Jezelf profileren met Personal Branding
Personal Branding, oftewel waar zitten de parels in jouw bedrijf?
'Personal branding' wat is dat precies? Die vraag krijg ik geregeld, dus de hoogste tijd om in deze maand van de merkidentiteit hierop een antwoord te geven. Een merk of ‘brand’ is een beeld dat je bij een bepaalde doelgroep wilt oproepen. De naam Branding stamt af van het Noorse woord “BRANDR” en de oorspronkelijke betekenis van het woord was gelinkt aan het brandmerken van vee om aan te tonen wie de eigenaar was. Na de industriële revolutie begon de massaproductie op te komen, en ontstond ook de behoefte om producten van elkaar te onderscheiden door er een merk of ‘brand’ van te maken (bron: Wikipedia). Vandaar de naam Branding.
Waarom is het handig, 'Personal Branding'?
Het doel van personal branding is om een positie in het brein te veroveren van je doelgroep zoals nieuwe klanten of opdrachtgevers. Dit beeld van jou als ondernemer of adviseur moet daarom wel relevant en uniek zijn. Zo kun jij je op een onderscheidende manier presenteren. En jouw merkidentiteit of het DNA van je bedrijf vormt hiervoor de basis. Wat jij leuk en belangrijk vindt, waar je in gelooft, maar bijvoorbeeld ook waar je passie ligt. Dat vormt allemaal het vertrekpunt voor je communicatie als ondernemer. Om een antwoord te geven op die belangrijke vraag: waarom zou een potentiële klant voor jou kiezen?
Hoe doe je dit dan, online profileren als merk?
De communicatie begint bij jouw merkidentiteit als basis voor je contentstrategie. Van je posts en gratis weggever tot aan je communicatiestijl en alle overige vormen van content zoals een blog. Het is daarom belangrijk om je merkeigenschappen te kennen en je Unique Selling Points (USP)’s. Want wat maakt jou als ondernemer of adviseur anders dan de andere aanbieders in jouw markt? Door je unieke combinatie van je expertise en 'merk'persoonlijkheid te onderzoeken en naar voren te brengen, maak je het verschil.
Authentiek profileren door jezelf te blijven
Nadat je de analyse hebt gedaan, kun je jouw unieke eigenschappen gaan inzetten voor je communicatiestijl, je merkverhaal naar de markt en ook je contentstrategie hierop laten aansluiten. Ik noem dit ‘authentiek profileren’. Want de basis van je eigen stijl en verhaal begint bij jou, maar je gaat de content wel afstemmen op je ideale doelgroep. Precies, je zet wel een bewust beeld van jezelf neer als ondernemer, interimmer of werkzoekende. Want zo zorg je er ook voor dat je consistent, en daarmee authentiek en betrouwbaar overkomt.
Meer weten over jij als merk, oftewel Personal branding?
Mijn trajecten en consulten voor ondernemers starten altijd eerst met het in kaart brengen van jouw merk DNA via een merksessie. Ik ga hiervoor op zoek naar ‘de parels’ en plan hier gerust een middag of ochtend voor in, want we gaan tijdens zo’n sessie in op je kwaliteiten, merkwaarden en andere belangrijke merkeigenschappen. Doel is om je authentieke verhaal te vinden naar de markt, zodat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Bovendien leer jij ook je eigen ‘brand voice’ vinden, zodat je ook online consistent en betrouwbaar overkomt.
Lijkt het je interessant om van je bedrijf een merk te maken? Maak dan kennis met me en tot snel!
Op zoek naar meer inspiratie over Personal Branding?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding