l
Maak van je bedrijf een merk

Vragen en antwoorden over personal branding 


Wat is Personal Branding?

Personal Branding betekent jezelf als een merk in de markt zetten. Doel hiervan is je bekendheid te vergroten en merkvoorkeur te creëren. Oftewel, de 5e P van Promotie. Door in 'branding' te investeren, werk je bewust aan een authentiek, betrouwbaar en consistent beeld bij jouw doelgroep, zodat je 'top of mind' bent als ze jouw product of dienst nodig hebben, of jou als leverancier overwegen. Of ze uiteindelijk voor jou gaan kiezen is van meerdere factoren afhankelijk, maar de klantreis begint altijd bij je bekendheid als merk.

Een personal brand is dan ook meer dan alleen logo of website. Het is de totaal indruk die je geeft aan je publiek en hoe je wordt waargenomen. Een combinatie of 'cocktail' zoals ik ook wel zeg van je unieke ervaring, vaardigheden en persoonlijkheid. Als het goed is dan je personal brand in lijn met de boodschappen die je communiceert. Want met een personal branding strategie geef je de juiste focus om jezelf als expert en 'go-to' persoon in je branche of markt te profileren: wie ben jij en waarom zou men voor jou als dienstverlener kiezen? Door ook je persoonlijkheid te integreren in het merkverhaal naar je doelgroep creëer je voorkeur op basis van je karakteristieke eigenschappen als dienstverlener. Deze 'merkeigenschappen' zet je bijvoorbeeld in om de juiste content pillars en content thema's te bepalen voor de communicatie naar je doelgroep(en). Of hoe ik het ook weleens zeg: "waar zitten bij jou de parels voor je contentstrategie en communicatie van je bedrijf"?.

 

Personal branding en je unieke waarde
Wat maakt jou uniek?


Waarom is Personal Branding belangrijk voor jou als persoon of bedrijf?

Door van jezelf een merk te maken, beoog je het volgende te realiseren voor je communicatie:

  • Het vergroot je visibiliteit. Mensen hebben oplossingen nodig voor hun problemen. Door jezelf op de juiste manier en juiste plek te promoten, heb je simpelweg meer kans om gekozen te worden
  • Top of mind te worden en blijven met scherpe en consistente communicatieboodschappen, zodat je herkend en erkend wordt in de markt
  • Vergroten van je autoriteit en zo ook meer geld kunt vragen of premium prijs aan te bieden 
  • Je publiek te vergoten en zo meer merkfans creëert, dus meer kansen op meer omzet
  • Je relevantie verhoogt (know-like-trust) voor de juiste doelgroep  doordat je concreet maakt welke waarde je biedt voor je doelgroep of (niche-) markt
  • Je bouwt aan je invloed in de markt en dus ook de beslissingen tot een aankoop.

Je uiteindelijk precies weet te communiceren waarom je dienst speciaal is , en waarom dus voor jou of je bedrijf te kiezen te midden van andere aanbieders.


"Waar zitten bij jou de parels 
voor je contentstrategie 
en communicatie van je bedrijf?"


Wanneer personal branding toepassen?

Investeren in jezelf als merk loont, wanneer je... 

- ...je zichtbaarheid wilt vergroten als coach, adviseur of expert(s) om nieuwe klanten te werven

-...ook online vertrouwen wilt creëren bij je doelgroep en je weet niet precies hoe

-...jouw onderscheidende waarde wilt leren communiceren in woord en beeld via de sociale media en je website bijvoorbeeld

-...een positieve reputatie wilt opbouwen bij verschillende doelgroepen, zowel online als offline

Werken aan je merkbekendheid
Groeien als ondernemer


Voor wie is personal branding geschikt?

Voor iedere professional, ondernemer, coach of adviseur die een dienst aanbiedt waarvan het aanbod groot is.  Kortom, iedereen die zich authentiek en consistent wil profileren. 

En zeker voor vrouwen. Waarom? Om je business te laten groeien of een autoriteit te worden in je branche vraagt het om je podium te pakken. Vrouwen vinden het vaak lastig om hun beste (online) te laten zien. Het gaat ze vaak ook niet om 'hey zie mij', maar het is inmiddels wel een onmisbaar ingrediënt geworden voor digitaal succes zoals een nieuwe baan, promotie of business. Want een sterk en authentieke personal brand is de key differentiator voor meer kansen in je carrière en je trekt er de juiste bedrijven en werkgevers mee aan. Je geeft met je persoonlijk merkverhaal of brand story namelijk precies aan wat je wenst en verwacht aan een opdrachtgever, klant, of bedrijf voor de volgende stap , en ook wat ze van jou kunnen verwachten. Uiteindelijk heeft ieder persoonlijk merkverhaal de potentie om zelfs uit te groeien tot een mooie nalatenschap.

Hoe doe je dit, Personal Branding?

De communicatie begint bij jouw merkidentiteit als basis voor je contentstrategie. Van je posts en gratis weggever tot aan je communicatiestijl en alle overige vormen van online content. Het is daarom belangrijk om je merkeigenschappen te kennen en je Unique Selling Points (USP)’s. Want wat maakt jou als ondernemer of adviseur anders dan de anderen? Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk' persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil. Handig voor je eigen communicatiestijl maar ook je merkverhaal naar de markt hierop aan te sluiten. Ik noem dit ‘authentiek profileren’. Want de basis van je eigen stijl en verhaal begint bij jou, maar je gaat de content wel afstemmen op je ideale doelgroep. Precies, je zet wel een bewust beeld van jezelf neer als ondernemer, interimmer of werkzoekende. 

Wil jij ook een merk van jezelf maken? 

Mijn trajecten of consult starten altijd eerst met het in kaart brengen van jouw merk DNA. Ik ga hiervoor op zoek naar ‘de parels’ zoals je kwaliteiten, merkwaarden en andere belangrijke merkeigenschappen. Doel is om je authentieke stijl en/of verhaal te vinden naar de markt, zodat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Bovendien leer jij ook je eigen ‘brand voice’ vinden, zodat je ook online consistent en betrouwbaar overkomt.

Meer weten over hoe jezelf naar de markt profileren ?

Neem dan contact met me op voor een gratis kennismaking! Of laat je wekelijks inspireren voor je content met mijn inspiratie mail.

Bij Sandra Stassar aan de keukentafel
Bij Sandra Stassar aan de keukentafel


Meer over Sandra
Op een authentieke en consistente manier communiceren om je ideale klanten aan te trekken. Wil jij dit ook leren? Als branding specialist bied ik support voor (zelfstandige) professionals en ondernemers die zichzelf of hun bedrijf willen promoten. Zo nu en dan organiseer ik ook online branding events zoals gratis netwerkevents, webinars en masterclasses waar we bijeenkomen voor inspiratie en om te netwerken.

Jou leren hoe je op een authentieke en krachtige communiceert naar je doelgroep over wie je bent en waarom voor jou of jouw bedrijf te kiezen. Daar doe ik het voor. Als echte Brabantse, houd ik dan ook niet van blablabla. Dus daarom profileren op een manier die bij je past en vanuit de kern van wie je bent. Mijn ervaring als accountmanager bij een reclamebureau en de rol van communicatiemanager voor diverse opdrachtgevers, samen met mijn talent voor coaching, maakt dat ik snel tot die kern kom. Deze combinatie zorgt ervoor dat ik weet hoe de 'parels' als merk naar boven te halen, en dit vervolgens ook als merk te communiceren via diverse middelen en kanalen. Wil je meer over mij weten? Neem dan contact met me op!