Hoe zet je jezelf in de markt?
Waarom voor jou kiezen? Een lastige vraag als je de zoveelste adviseur, coach of ondernemer bent in een overvolle markt. En wellicht weet je ook al dat je met je personal brand jezelf kunt onderscheiden. Maar hoe zet je jezelf nu neer in de markt? Hoe zorg je ervoor dat je je zichtbaarheid verbetert om die juiste klanten of opdrachten aan te trekken?
Ontdek de waarde van je personal brand
Maar allereerst wat informatie wat 'branding' nu precies betekent. Branding is een vorm van marketing om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Letterlijk is het woord afgeleid van het oud-Noors woord ‘brandr’, wat zoiets als ‘dit is van mij’ betekent (bron: Wikipedia). In die tijd werd vee namelijk gebrandmerkt voor eigenaren om de dieren van elkaar te onderscheiden.
Het doel van personal branding is een betrouwbaar, authentiek en relevant van beeld van jezelf neer te zetten in de markt. Het gaat er dus niet alleen om om een onderscheidend beeld neer te zetten, maar ook een sterk imago.
Branding is het bewust sturen en realiseren van een gewenst en onderscheidend beeld in het brein van je doelgroep(en) aan de hand van je unieke persoonlijkheid, ook wel je professionele identiteit. Of je dit nu in je eentje doet als ondernemer (personal branding) of als een team of bedrijf, door van je dienst of product een merk te maken, val je op, wordt je beter herkend en bouw je vertrouwen op met de consument.
"Branding is het bewust realiseren van een gewenst en onderscheidend beeld in het brein van je doelgroep(en) aan de hand van een gedefinieerde professionele identiteit."
Sandra Stassar
De voordelen om te investeren in je personal brand
Een product, dienst of organisatie krijgt door branding een eigen, unieke uitstraling. De communicatiestijl (hoe profileren) en het merkverhaal (wat profileren) zijn hierbij de hoofdingrediënten die het merk tot leven brengen. Het is de totaal indruk die je geeft aan je publiek en hoe je wilt worden waargenomen. Een combinatie of 'cocktail' zoals ik ook wel zeg van je unieke ervaringen, vaardigheden en persoonlijkheid. Meer over Personal branding ...
Sociale media en je website vormen hierbij vaak de kern om je kennis en expertise te delen. Zij kunnen als visitekaartje jou als merk maken óf breken. Maar ook webinars, emailmarketing en PR via de media kleuren het beeld van jou als ondernemer of professional. Een personal brand gaat dus veel verder dan alleen het logo en de huisstijl. Het gaat over de totale beeldvorming van jou als ondernemer of professional als 'thought leader' in je branche.
Een product, dienst of organisatie krijgt door branding een eigen, unieke uitstraling. De communicatiestijl en het merkverhaal zijn de hoofdingrediënten die het merk online tot leven brengen.
Sandra Stassar
Vertrouwen en fans creëren met een sterk persoonlijk merk
Een sterk merk draagt bij aan de verkoop van je producten of diensten. Het creëert vertrouwen en zorgt ervoor dat consumenten terugkomen. Wanneer je als bedrijf een geweldig product combineert met een personal branding die dichtbij jezelf en de doelgroep ligt, organiseer je ook voorkeur voor jouw bedrijf. Dit brengt jou als dienstverlener dichterbij een klantmoment van aanschaf en niet te vergeten: fans! Niets beter voor je merk dan die tevreden klanten die gratis voor jou mond-tot-mond reclame verzorgen.
7 personal brand tips om jezelf neer te zetten
1. Jouw authentiek 'merkverhaal' vertellen: jouw persoonlijke verhalen als eigenaar of professional is wat je onderscheidt van anderen. Durf authentiek te zijn met jouw verhalen en deel jouw ondernemersreis, ervaringen en successen. Mensen verbinden zich met echte verhalen, dus wees niet bang om jezelf te laten zien. Welke problemen van klanten los je op? Hoe los je deze op? Welk resultaat levert dit op? Via je eigen sociale mediaprofielen, maar bijvoorbeeld ook in Facebook- en LinkedIn groepen of online fora. Laat dus niet alleen je expertise, maar ook je persoonlijkheid zien.
2. Consistente online aanwezigheid: wees consistent op sociale media en andere (online) platforms waar je jezelf presenteert. Zorg ervoor dat je boodschap en 'brand voice' consistent zijn over alle kanalen. Schrijf zoals je praat. Dit versterkt je herkenbaarheid en geloofwaardigheid. Kies ook bewust voor een visuele identiteit zoals consistent kleurgebruik en formats. Een deel van je identiteit en daarmee je persoonlijkheid online van jou als ondernemer wordt bepaald door de vormgeving. Erg belangrijk dus dat deze overeenkomt met wat je wilt uitstralen in woord als ondernemer. Kies o.a. de juiste kleuren, beelden, sybolen en onderwerpen die je online persoonlijkheid onderstrepen.
3. Waarde delen: bied waardevolle content aan je doelgroep. Of het nu gaat om tips, inzichten of inspiratie, zorg ervoor dat je een positieve bijdrage levert aan het leven van je connecties. Dit bouwt vertrouwen op en positioneert jou als een autoriteit binnen jouw vakgebied.
4. Wees vindbaar! Potentiële kopers bepalen voor een groot deel zelf het moment van aankoop en grote kans dat ze eerst online gaan screenen voordat ze een product of dienst aanschaffen. Ze gebruiken hiervoor niet alleen een merk- of productnaam. Maar bijvoorbeeld ook een onderwerp of activiteit. Of men zoekt naar een oplossing voor een probleem via een vraag, zoals hoe zet ik mezelf neer? Een goed profiel via je socials , een 'over mij' en een gestructureerde website met aantrekkelijke landingspagina behoren dan tot de basis van je online profilering. Let op dat je hierbij wel de juiste zoekwoorden verwerkt die je ideale doelgroep gebruikt om jouw type product of dienst online te zoeken. Communiceer ook de voordelen van jouw product of dienst. En als laatste, Google jezelf ook regelmatig om te checken of het online beeld van jezelf klopt met dat wat je wilt uitstralen.
5. Differentieer je boodschap naar verschillende doelgroepen. Om relevant te zijn is het belangrijk dat je je boodschap afstemt op je doelgroep. Maar wat als je meerdere doelgroepen of stakeholders bedient? Zolang het beeld van jouw persoonlijkheid herkenbaar blijft en de activiteiten elkaar niet ‘bijten’, is er niets aan de hand en kun je alles onder 1 merknaam communiceren. Indien dit wel het geval is, is het beter om een andere productnaam in de markt te zetten. Deel content met veel waarde aan iedere doelgroep om met ieder van hen online een relatie te bouwen, en de sale zal uiteindelijk uit diverse richtingen komen.
6. Laat zien dat je geeft om de wereld om je heen! In deze tijden willen mensen zien en weten dat het bedrijven niet alleen te doen is om winst, maar ook om een bijdrage te leveren aan de leefomgeving zoals sociale en 'groene' doelen. En niet onbelangrijk: in jouw ‘why’ zit ook vaak je onderscheidend vermogen verborgen.
7. Analyseer welke posts het goed doen per content thema waar je doelgroep positief op reageert en welk woorden je doelgroep gebruikt. Personal branding is een continue proces.
Meer tips ontvangen? Laat dan je email en naam achter voor mijn inspiratie mail. Of ben je geïnteresseerd in een van mijn 1:1 strategietraject?
Heb je een kleinbedrijf en heb je specifieke vraag? Laat het me weten! Een eerste inspiratiegesprek is altijd gratis. Je kunt een afspraak maken via deze link voor een gratis gesprek van 20 minuten.
Meer tips lezen?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep spreken
Je eigen communicatiestijl als zzp'er
Een nieuw begin als ondernemer
Hoe maak je de connectie met je ideale klant via sociale media?
Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?
Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe schrijf je een goede post?
De missie en visie van je bedrijf