l
Maak van je bedrijf een merk

Personal Branding tips: online branding


Hoe communiceer ik over mijn bedrijf online?

Online branding wat is dat nu precies? Het doel van branding is om een betrouwbaar, authentiek en relevant van beeld van jezelf neer te zetten. Eigenlijk is het bij online branding niet anders. Het gaat erom dat je online hetzelfde gevoel bij je doelgroep oproept zoals bij een werkelijke ontmoeting. Maar de vraag is natuurlijk: HOE DAN?! In dit blog heb ik 5 mooie tips voor je!

Wat is branding en de relatie met marketing?

Allereerst wat informatie wat 'branding' precies betekent. Branding is een vorm van marketing om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Letterlijk is het woord afgeleid van het oud-Noors woord ‘brandr’, wat zoiets als ‘dit is van mij’ betekent (bron: Wikipedia). In die tijd werd vee namelijk gebrandmerkt voor eigenaren om de dieren van elkaar te onderscheiden.

Tegenwoordig associëren we het woord ‘branding’ of ‘brand’ met de talloze producten, diensten en bedrijven die er tegenwoordig op de markt zijn. Branding is het bewust realiseren van een gewenst en onderscheidend  beeld in het brein van je doelgroep(en) aan de hand van een vooraf gedefinieerde brand identity. En of je dit nu in je eentje doet als zzp’er (personal branding) of als een team/bedrijf, door van je dienst of product een merk te maken, val je op, wordt je beter herkend en bouw je vertrouwen op met de consument.

Branding is het bewust realiseren van een gewenst en onderscheidend beeld in het brein van je doelgroep(en) aan de hand van een vooraf gedefinieerde brand identity.

 

Door corona vooral online branding

Inmiddels is branding ook een activiteit die in toenemende mate online plaatsvindt. Zeker in coronatijd zijn we en masse onszelf online gaan bewegen om onszelf te presenteren en te netwerken. Een product, dienst of organisatie krijgt door branding een eigen, unieke uitstraling. De communicatiestijl en het merkverhaal zijn de hoofdingrediënten die het merk ook online tot leven brengen. Sociale media en je website vormen hierbij vaak de kern. Zij kunnen als visitekaartje het merken maken óf breken. Maar ook webinars, emailmarketing en PR via online media kleuren het beeld. Branding gaat dus veel verder dan alleen het logo en de huisstijl. Het gaat over de totale beeldvorming van jou als ondernemer online.

Een product, dienst of organisatie krijgt door branding een eigen, unieke uitstraling. De communicatiestijl en het merkverhaal zijn de hoofdingrediënten die het merk ook online tot leven brengen.

 

Vertrouwen en fans creëren met een sterk merk

Een sterk merk draagt bij aan de verkoop van je producten of diensten. Het creëert vertrouwen en zorgt ervoor dat consumenten terugkomen. Wanneer je als bedrijf een geweldig product combineert met een branding die dichtbij het bedrijf en de doelgroep ligt, organiseer je voorkeur voor jou. Dit brengt jou als dienstverlener dichterbij een moment van aanschaf en niet te vergeten: fans! Niets beter voor je merk dan tevreden klanten die gratis voor jou mond-tot-mond reclame verzorgen.

 

5 basistips voor online branding

Hierbij 5 mooie tips om mee te starten:

  • Wees zichtbaar! Laat ‘je gezicht’ online regelmatig zien, zodat mensen je gaan herkennen en je top of mind wordt. Via je eigen sociale mediaprofielen, maar bijvoorbeeld ook in Facebook en LinkedIn groepen (waar mogelijk) of online fora. Onbekend maakt immers al snel onbemind. Aandachtspunt hierbij wel is dat je relevante boodschappen en consistentie laat zien. Anders ga je teveel ‘zwabberen’, en verliest men het vertrouwen in jou als dienstverlener. Verder bouw je met jouw persoonlijkheid aan de 'trust'-factor.
  •  Wees vindbaarPotentiële kopers bepalen voor een groot deel zelf het moment van aankoop en grote kans dat ze eerst online gaan screenen voordat ze een product of dienst aanschaffen. Zorg er dan voor dat je online vindbaar bent als aanbieder. Een goed profiel via je socials of een gestructureerde website met aantrekkelijke landingspagina en de juiste key words behoort dan tot de basis van je online profilering.
  • Visuele identiteit; kies bewust voor je kleurgebruik en formats. Een deel van je identiteit en daarmee je persoonlijkheid online van jou als ondernemer wordt bepaald door de vormgeving. Erg belangrijk dus dat deze overeenkomt met wat je wilt uitstralen in woord en beeld als ondernemer, en je tevens onderscheidend bent van de concurrentie.
  • Differentieer je boodschap naar verschillende doelgroepen, maar zorg voor 1 herkenbare en consistente communicatiestijl. Om relevant te zijn is het belangrijk dat je je boodschap afstemt op je doelgroep, zolang mensen het beeld van jouw persoonlijkheid herkenbaar is en de activiteiten elkaar niet ‘bijten’. Indien dit wel het geval is, is het beter om een andere productnaam in de markt te zetten.
  • Laat zien dat je geeft om de wereld om je heen! In deze tijden willen mensen zien en weten dat het bedrijven niet alleen te doen is om winst, maar ook om een bijdrage te leveren aan de leefomgeving zoals sociale en 'groene' doelen. En niet onbelangrijk: in jouw ‘why’ zit ook vaak je onderscheidend vermogen verborgen.

 

Meer tips ontvangen? Laat dan je email en naam achter voor een gratis checklist. Of ben je geïnteresseerd in mijn 1:1 trajecten? Of heb je specifieke vraag? Laat het me weten! Een eerste inspiratiegesprek is altijd gratis. Je kunt een afspraak maken via deze link voor een gratis gesprek van 20 minuten.

Meer tips ontvangen?

"Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Een nieuw begin als ondernemer

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf