l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Authentieke content met je personal brand in tijden van AI

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Of c'est le tone qui fait la musique. Het zijn gezegden die we in de volksmond gebruiken om aan te geven hoe belangrijk het is HOE je iets zegt, oftewel je persoonlijke tone of voice. 

In de marketing spreken we ook wel van een 'brand voice' hoe je als bedrijf en merk 'spreekt'. Het is belangrijk dat deze authentiek, relevant en consistent is. Teksten zijn namelijk heel persoonlijk en verschillend van persoon tot persoon, en ook van bedrijf tot bedrijf. Maar ja, we willen ook efficiënter werken. Daarom is het juist in deze tijden van AI zo belangrijk om je persoonlijke merkstrategie en 'brand voice' in te zetten om geloofwaardig, herkenbaar en onderscheidend te blijven.  Hoe je dit doet, vertel ik je in deze podcast met 7 concrete praktische tips.

Wat is een "brand voice"?

Maar eerst, wat is een brand voice eigenlijk? Het is de manier waarop een merk communiceert, door de woorden, schrijfstijl en emotionele toon, bijvoorbeeld via de website of je LinkedIn profielpagina. Het is een integraal onderdeel van een 'brand' , want naast de visuele identiteit maakt het de merkpersoonlijkheid en merkervaring compleet om de juiste doelgroep te bereiken. 

Waarom zou je hier aandacht aan schenken? Het definiëren van je 'brand voice' heeft veel voordelen, het helpt je:

  • de juiste leads, opdrachtgevers en klanten aan te spreken; als je dat specifieke geluid hebt dan weten de mensen dat jij het bent. Een duidelijke 'brand voice' trekt de mensen aan die ‘aan gaan’ op jouw woorden
  • te communiceren waar je voor staat als merk en zo de verwachtingen van je doelgroep te matchen; het verstevigt de relaties met je klanten want mensen kopen van mensen, dus als jij laat zien dat je je leads begrijpt en op dezelfde manier in het leven staat, dan zullen ze eerder genegen zijn om van jou te kopen
  • door consistentie te waarborgen over alle kanalen en middelen die je inzet, bouw je ook aan het vertrouwen online ; klanten vinden het belangrijk dat ze een merk kunnen vertrouwen, voordat ze er iets van kopen (81% volgens Neil Patell). Een consistente brand voice komt authentiek over en daarmee helpt het bij het winnen van het vertrouwen van nieuwe klanten.
  • een brand voice helpt je om op te vallen en onderscheiden van de rest; soms heb je dezelfde producten of diensten, maar de stijl van de communicatie is anders. Met je brand voice maak je dan net het verschil. Je wordt zo makkelijker onthouden en op emotioneel niveau is het makkelijker om een connectie en merkvoorkeur op te bouwen. Oftewel, een unieke tone of voice blijft eerder plakken en zorgt voor een top of mind positie.
  • de juiste richtlijnen te stellen voor creatieve briefings en de optimalisatie van je content creatieproces met AI-tools;  met je uniek brand voice versterkt je je merk 'presence' online. 

Voorbeeld is Pieter Zwart. Hij is mr. Coolblue himself. Leeft de waarden van het merk Coolblue en draagt deze als de 'opperbaas' uit. En altijd met humor en een tikkeltje rebels, want alles voor een glimlach. 

Volgens Neil Patel blijkt uit hun onderzoek dat bedrijven met een consistente branding 33% meer winst genereren en ze laten gemiddeld tot 20% meer groei zien  (Neil Patell 2025). Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat geoptimaliseerde content met menselijke inbreng het doorgaans nog altijd beter doet dan puur AI-gegeneerde teksten. Reden genoeg dus om hier tijd en aandacht aan te blijven besteden!

Hoe ontdek je je brand voice?

Het begint te weten wat je merkidentiteit is en welke merkwaarden voor jou belangrijk zijn: kortom, wat je wilt zeggen en uitstralen. Daarom is het weer belangrijk om eerst te weten wie jij bent als ondernemer, en welk beeld en positieve associaties je wilt creëren en bij wie. Een sterke persoonlijke merkidentiteit is dan ook authentiek, consistent en gericht op een scherpe doelgroep.

Het beste is dat je “terug naar je roots” gaat om zo het beeld te creëren vanuit je wortels of DNA. Wat je missie, visie en merkwaarden zijn bijvoorbeeld. Maar ook je unieke eigenschappen en vaardigheden. En dat is soms best lastig om zelf alleen te bepalen. We hebben immers allemaal onze blinde vlekken. Daarom starten mijn 1:1 begeleidingtrajecten altijd eerst met een deep dive personal brand sessie om de parels bij jou in kaart te brengen. Of zoals ik ook wel zeg:

“Wat is jouw unieke (cocktail-)mix van eigenschappen?”


Verder is het belangrijk om een duidelijke doelgroep te kiezen en ze ook grondig te begrijpen. Je personal brand moet resoneren met je doelgroep, anders ben je niet relevant en wordt je dus niet overwogen in het keuzeproces. Onderzoek de wensen, waarden en taalgebruik. Dus welke key woorden of combinaties van woorden gebruikt je doelgroep? Wat zijn de pijnpunten die ze benoemen. Wat zijn de relevante onderwerpen waar ze over praten. Kijk hiervoor ook eens bij je concullega’s en de trends in de (vak)media, en zoek de onderwerpen die ook nog onderbelicht blijven.  Bestudeer vervolgens het woordgebruik met tools zoals keywordtool.io of op LinkedIn bijvoorbeeld. De 'sweet spot' van optimale content ligt daar in het midden: dat wat jij wilt zeggen en datgene wat je klanten willen horen

Ga ermee aan de slag,  start met delen van je kennis en inspiratie die binnen je expertise vallen, experimenteer, en leer wat werkt bij jou en je doelgroep.

Personal branding voorbeeld 'brand voice'

Een concreet voorbeeld van hoe je je 'brand voice' toepast is bijvoorbeeld een afwezigheidsmail. Als iemand die creativiteit en persoonlijk als belangrijke merkwaarden heeft en ook zo gezien wilt worden,  dan is een afwezigheidsmail bijvoorbeeld een uitgelezen kans. In plaats van een saai mailtje in de trant "ik ben er even niet, maar ik ben dan en dan weer beschikbaar", kun je er ook een leuk verhaal van maken en het ook op de volgende manier doen:

Leuk dat je mij een e-mail stuurt, bedankt daarvoor.

Op dit moment geniet ik van onze vakantie, ben op reis, maak uitstapjes, bezoek terrasjes, luister muziek en fotografeer. Allemaal dingen die ik naast mijn werk graag doe. 

Op 11 augustus wordt jouw mail in behandeling genomen en erop gereageerd.
Wil jij eerder contact dan heb je de optie via de telefoon een bericht in te spreken via het vaste nummer en neem ik binnen 24 uur contact met jou op.
Mooie dagen gewenst!

7 Praktische tips voor een sterk en authentiek personal brand 

Menselijkheid is de onderscheidende factor om AI in te zetten zonder je eigenheid te verliezen en de juiste klanten met je te verbinden. Hieronder vind je 7 praktische tips om authentiek te blijven met je personal brand in dit AI-tijdperk.

  1. Onderzoek je DNA en unieke ondernemersverhaal; wat zijn de woorden of woordcombinaties die je dagelijkse gebruikt om de consistentie in je 'brand voice' te waarborgen? Laat deze kernwoorden en kernboodschappen over je missie, visie en merkwaarden regelmatig terugkomen in de content die je maakt.
  2. Gebruik persoonlijke en authentieke verhalen uit de praktijk; pas storytelling toe vanuit je eigen ervaringen en successen. Dus de persoonlijke verhalen die dienen als bewijs waarom ze voor jou zouden kiezen op basis van je kwaliteiten bijvoorbeeld of je werkwijze. Deel ook content over persoonlijke thema’s, zoals de highlights in je ondernemersreis en andere belangrijke persoonlijke (succes)momenten. Uiteindelijk gaat het om de overlap wat jij wilt vertellen als merk en wat jouw doelgroep wilt horen, ook over jou als mens. 
  3. Wees origineel; maak gebruik van je creativiteit door te kijken naar je merk vanuit diverse invalshoeken of 'merkdragers' zoals ik ze noem. Denk hierbij aan huisstijlkleuren, helden, symbolen of locatie(s) bijvoorbeeld. En maak je content niet te gepolijst, laat je perfectionisme los en ga voor 'ugly content'. Denk aan een spontane selfie met een persoonlijk relevant verhaal of een behind-the-scenes video.
  4. Gebruik AI als tool voor het "extra pair of eyes"-principe en niet om jouw verhaal te vertellen.  ChatGPT is voor mij bijvoorbeeld nu mijn beste gewaardeerde collega met wie ik kan overleggen over relevante topics, zoekwoorden, outlines en (repurposing van) formats. Maak eventueel aanvullend ook prompts die AI sturing geven voor een check op je unieke communicatiestijl en je merkwaarden.
  5. Ga voor echte interactie boven geautomatiseerde reacties; ga zelf de interactie aan door vragen te stellen en comments te geven. Bouw zo aan autoriteit en aan een netwerk dat je herkent en vertrouwt
  6. Ga voor high quality content die je zelf schrijft door middel van case studies; maak duidelijk en gestructureerde content hoe je jouw klanten hebt geholpen met hun probleem. Deel de resultaten met gedetailleerde beschrijvingen en onderbouw met cijfers waar mogelijk of testimonials om je geloofwaardigheid en expertise te benadrukken.  
  7. Werkprocessen optimaliseren en doe een nalees check; vraag om beproefde frameworks en structuren die de leesbaarheid van je content bevorderen, of doe een optimalisatieslag van de zoekwoorden die je hebt gebruikt, zodat je ook door de juiste klanten en opdrachtgevers online gevonden wordt. Of dit nu via Google, een AI-tool of TikTok is #searcheverywhere

Kortom, gebruik AI voor de inspiratie maar niet als vervanger van het contentcreatieproces, zodat jouw unieke stem en ondernemersverhaal wordt gewaarborgd.

Personal branding uitdaging in 2025 en verder: authenticiteit versus automatisering

Door de komst van AI-tools en de behoefte aan efficiency hebben we de neiging om het content creatieproces uit te besteden. Maar het is belangrijk om dichtbij en trouw te blijven aan jezelf, aan je eigen 'brand voice'. Door je menselijke inbreng en van binnenuit te schrijven, en daarna je input met AI te verfijnen en te checken op basis van bewezen structuren, of aanvullende ideeën voor inspiratie, balanceer je het creatieproces zonder in te boeten op authenticiteit en herkenbaarheid. Dit levert de hoogste kwaliteit, betrokkenheid en merkwaarde. Want, met AI kun je snel en efficiënt content maken, maar met 'de human touch' maak je echt het verschil.

Op zoek naar de kracht van jouw personal brand?

Wil je meer weten hoe je het stevige fundament voor al je communicatie kunt neerzetten vanuit jouw personal brand? Ga de connectie met me aan op een van mijn socials @sandrastassar of neem contact met me op info@sandrastassar.nl of 0631280765 en vind je unieke cocktailmix van eigenschappen voor de markt, zodat je de juiste klanten en opdrachtgevers leert aantrekken.



Meer over Sandra Stassar - Personal branding expert

Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor zelfstandige professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.

‘De communicatiekracht van mens en bedrijf versterken’, is mijn persoonlijke missie. Zeker voor de mensen die van nature wat terughoudend zijn. Jou leren hoe je krachtig communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor, zodat jij je dromen kunt waarmaken. Mijn jarenlange ervaring als accountmanager bij een reclamebureau en de rol van communicatiemanager voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik weet hoe jouw unieke cocktailmix van eigenschappen naar boven te halen, en dit vervolgens ook als een sterk merk te communiceren via diverse middelen en kanalen.