l
Maak van je bedrijf een merk

Blog: ondernemen en content creëren voor sociale media

Vandaag heb ik mijn 1500e community-member op Instagram @sandrastassar mogen verwelkomen. Een echte mijlpaal. Kijk, inschrijven bij de Kamer van Koophandel is een, maar om echt aan de gang te gaan met je bedrijfspromotie is stap twee. Daarom voor diegene die besluit te gaan ondernemen en wil weten welke content hiervoor te creëren, is dit blog over mijn ondernemersreis tot op heden.

Op zoek naar het DNA van je bedrijf

Zoals ik zelf ook ‘predik’, ben ik eerst begonnen met mijn acquisitiestrategie door van mijn bedrijf een merk te maken. Dit betekent dat je een helder verhaal creëert wat je wilt uitstralen en voor wie. Een merk is namelijk meer dan een logo of visitekaartje alleen. Het is de optelsom van alle indrukken die men krijgt van jou als ondernemer via je sociale media, website en dus ook je visitekaartje aan toe. Een van de manieren om te onderzoeken wat je wilt uitstralen, is terug te gaan naar het DNA van jezelf in het licht van jouw bedrijf.

Een paar tips om hier achter te komen:

- een bezoek aan je geboorteplaats om te onderzoeken wat je vroeger al leuk vond

- het screenen van de eigenschappen en kwaliteiten die je als kind had via fotoboeken

- een gesprek met je ouders wat je belangrijk vindt en vond

- herinneringen van belangrijke mijlpalen uit je loopbaan en successen ophalen met een jeugdvriend

- Het doornemen van de resultaten van ‘persoonlijkheids'-testen.

Deze manieren helpen je een beter beeld te krijgen om o.a. je missie en visie, je talenten en waarden te (her-) definiëren, en zo je bedrijfsidentiteit te bepalen.

Look & feel van je sociale mediaprofielen

Na een eerste analyse heb ik mijn eerste gedachten voor content ideëen uitgewerkt. Onderwerpen op basis van mijn diensten die ik zou aanbieden, de thema’s die bij me doelgroep leven, maar ook mijn merkpersoonlijkheid en -eigenschappen. Daarna ook de look & feel voor mijn posts gecheckt via Canva en PowerPoint. Handig dus om de eerste 'batch' van zeg 10 posts voor te bereiden, zodat je kunt zien of het qua look & feel wel bij elkaar past voor de sociale media.  Denk hierbij aan het grid van het mediaprofiel dat je gebruikt, zoals Instagram waar de laatste 6 geposte foto’s samen met je profielinfo je eerste indruk online bepalen.

Content creëren als ondernemer voor sociale media

Daarna veel vooruit gewerkt om alvast een buffer te hebben voor mijn posts op basis van mijn eerste ervaringen en resultaten. In het begin is het vaak wat lastiger om op te starten en je ‘mojo’ te vinden. Daarom had ik alvast wat gefotografeerd en geschreven, zodat ik er zeker van kon zijn dat ik minimaal twee keer in de week zou posten. Want dat was mijn doel om mee te starten. Inmiddels zit ik op drie posts gemiddeld in de week voor mijn socials en een aantal stories. 'Vooruit’ schrijven doe ik alleen op vaste dagen om eerste ideëen uit te werken. Vaak schrijf ik spontaan op de dag van ‘go-live’ op basis van een draft,  aantekeningen die ik dagelijks maak wat er bij mij speelt of wat in een van de vele gesprekken met klanten of potentiële leads ter sprake is gekomen.

Organisch groeien via sociale media

Inmiddels heb ik meer dan 1500 communityleden op Instagram, Facebook en LinkedIn, en ik groei nog steeds ‘organisch’. Dit betekent dat ik geen geld stop in adverteren voor mijn naamsbekendheid, maar dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten. Wat mij heeft geholpen in de groei is het adagium 'like & engage!' toepassen. Het klinkt simpel, kost relatief wat tijd, maar ja, voor niets gaat de zon op om een echte band op te bouwen. Oh ja, en ik geloof heel erg in het principe 'de juiste mensen brengen je naar de juiste plekken', zowel online als offline. Dit betekent ook dat je naast communiceren ook actie onderneemt! Klikt het ‘online’, grote kans dat dit face-to-face ook het geval is, dus onderneem actie voor een eerste kennismaking!

Een 'APK' voor je communicatie voor je socials

Meestal begint het na 1,5 jaar tot 2 jaar vaak te kriebelen bij ondernemers, afhankelijk hoe snel ze groeien. Nieuwe foto's, de lay-out aanpassen, een upgrade voor de website is dan vaak aan de orde. Ook bij mij.  Je wilt ik toch ook wel weer wat aanpassen, en zo zie je dat communicatie iets heel organisch is, oftewel een proces van continu verbeteren. Laat je je daarom ook niet verlammen door de drang voor perfectie. Start gewoon met een mooie basis op basis van je merkidentiteit en ga daarmee verder. Je verandert immers zelf en dus verandert het bedrijf (en dus je communicatie) continu met je mee.

Ben je nu geïnspireerd en wil je ook een pitstop voor de sociale media strategie van je bedrijf, laat het me weten. Een kennismaking is altijd gratis! 

 Sandra Stassar

Op zoek naar meer personal branding tips? 

 "Terug naar de roots"van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Een nieuw begin als ondernemer

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap