l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Blog: Inspiratie voor de contentstrategie van je bedrijf via sociale media


Inspiratie voor je contentstrategie als ondernemer

Inspiratie. We zijn er vaak naar op zoek. Zeker voor diegene die hun routine nog niet hebben gevonden om te posten op consistente wijze. Want consistentie wekt vertrouwen, en daarmee bouw je dus niet alleen aan je naamsbekendheid als ondernemer, maar ook aan je persoonlijk merk. 'Hoe dan?', zul je je wellicht afvragen. Zie daarom de volgende tips om nieuwe ideeën op te doen:

Verken de sociale media kanalen voor interessante posts

Volg relevante hashtags in jouw vakgebied via de socials en ontdek welke discussies of onderwerpen je voorbij ziet komen. Gebruik het ter inspiratie en maak vervolgens zelf posts over een dergelijk onderwerp in jouw eigen communicatiestijl. Ook de influencers die al wat langer in jouw vakgebied bezig zijn, zijn vaak een bron van inspiratie omdat ze al langer meegaan en daarom vaak beter weten wat werkt en wat niet. Zelf volg ik daarom met name de Amerikaanse markt, omdat ze in Amerika toch wel voorop lopen op het gebied van branding.  

Houd de actualiteit bij om in te spelen op trends

Een mooi medium hiervoor is natuurlijk het NOS journaal of nu.nl . Zelf kijk ik graag naar het Jeugdjournaal met mijn kinderen, ook voor de inspiratie! De informatie wordt vaak 'visueler' verteld en op een creatievere manier weergegeven, wat mij vaak ook weer op ideeën brengt. Maar ook bronnen zoals Twitter of Feedly bieden voor mij aanknopingspunten voor contentideeën.

Werk met content 'batches' om ideeën uit te werken

Verdeel je expertise in contentgroepen en ga aan de slag met de diverse onderwerpen. Focus op je doelgroep door met een tool zoals de Persona te werken, een beeld van je meest ideale klant waarvoor je schrijft. Produceer vervolgens een aantal blogs, maak hiervan weer posts, en verwerk de teksten waar mogelijk nog voor je emailmarketing of webinars. Zo werk je efficiënt en hergebruik je content waar relevant.

Meten is weten voor je contentstrategie

Dus ga op zoek naar de statistieken bijvoorbeeld via Google of de ingebouwde statistieken via de sociale media zelf. Wat zijn je top 10 best scorende posts? Maak er hier meer van, maar weer net in een ander jasje. Ook Google werkt fantastisch als inventarisatie medium. Klik het onderwerp in de zoekfunctie, en daar verschijnen meteen de woorden waarop mensen zoeken via Google in het venster. Geheid dat er een interessant 'haakje' tussen zit als onderwerp voor je nieuwe post of blog.

Ga op zoek naar je merkverhaal als ondernemer

Je missie, visie en merkwaarden helpen allemaal om jezelf authentiek maar ook onderscheidend te profileren met relevante posts over jou als merk! Tsja ik blijf het zeggen, maar ja de kracht zit dan ook in de herhaling. Uiteindelijk is niemand te kopiëren en kun jij alleen op jouw manier je verhalen vertellen. Vertel wat je beleeft, wie je bent en wat je doet, en bouw ervaring op. Leren door te doen. Heel veel uren. En bijschaven waar nodig. Want als je van jezelf een merk wilt maken dan heeft dit tijd nodig. Het is de weg van de lange adem, maar zeker de moeite waard om een onderscheidende positie te krijgen in de markt! 

Wil je ook leren communiceren om authentiek en onderscheidende content te maken, en precies kunnen vertellen waarom ze jou moeten kiezen? Laten we dan eerst kennis maken!

Op zoek naar meer inspiratie voor de communicatie over je bedrijf?

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Een nieuw begin als ondernemer

De connectie met je ideale klant maken via sociale media

De waarde van een personal branding coach

Ondernemen en communiceren via sociale media

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?

Hoe profileer ik mezelf via sociale media?

Hoe schrijf ik een goede post?

Je visie en missie als onderdeel van je merkverhaal

De Personal Branding checklist voor ondernemers

Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie

Van volger via sociale media naar merkfan