l
Maak van je bedrijf een merk

Branding tip: "De taal van je doelgroep"


Gevoel van herkenning

Spreek jij de taal van je doelgroep? De juiste taal of woorden kiezen vraagt om focus. Focus op je doelgroep. Wat ze belangrijk vinden, waar de behoefte ligt, wat de wensen zijn, maar ook waar de pijn zit. Om je doelgroep aan te spreken met je marketinginspanningen, kun je dan ook het beste de woorden gebruiken die je doelgroep ook gebruikt. De ervaring leert namelijk dat een gevoel van herkenning optreedt.

Inderdaad, dus niet alleen om hoger in de Google-ranking terecht te komen (ook wel SEO of Search Engine Optimization voluit genoemd), maar ook om mensen het gevoel te geven dat je ze begrijpt. Want wanneer mensen zich in jou en je verhaal herkennen, maak je een gevoel los en zijn ze eerder geneigd iets van je te kopen. Zo simpel werkt het. Dus hoe zorg jij ervoor dat je de 'taal van je doelgroep spreekt'?

Graag deel ik 3 tips met je hoe je de taal van je doelgroep kunt leren spreken:

1. Praat regelmatig met je doelgroep. Wat?! Zo simpel. Ja. Hoe vaker je je begeeft te midden van je doelgroep, hoe meer je weet waar de behoefte ligt en wat er in jouw doelmarkt speelt. Je gaat als het ware vanzelf (aan)leren wat de problemen en thema's zijn. Practice makes perfect...

2. Let op de 'key' woorden die je doelgroep gebruikt. Vaak maakt je doelgroep gebruik van specifieke woorden zoals jargon of woorden die zijn gebaseerd op trends in een bepaalde sector of industrie. 'Zelfsturende teams', 'Agile', 'CSR', zorg dat je weet wat de belangrijkste begrippen betekenen, en ga ze vervolgens ook zelf gebruiken. 

3. Volg je doelgroep en concurrenten via de sociale mediaook wel 'social listening' of 'media monitoring' genoemd. Welke topics zijn hot in een forum, gebruikersgroep of kanaal via sociale media? Lees de commentaren in blogs relevant voor jouw domein. En ga ook schrijven of vloggen over deze topics, maar zorg ervoor dat jouw content nog net even beter is dan die van je concurrenten.

Waardevolle content die je doelgroep raakt

Kortom, zorg ervoor dat je waarde toevoegt voor je doelgroep door waardevolle content te delen. Wees grappig, verhelderend, vermakelijk of inspirerend. Kortom, zorg ervoor dat je je publiek raakt.

Sandra Stassar


Op zoek naar meer personal branding tips? 

"Terug naar de roots" van je bedrijf

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant maken!

De waarde van een personal branding coach