Ik ga daarom samen op zoek met jou naar je sterke punten voor je communicatie, zodat jij jezelf stevig kunt neer zetten.
Als Personal Branding Specialist help ik je o.a. antwoorden te vinden op de volgende vragen:
- Waarom voor mij kiezen?
- Hoe onderscheid ik me van de concurrentie?
- Hoe vind ik mijn persoonlijke communicatiestijl?
- Hoe creëer ik relevante en waardevolle content?
Het verschil tussen personal branding, employee branding en employee advocacy
Personal branding draait om het bewust vormgeven en uitdragen van je professionele identiteit en reputatie op individueel niveau. Het gaat over hoe jij je kwaliteiten, waarden, expertise en persoonlijkheid positioneert om herkenbaar, geloofwaardig en onderscheidend te zijn binnen een bepaald vakgebied of netwerk. Een sterk persoonlijk merk helpt om vertrouwen op te bouwen, je invloed te vergroten en top of mind te worden zowel online (bijv. op LinkedIn) als offline.
Employee branding is het proces waarbij de personal brand van medewerkers afgestemd wordt op het merk en de cultuur van de organisatie, en ze zo als ambassadeur gebruikt kunnen worden. Het dient dus een organisatorisch doel dat medewerkers niet alleen het merk begrijpen, maar dit ook tot leven brengen in de dagelijkse praktijk door middel van hun gedrag, communicatie en via klantcontacten bijvoorbeeld.
Zo worden ze herkenbare vertegenwoordigers van het bedrijf en werkgeversmerk — een strategie die de betrokkenheid en interne trots versterkt. Employee branding zorgt dus voor interne versterking en beleving voor wat een bedrijf extern zegt waar te maken.
Employee advocacy gaat dan nog een stap verder: dit is het actief stimuleren en faciliteren van medewerkers om positieve verhalen, ervaringen of bedrijfscontent te delen via hun persoonlijke netwerken, en vooral op LinkedIn. Medewerkers treden zo op als authentieke ambassadeurs en vergroten ze de zichtbaarheid, geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van het merk. Denk bijvoorbeeld aan de projecten waar de werknemer trots op is, een post over een persoonlijke mijlpaal of een kijkje achter de schermen van je werkdag.
Waar het bij employee branding draait om de cultuur en identiteit van de organisatie om deze via de medewerkers tot leven te laten komen, draait employee advocacy om actieve en externe zichtbaarheid.
Enthousiaste medewerkers worden actief betrokken als ambassadeur om zelf een ‘stem’ van het merk in de markt te worden. Mensen worden intern gestimuleerd en ook begeleidt om successen , relevante werkervaringen en hun trots voor het bedrijf te delen. De echte merkfans die betrokken en met passie naar het werk gaan! Handig voor de zichtbaarheid, het vertrouwen en de werving in de markt voor nieuwe klanten stakeholders en potentiële medewerkers. Intern beginnen is niet voor niets extern winnen.
Goede voorbeelden?
Dat zijn de bedrijven die hun medewerkers echt op 1 zetten. Niet vanuit woorden, maar vanuit de daden. Dit zie je vaak terug bij de van oudsher familiebedrijven. Wie kent nog het oude Philips-gevoel? Er werd voor je gezorgd als medewerker maar ook de andere gezinsleden, bijvoorbeeld door de huizen die werden gebouwd in Strijp, maar ook het Philips Vanderwilligen-fonds. Een fonds voor een bijdrage aan de studie van de kinderen van Philips-medewerkers.
Een mooi voorbeeld anno nu, is Verspeek Installatiebedrijf, waarbij de medewerkers een voetbalkleedruimte hebben a la PSV. Maar ook de overige gezinsleden worden betrokken door de familiedagen, en zo wordt de trots en bekendheid van het bedrijf doorgegeven. Want zo luidt een van de #goeiegast wijsheden van Martijn Verspeek: “Goed werkgeverschap gaat verder dan de bedrijfspoort”. Meer weten? Lees dan vooral het boek Goeiegast van Martijn Verspeek , zou ik zeggen.
Wanneer dus een personal branding specialist in de arm nemen?
✅Als je graag hulp wilt als professional bij het ontdekken van je persoonlijk merk omdat je nieuwsgierig bent wat je sterke punten en merkwaarden zijn, bijvoorbeeld voor de volgende stap in je loopbaan, een update van je LinkedIn profiel of CV
✅Als je graag je zichtbaarheid wilt vergroten als professional, op een authentieke manier, maar niet goed durft of niet precies weet wat bij jou past, dan help ik je die belemmeringen wegnemen
✅Als je ondersteuning zoekt bij het opzetten van een persoonlijke contentstrategie als eigenaar ten faveure van je bedrijf en wilt weten hoe branding of ‘merkdenken’ werkt. Zeker als ondernemer en eigenaar van je bedrijf ben je het boegbeeld, en is het heel belangrijk te weten wie jij bent, waar je voor staat en waar jouw toegevoegde waarde ligt.
Kortom, als je benieuwd bent naar jouw merkverhaal om dit uit te dragen. Of zoals Steve Jobs zegt , “You can’t connect the dots looking forward, you have to connect them looking backwards”
Als je interesse hebt in jouw personal brand en de mix van cocktaileigenschappen die jou uniek maakt, dan zou ik zeggen plan een kennismaking in.
Op zoek naar de kracht van jouw personal brand?
Wil je meer weten hoe je het stevige fundament voor al je communicatie kunt neerzetten vanuit jouw personal brand? Ga de connectie met me aan op een van mijn socials @sandrastassar of neem contact met me op info@sandrastassar.nl of 0631280765 en vind je unieke cocktailmix van eigenschappen voor de markt, zodat je de juiste klanten en opdrachtgevers leert aantrekken.
Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor zelfstandige professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.
‘De communicatiekracht van mens en bedrijf versterken’, is mijn persoonlijke missie. Zeker voor de mensen die van nature wat terughoudend zijn. Jou leren hoe je krachtig communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor, zodat jij je dromen kunt waarmaken. Mijn jarenlange ervaring als accountmanager bij een reclamebureau en de rol van communicatiemanager voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik weet hoe jouw unieke cocktailmix van eigenschappen naar boven te halen, en dit vervolgens ook als een sterk merk te communiceren via diverse middelen en kanalen.


