l
Maak van je bedrijf een merk

Blog: ondernemen en communiceren

Vandaag heb ik mijn 1000e community-member op Instagram @sandrastassar mogen verwelkomen. Voor mij is dit ook echt een mijlpaal. Kijk, inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een, maar om echt aan de gang te gaan met je bedrijfspromotie is stap twee.

Op zoek naar het DNA van je bedrijf voor je merkverhaal

Zoals ik zelf ook ‘predik’, ben ik eerst begonnen met mijn acquisitiestrategie door van mijn bedrijf een merk te maken. Dit betekent dat je een helder verhaal creëert wat je wilt uitstralen en voor wie. Een merk is namelijk meer dan een logo of visitekaartje alleen. Het is de optelsom van alle indrukken die men krijgt van jou als ondernemer via je sociale media, website en visitekaartje aan toe. Een van de manieren om te onderzoeken wat je wilt uitstralen, is terug te gaan naar het DNA van jezelf in het licht van jouw bedrijf.

Een paar tips om hier achter te komen:

Een bezoek aan je geboorteplaats om te onderzoeken wat je vroeger al leuk vond

- Het screenen van de eigenschappen en kwaliteiten die je als kind had via fotoboeken of een gesprek met je ouders

- Herinneringen van belangrijke mijlpalen uit je loopbaan en successen ophalen met een jeugdvriend

- Het doornemen van de resultaten van ‘persoonlijkheids'-testen.

Deze manieren helpen je een beter beeld te krijgen om je talenten en waarden te (her-) definiëren, en zo je bedrijfsidentiteit te bepalen.

Look & feel van je sociale mediaprofielen

Na een eerste analyse heb ik mijn eerste gedachten voor contentideëen uitgewerkt. Onderwerpen op basis van mijn diensten die ik zou aanbieden, de thema’s die bij me doelgroep leven, maar ook mijn merkpersoonlijkheid en -eigenschappen. Daarna ook de look & feel voor mijn posts gecheckt via PowerPoint. Ha ha, ja geen ‘Later’ of een andere app waar je je posts kunt voorbereiden en zo kunt zien of het qua look & feel wel bij elkaar past. PowerPoint werkte voor mij ook prima op deze manier. Denk hierbij aan het grid van de laatste 6 foto’s die samen met je profielinfo vaak je eerste indruk online bepalen.

Het proces van contentcreatie

Daarna veel vooruit gewerkt om alvast een buffer te hebben voor mijn posts op basis van mijn eerste ervaringen en resultaten. In het begin is het vaak wat lastiger om op te starten en je ‘mojo’ te vinden. Daarom had ik alvast wat gefotografeerd en geschreven, zodat ik er zeker van kon zijn dat ik minimaal twee keer in de week zou posten. Want dat was mijn doel om mee te starten. Inmiddels zit ik op twee posts gemiddeld in de week en een aantal stories. 'Vooruit’ schrijven doe ik alleen op vaste dagen om eerste ideëen uit te werken. Vaak schrijf ik spontaan op de dag van ‘go-live’ op basis van een draft of aantekeningen wat er bij mij speelt of wat in een van mijn gesprekken ter sprake is gekomen.

Organisch groeien via social media

Inmiddels heb ik meer dan 1000 communityleden op Instagram, Facebook en LinkedIn, en ik groei nog steeds ‘organisch’. Dit betekent dat ik geen geld stop in adverteren voor mijn naamsbekendheid, maar dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten. Wat mij heeft geholpen in de groei is het adagium 'like & engage!' toepassen. Het klinkt simpel, kost relatief wat tijd, maar ja, voor niets gaat de zon op. Oh ja, en de juiste mensen brengen je naar de juiste mensen om mee te connecten, zowel online als offline. Dit betekent ook dat je naast communiceren ook actie onderneemt! Klikt het ‘online’, grote kans dat dit face-to-face ook het geval is, dus onderneem actie!

Een 'APK' voor je communicatie

De volgende stap(pen) die ik ga zetten is een upgrade. Een nieuwe profielfoto van mezelf, de lay-out voor o.a. mijn website wil ik toch ook wel weer wat aanpassen, en zo zie je weer dat communicatie iets heel organisch is, een proces van continu verbeteren. Bovendien verander jezelf en dus verandert het bedrijf (en dus je communicatie) met je mee.

Ben je nu geïnspireerd en wil je ook een pitstop voor de communicatie van je bedrijf, laat het me weten. Een kennismaking is altijd gratis!

 

 

Op zoek naar meer personal branding tips? 

 

"Terug naar de roots"van je bedrijf

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant

De waarde van een personal branding coach