l
Maak van je bedrijf een merk

Inspiratieblog

Wil je ook aan de slag met personal branding en ben je op zoek naar tips en inspiratie? Iedere maand behandel ik in deze column een thema. Voor deze maand is dit: "Ondernemen en communiceren".

25 september 2019


Blog: ondernemen & communiceren

Vandaag ben ik precies een jaar online via Instagram! En voor mij is dit toch ook echt een mijlpaal. Kijk, inschrijven bij de Kamer van Koophandel is er een, maar om echt aan de gang te gaan met je bedrijfspromotie voelt voor mij ook zo.

Op zoek naar het DNA van je bedrijf

Zoals ik zelf ‘predik’, ben ik eerst begonnen met mijn acquisitiestrategie door van mijn bedrijf een merk te maken. Een van de manieren om dit te doen is terug te gaan naar het DNA van jezelf in het licht van jouw bedrijf.

Een paar tips om hier achter te komen:

Een bezoek aan je geboorteplaats om te onderzoeken wat je vroeger al belangrijk vond

- Het screenen van de eigenschappen en kwaliteiten die je als kind had via fotoboeken of een gesprek met je ouders

- Herinneringen van belangrijke mijlpalen uit je loopbaan en successen ophalen met een jeugdvriend

- Het doornemen van de resultaten van ‘persoonlijkheids'-testen.

Deze manieren helpen je een beter beeld te krijgen om je talenten en waarden te (her-) definiëren, en zo je bedrijfsidentiteit te bepalen.

Look & feel van je social accounts

Na deze eerste analyse heb ik ook mijn eerste gedachten voor contentideëen uitgewerkt. Onderwerpen op basis van mijn diensten die ik zou aanbieden, de thema’s die bij me doelgroep leven, maar ook mijn persoonlijkheid en eigenschappen. Daarna ook de look & feel voor mijn postings gecheckt via PowerPoint. Ha ha, ja geen ‘Later’ of een andere app waar je je postings kunt voorbereiden en zo kunt zien of het qua look & feel wel bij elkaar past. PowerPoint werkte voor mij ook prima op deze manier. Denk hierbij aan het grid van de laatste 6 foto’s die samen met je profielinfo vaak je eerste indruk bepalen.

Het proces van contentcreatie

Daarna veel ‘vooruit’ gewerkt om alvast een buffer te hebben voor mijn postings op basis van mijn eerste ervaringen en resultaten. In het begin is het vaak wat lastiger om op te starten en je ‘mojo’ te vinden. Daarom had ik alvast wat gefotografeerd en geschreven, zodat ik er zeker van kon zijn dat ik minimaal twee keer in de week zou posten. Want dat was mijn doel om mee te starten. (Inmiddels zit ik op drie postings gemiddeld in de week en een story, en ‘vooruit’ schrijven doe ik alleen als ik spontaan ideëen wil uitwerken. Vaak schrijf ik op de dag van ‘go-live’ op basis van het onderwerp wat dan speelt of ter sprake is gekomen).

Organisch groeien: ‘like en engage’

Inmiddels heb ik meer dan 600 volgers en ik groei nog steeds ‘organisch’. Dit betekent dat ik geen geld stop in adverteren voor mijn naamsbekendheid, maar dit moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten. Wat mij heeft geholpen in de groei is het adagium dat je wel vaker leest: like & engage! Het klinkt simpel, kan toch relatief veel tijd kosten, maar ja, voor niets gaat de zon op. Oh ja, en de juiste mensen brengen je naar de juiste mensen om mee te connecten, zowel online als offline. Dit betekent ook dat je naast communiceren ook actie onderneemt! Klikt het ‘online’, grote kans dat dit face-to-face ook het geval is, dus onderneem actie!

Pitstop voor communicatie

De volgende stap(pen) die ik ga zetten is een upgrade. Een nieuwe profielfoto van mezelf, de lay-out voor o.a. mijn website wil ik toch ook wel weer wat aanpassen, en zo zie je weer dat communicatie iets heel organisch is, een proces van continu verbeteren. Bovendien verander jezelf en dus verandert het bedrijf (en dus je communicatie) met je mee.

Ben je nu geïnspireerd en wil je ook een pitstop voor de communicatie van je bedrijf, laat het me weten. Een kennismaking is altijd gratis! 


Op zoek naar meer branding tips? 

Terug naar je roots

De taal van je doelgroep

De kern

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant