l
Maak van je bedrijf een merk

Branding Tip: "Terug naar de roots" van je bedrijf voor een authentieke stijl en merkverhaal

Tijdens mijn zomervakantie in Frankrijk, bracht ik een bezoek aan de geboorteplaats en villa van Christian Dior in Granville, Frankrijk. Terwijl ik door de schitterende tuinen liep en de prachtige jurken bekeek, herinnerde dit bezoek mij aan het feit dat een nieuwe marketingdirecteur van een bekend modehuis altijd eerst naar de geboortegrond van de oprichter werd verwezen. Reden hiervoor is het merk te ontdekken vanuit de 'roots', om het zo tot leven te laten komen of nieuw leven in te blazen: wat zijn de karakteristieke elementen, of zoals ik liever zeg 'de parels', die opvallen en een merk eigen maken?

Merkdenken als onderdeel van je acquisitiestrategie 

Als persoon zijn we allemaal uniek. Maar hoe onderscheid je je via je communicatie? Als branding & communicatiespecialist ga ik samen me jou op zoek naar de karakteristieke elementen van jouw bedrijf.

Voorbeelden hoe ik dit doe:

- een bezoek aan de (geboorte-)plaats of plek waar je bedrijf is opgericht  

- het screenen van de bijzondere kwaliteiten van jouzelf (en je medewerkers)

- inventariseren van belangrijke mijlpalen en successen 

- inzage welke beelden, voorwerpen, locaties kenmerkend zijn voor jouw bedrijf en waarom

Dit helpt allemaal een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de kwaliteiten en waarden, en deze te (her-)definiëren voor de bedrijfsidentiteit. Dit vormt de basis voor de kern van je verhaal naar de markt en dus om zo je contentstrategie te bepalen. 

Wat is een bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je bedrijfsidentiteit? Je identiteit als bedrijf is het verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Om je bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook de 'purpose' tot leven te brengen. Dit verhaal wordt bepaald door de (gemeenschappelijke) merkwaarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het merkverhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.

De belofte van een transformatie

Uiteindelijk draait een sterk verhaal altijd om een transformatie: welke belofte ga je waarmaken op basis van de behoefte van je ideale klant. Wat is het probleem waar iemand mee worstelt? Vindt men het lastig om zichzelf zichtbaar te maken..., of hoe stijlvol over te komen,... of hoe zorgen we ervoor dat de talenten van onze medewerkers beter worden benut? Zomaar wat vragen die kunnen spelen. Maar altijd is er een wens of verlangen dat wordt waargemaakt. Een verlangen naar meer, beter, mooier, of hoe je ergens juist van af komt. 

Op welke vragen van jouw ideale klant, ben jij het antwoord?

Ben je zzp'er of ondernemer, en wil je ook van jouw bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie om nieuwe klanten te werven? En wil je weten hoe je dit aanpakt? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om jouw unieke verhaal naar de markt te ontdekken. Heb je hulp nodig voor een eigen unieke stijl voor je online communicatie? Of zijn jullie benieuwd naar het unieke verhaal van jouw/jullie bedrijf richting de markt? Laat het me weten! Dan maken we eerst kennis via een vrijblijvend gesprek! 


Op zoek naar meer personal branding tips?

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'erals ondernemer

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap