l
Maak van je bedrijf een merk

Branding Tip: "Terug naar de roots" van je bedrijf


Tijdens de zomer van 2019 bracht ik een bezoek aan de geboorteplaats en villa van Christian Dior in Granville, Frankrijk. Terwijl ik door de schitterende tuinen liep en de prachtige jurken bekeek, herinnerde dit bezoek mij aan het feit dat de nieuwe marketingdirecteur van een bekend modehuis altijd eerst naar de geboortegrond van de oprichter werd verwezen. Reden hiervoor is het merk te ontdekken vanuit de 'roots', om het zo tot leven te laten komen of nieuw leven in te blazen: wat zijn de karakteristieke elementen, of zoals ik liever zeg 'de parels', die opvallen en een merk eigen maken?

Merkdenken als onderdeel van je acquisitiestrategie

Ben je zzp'er of ondernemer, en wil je ook van jouw bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie? Maar hoe pak je dit aan? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om daar achter te komen.

Voorbeelden hoe je dit doet:

- een bezoek aan de (geboorte-)plaats of plek waar je bedrijf is opgericht  

- het screenen van de bijzondere kwaliteiten van jouzelf (en je medewerkers)

- herinneringen van belangrijke mijlpalen ophalen (met belangrijke spelers intern)

Dit helpt je een beter beeld te krijgen van de talenten en waarden en deze te (her-)definiëren voor je bedrijfsidentiteit, en zo je contentstrategie te bepalen. 

Wat is een bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je bedrijfsidentiteit? Je identiteit als bedrijf is het verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Om je bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook de 'purpose' tot leven te brengen. Dit verhaal wordt bepaald door de gemeenschappelijke waarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het verhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.

Sandra Stassar

Hulp nodig voor jouw/jullie verhaal? Laat het me weten! 


Op zoek naar meer personal branding tips?

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Een nieuw begin als ondernemer

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap