l
Maak van je bedrijf een merk

Hoe word ik top of mind bij de juiste doelgroep?

Werken aan jezelf als merk, acquisitie doen of ‘jezelf in de markt zetten’, het maakt allemaal onderdeel uit van het ondernemerschap. Dit betekent dat je jezelf goed kent, maar ook goed weet wie je potentiële klanten zijn. Om met je content een goede indruk te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je blijft hangen en 'top of mind' wordt, zodat ze jouw dienst overwegen wanneer ze die nodig hebben?

Het antwoord op deze vraag is dan natuurlijk eerst: wie is dan de juiste doelgroep of wie is je ideale klant? Dit is een essentiële vraag voor elke contentstrategie en een vraag die je zou moeten kunnen beantwoorden voor jouw business. Door je doelgroep te analyseren, kom je er pas echt goed achter hoe je je diensten het beste kunt promoten. Dit betekent concreet dat je je ideale klant kan beschrijven aan de hand van de volgende zestal onderwerpen:

1. Locatie gegevens: waar woont deze persoon (land, stad, provincie)?
Is je doelgroep lokaal, nationaal of internationaal? Belangrijk voor je communicatie om te weten, want de verschillen per regio en daarmee van je doelgroep kunnen nogal uiteenlopen. Iemand op het platteland heeft een andere leefomgeving en daarmee faciliteiten tot zijn of haar beschikking dan iemand in de stad. De locatie van je doelgroep bepaalt bijvoorbeeld ook of het loont om te investeren in lokaal flyeren of je website te vertalen. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld, wonen veel expats en dan kan het lucratief zijn om bepaalde communicatiemiddelen van Nederlands naar Engels te vertalen.

2. Levensstijl: wat vindt men belangrijk in het leven. Do’s en dont’s?
De levensstijl laat vaak zien wat mensen belangrijk vinden. Handig om te weten, zodat jij zelf als ondernemer ook op de juiste plekken aanwezig bent. Ook om beter te begrijpen hoe ze in het leven staan, en waarom ze doen wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar  sport, zoals de welbekende reclameborden langs de sportvelden. Maar ook naar hobby’s en andere vormen van tijdverdrijf. Wanneer je doelgroep de Happinez leest, is het een idee om te pitchen voor een artikel in dit blad waarbij je je bedrijf promoot. Voor de werving van nieuw personeel kun je juist vrouwen als arbeidspotentieel aanspreken door duidelijk te communiceren dat je als bedrijf rekening houdt met de balans werk en privé, een kolfruimte hebt, of diverse foto’s van vrouwen in de promotie te laten zien.

3. Werkomgeving: hoe ziet de werkomgeving eruit van je ideale klant? 
In welke branche of industrie werkt je doelgroep? Wat speelt er in die markt? Mensen vinden het fijn wanneer je de omgeving snapt waarin ze werken. Van welke netwerken zijn ze lid? Welke events bezoeken ze om op de hoogte te blijven van het vakgebied, etc etc. Weet dus wat er speelt en volg de trends en ontwikkelingen in de markt.

Brug
Brug


4. Werkinhoud: wat is zijn of haar functie? Welke taken of opdrachten voert je ideale klant uit? Wat zijn de problemen, wensen en behoeften van deze persoon ten aanzien van die taken?
Wat zijn de dagelijkse bezigheden? Welke zouden ze graag willen uitbesteden zoals communicatie of administratie? Wat kan ze aanzetten om tot actie over te gaan? Of welke activiteiten zouden ze graag willen toevoegen om hun ambities te verwezenlijken, maar hebben ze jouw hulp bij nodig? Want: “no pains, no gains”. Als er geen probleem wordt ervaren is het lastig om mensen in beweging te brengen. Of je start met verleiden voor een mooier toekomstperspectief en mogelijke problemen in de toekomst, dat kan ook.

5. Communicatiegebruik: hoe neemt je ideale klant informatie tot zich en welke communicatiemiddelen gebruikt deze persoon, of welke heeft de voorkeur? Welke onderscheidende thema’s of trefwoorden hebben de interesse?
Voordat de meeste mensen tot een koop overgaan zoeken ze vaak eerst naar informatie. Zeker bij duurdere producten of diensten. En dan beginnen ze vaak bij Google. Dus handig  om te weten welke zoekwoorden of zinnen ze hierbij gebruiken. Handige tools hiervoor zijn o.a.  www.ubersuggest.com van online marketing goeroe Neil Patell of de gratis tool www.keywordtool.io . Ook is het belangrijk te weten hoe ze media en welke kanalen ze precies gebruiken. Misschien vind jij Twitter niet leuk, maar je doelgroep wel. Wees dus daar aanwezig, waar je doelgroep ook is. En leer hoe ze het medium gebruiken.

6. Klantreis: Hoe ziet het aankoopproces eruit, en wie zijn hier nog meer bij betrokken?
Wie is je doelgroep nu precies? En heb je het over een doelgroep of zijn er meerdere doelgroepen of zogenaamde 'stakeholders' in het spel. Als je bijvoorbeeld kinderen coacht dan heb je altijd te maken met de ouders of verzorgers van het kind. Of als je graag voor grotere MKB-organisaties werkt, spreken we vaak van de directieleden als beslissers, maar ook HR bijvoorbeeld als eindgebruiker. En misschien zijn er ook nog andere beïnvloeders in het proces zoals de secretaresse of de financieel adviseur. Belangrijk dus te weten in welke context jouw oplossing zal worden gebruikt.

Uniek
Uniek


Op zoek naar de unieke waarde van je dienstverlening
Of jouw ideale doelgroep ontvankelijk is voor jouw boodschap valt of staat natuurlijk met jouw unieke waarde.  Zoals in het begin van dit blog aangegeven, begint het ook met jou. Dat je jezelf goed kent en dat je je bewust bent van je kwaliteiten. De inhoud van je dienstverlening wordt namelijk voor een groot deel bepaald door je expertise op basis van je kennis en ervaring. Maar bijvoorbeeld ook je persoonlijkheid die in je communicatie en werkwijze terug te vinden is. Handig om de juiste mensen te vinden en te matchen met het probleem dat juist jij kan oplossen. 

Stel jezelf daarom eens de volgende verdiepende vragen voor de boodschap(pen) om de juiste doelgroep te bereiken:
• Hoe verbetert jouw product het leven van deze mensen? Hoe maakt jouw dienst het leven leuker, gemakkelijker, veiliger, etc? Wie is hierbij gebaat?
• Wat is de meest belangrijke eigenschap van je dienst, en waarom? 
• Welk voordeel levert juist jouw dienst om het probleem van je ideale klant op te lossen?

Hoe analyseer ik mijn doelgroep?
De resultaten van een marktonderzoek vormen altijd het vertrekpunt van je communicatie. Want wat vindt jouw doelgroep belangrijk en hoe doe je zo'n analyse? Ga met ze in gesprek, faciliteer een groepsdiscussie met een aantal representanten uit je doelgroep of organiseer een aantal interviews. Zorg hierbij dat ze wel weten hoe je met de informatie omgaat, en, of het anoniem is bijvoorbeeld om de Privacy te waarborgen. 
Daarnaast kun je ook de sociale media gebruiken door middel van polls, gelijksoortige accounts screenen of de hashtags volgen die verband houden met je dienst of expertise. Zo kun je leren en je laten inspireren door andere spelers in het veld. En je leert hoe zij met dezelfde thema’s omgaan of hoe zij communiceren over de waarde die ze toevoegen.

Hoe weet ik wie mijn doelgroep is?
En mocht je nog niet weten wie je ideale klant is, start dan met de doelgroep bij wie jij denkt dat je de meeste waarde kunt toevoegen met jouw expertise en ga aan de slag. Vervolgens kun je bijsturen waar nodig op basis van de ervaringen die je opdoet in de praktijk. 

Of ga eerst weer terug naar ‘de tekentafel’ en breng eerst je belangrijke merkeigenschappen in kaart zoals je kwaliteiten en waarden om te checken voor wie dit waardevol kan zijn. Voor diegene heb ik ook een powersessie, waarin we jouw unieke profiel eerst in kaart gaan brengen.

Bereik je doelgroep met relevante boodschappen en consistente communicatie!

Dus wanneer je weet wie jij als ondernemer bent en wie je doelgroep is, dan heb je de ultieme basis te pakken voor je communicatie en verhaal naar de markt. Zowel qua stijl als de inhoud en boodschappen die je wilt gaan vertellen. Hoe je dit uitwerkt voor je contentstrategie, zodat je aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep? Dat lees je in mijn volgend blog!

Wil je nu aan slag om zeker te zijn dat je aan de juiste content werkt, om:

- met gemak jezelf te profileren

- niet meer verlegen te zitten om content

- te communiceren over je kwaliteiten als ondernemer 

- precies te weten waarom juist voor jou kiezen

-...zo op consistente wijze de juiste doelgroep aan te trekken?

Doe dan vanaf 19 april mee met mijn workshopmodule inclusief een uitgebreide 1:1 krachtenanalyse om nu eindelijk eens de juiste basis te leggen voor je eigen contentplan! Je leest er hier meer over. Of bel me 0631280765 voor een kennismakingsgesprek! 


Sandra Stassar

Bij Sandra Stassar aan de keukentafel
Bij Sandra Stassar aan de keukentafel


Personal Branding & contentstrategie
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding
Jezelf profileren met Personal Branding