l
Maak van je bedrijf een merk

Online branding - contentcreatie voor sociale media

Hoe schrijf ik een goede post als ondernemer of interim professional?

De perfecte basis voor een goede post als ondernemer. Waar bestaat deze uit? Wat zijn de belangrijkste criteria om je lezer te prikkelen en hoe maak je ‘m? Vandaag daarom de 4 ultieme tips hoe je een goede commerciële post schrijft op basis van een alom bekend marketingmodel: AIDA (ATTENTION, INTEREST, DESIRE en ACTION).

Tip 1: Gebruik een aansprekende titel! 

Pak de aandacht van je lezer met een aansprekende of triggerende titel, zoals “het gaat niet om jou”. Mmmmm denk je dan, wat dan wel? Zolang de titel maar de aandacht trekt, de lezer stopt met scrollen en je bericht gaat lezen! Dit doe je o.a. door in te spelen op een emotie (wat je klant graag wenst) of een behoefte (concreet voordeel waar een potentiële klant naar op zoek is). Of op een originele wijze de link te leggen met een actualiteit. Ook het gebruik van een (standaard) emoji of kleurrijke symbolen helpen voor je branding en de STOP-factor. Oh ja, en wat ik soms ook erg treffend vind zijn de persoonlijke, korte berichten, met vaak zelfverzonnen hashtags, die vaak uit een hele zin bestaan en het onderwerp van een post ludiek weergeven. Bijvoorbeeld: #waarikvoorsta.  Op deze manier laat je ook subtiel je 'merkpersoonlijkheid' zien.

Tip 2: Houd de interesse vast met een sterk merkverhaal

Ga verder met je verhaal. Benoem het probleem van je doelgroep, zodat mogelijke klanten zich herkennen in het verhaal en de interesse hebben om verder te lezen. Geef bijvoorbeeld een voorbeeld wat je in de praktijk of het dagelijkse leven hebt meegemaakt. “Zo had ik laatst een gesprek met X. Zij vertelde me dat ze het lastig vindt om zichzelf zichtbaar te maken….”. Of maak een opsomming van mogelijke problemen:

Vind je de volgende situaties ook lastig:

-         Nieuwe posts schrijven voor je sociale media?

-         Een eigen communicatiestijl als ondernemer ontwikkelen

-         Een krachtige introductie boodschap van je bedrijf maken?

-         Een goede structuur voor je website, etc.

De kracht van storytelling om de connectie met je doelgroep te maken

En vertel verhalen, want die doen het goed. Waarom? Verhalen worden al eeuwenlang verteld, want ze 'beklijven' gemakkelijker. Een verhaal is vaak persoonlijk (uit ervaring gesproken) en daarmee een goede manier om de connectie aan te gaan. In het kort gaat het erom dat je een hoofdpersoon nodig hebt, die wordt geholpen door een ander persoon om een transformatie door te maken. Hey, inderdaad het lijkt de dienstverlenende coach of adviseur wel! Vertel dus wat je meemaakt uit je praktijk in eigen woorden. Of verwoordt de herkenbare situatie via een anekdote of metafoor. 

Tip 3: Nu de ommezwaai maken naar de wens: waarom ben jij de oplossing voor het probleem van je ideale klant? 

Laat die potentiële klant weten wat je te bieden hebt, wat jouw werkwijze is of waarom jouw product uniek is. Als dienstverlener zit een groot deel van je onderscheidend vermogen ook in je persoonlijkheid. Beschrijf deze niet alleen, maar laat deze zo nu en dan ook zien. Video’s en korte filmpjes zoals een Reel zijn dan uitermate geschikt om jou online te ‘beleven’. Of deel waarom een klant nu juist voor jou had gekozen en wat het hem/haar heeft opgeleverd. Want welke transformatie beloof jij je ideale klanten? En natuurlijk kun je dit allemaal zelf vertellen, maar je kunt ook een tevreden klant laten verwoorden waarom ze blij zijn met jou. Zolang het in lijn is met de behoeften en wensen van je ideale doelgroep, zijn dit soort testimonials uitermate geschikt om te plaatsen, zoals deze bijvoorbeeld:

 "Na de workshop Personal Branding zat ik boordevol inspiratie. De workshop prikkelt om verder na te denken over vervolgstappen. Sandra geeft heel bruikbare tips. Bijvoorbeeld door het laten uitschrijven van mijn gedachten. Na het uitschrijven zegt ze: deze tekst kun je mooi gebruiken als input voor je nieuwe websitetekst. Lekker praktisch, daar houd ik van." 

Dian van Horrik, Juristplus.


Tip 4: vermeld altijd een call-to-action! 

Welke actie wil je dat de lezer doet na het lezen van je post? Verder kijken op je site voor meer inspiratie? Klikken op een link voor meer informatie naar een product? Jou een persoonlijk bericht sturen via Instagram? Het maakt niet uit als je maar precies aangeeft wat er gedaan moet worden. Zo help je de lezer navigeren naar een ‘logisch’ vervolg bij interesse, zodat het ook een lead wordt.


Een video of foto zegt meer dan 1000 woorden

Als laatste natuurlijk nog een belangrijke opmerking over de foto, video of het beeld dat je kiest bij je post. Tsja, deze is natuurlijk ook van belang en zeker op een kanaal als Instagram de basis. Selfies of foto's van jezelf/personen genereren vaak het hoogste bereik kan ik zeggen uit eigen ervaring. Zorg verder altijd voor een goede hoge resolutie foto. Als de foto te korrelig is, dan zou ik ‘m niet plaatsen, want dit doet afbreuk aan je online imago. Tevens vind ik het ook niet getuigen van respect voor de lezer. Want vertel me, als jij niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke foto te regelen, waarom zou ik dan de tijd nemen om jouw post te lezen?

Verder is video de trend en zal dit medium ook de komende jaren steeds belangrijker worden als ik alle trendwatchers mag geloven. Investeren in je videovaardigheden is dan ook een ‘must-try’. Video doet het ook supergoed voor je bereik (nog beter dan een foto). Ga er dus mee aan de slag en experimenteer (je hoeft het niet online te zetten)! Met de Reels-functie op Instagram kun je ook korte video’s achter elkaar monteren, dus dat helpt ook.

Meer weten hoe je aansprekende content maakt voor jouw doelgroep? Kijk dan hier voor de mogelijkheden!