l
Maak van je bedrijf een merk

Branding Tip: "Terug naar de roots" van je bedrijf


Vorige zomer bracht ik een bezoek aan de geboorteplaats en villa van Christian Dior in Granville, Frankrijk. Terwijl ik door de schitterende tuinen liep en de prachtige jurken bekeek, herinnerde dit bezoek mij aan het feit dat de nieuwe marketingdirecteur van een bekend modehuis altijd eerst naar de geboortegrond van de oprichter werd verwezen. Reden hiervoor is het merk te ontdekken vanuit de 'roots', om het zo tot leven te laten komen of nieuw leven in te blazen: wat zijn de karakteristieke elementen, of zoals ik liever zeg 'de parels', die opvallen en een merk eigen maken?

Merkdenken als onderdeel van je acquisitiestrategie

Ben je zzp'er of onderneme, en wil je ook van je bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie? Maar hoe pak je dit aan? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om daar achter te komen.

Voorbeelden hoe je dit doet:

- een bezoek aan de (geboorte-)plaats of plek waar het bedrijf is opgericht  

- het screenen van de interesses en kwaliteiten 

- herinneringen van belangrijke mijlpalen ophalen met belangrijke spelers intern

Deze manieren helpen je een beter beeld te krijgen van je talenten en waarden en deze te (her-)definiëren, en zo je bedrijfsidentiteit te bepalen. 

Wat is een bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je bedrijfsidentiteit? Je identiteit als bedrijf wordt bepaald door het gemeenschappelijke verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Dit verhaal wordt bepaald door de gemeenschappelijke waarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het verhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.

Sandra Stassar

Hulp nodig voor jouw/jullie verhaal? Laat het me weten! 


Op zoek naar meer personal branding tips?

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant maken!

De waarde van een personal branding coach