l
Maak van je bedrijf een merk

Blog: hoe maak je relevante content?


Relevant zijn voor nieuwe klanten willen we allemaal. Maar hoe bouw je aan die klantrelatie via de juiste 'relevante' content? De basis voor een goede contentstrategie is gebouwd op 2 pijlers:

1.   Wat wil je als bedrijf vertellen?

2.   Wat wil je ideale klant graag weten?

Het merkverhaal van je bedrijf als basis wat je wilt vertellen

De eerste stap is goed te weten wat de unieke kenmerken zijn van je bedrijf voor het verhaal naar de markt. Hoe zie(n) (julli)e het toekomstbeeld van de markt? Welke rol spelen jullie hierin en hoe gaan jullie dit waarmaken. Hierbij spelen de  expertise en kerncompetenties een zeer belangrijke rol. Maar ook de merkwaarden waar je als bedrijf voor staat. Zowel het bedrijf als alle individuele personen dienen de juiste kennis, ervaring en toegevoegde waarde te laten zien. Want consistent als een gezicht samen naar buiten treden zorgt voor vertrouwen en bouwt aan de gezamenlijke expertstatus.

Wat wil je ideale klant graag weten?

Om hier een antwoord op te krijgen, is het handig te weten wat er leeft. Waar ligt je ideale klant s’nachts wakker van? Welke problemen ervaart hij/zij? En hoe kun jij hiervoor een oplossing bieden? Of zelfs een unieke beleving of ervaring geven, zodat je zoveel mogelijk waarde toevoegt...? Ga daarom op onderzoek uit! Hoe worden de ontwikkelingen bijgehouden van wat er speelt in de markt? Houd diepte-interviews met klanten, stel een vraag in je netwerk, zoek via Google, Google Trends en www.keywordtool.io naar de onderwerpen en zoekwoorden waarop online gezocht wordt. En zorg er altijd voor dat je onderzoeksactiviteiten in lijn zijn met de Privacyverklaring van je bedrijf.

De connectie maken met relevante content in diverse formats

Vervolgens leg je de relatie tussen de pijnpunten en interesses van je klanten enerzijds, en het verhaal dat je wilt vertellen anderzijds. Zijn jullie online via de sociale media voldoende zichtbaar (we zijn inmiddels meer dan de helft van de dag online)? Is de website gebruiksvriendelijk? Allemaal vragen die erop zijn gefocust om de brug te slaan tussen de diensten die je aanbiedt en de vraag in de markt.

Relevante content in verschillende formats

En al die vragen in de markt vormen de basis in een contentplan. Al die vragen kun je transformeren tot waardevolle stukken content in verschillende vormen. Hierbij een paar voorbeelden om je waardevolle kennis te delen:

Bloggen: Met bloggen deel je uitgebreide stukken tekst om jezelf als expert te profileren via je website. Bloggen is hiermee erg goed voor je ‘SEO’(Search Engine Optimization), oftewel de vindbaarheid van je website.

Posts via sociale media: via de sociale media kun je aan een community van fans bouwen. Mogelijke klanten zien je regelmatig voorbijkomen, zodat je ‘top of mind’ bent en ze je dienst overwegen op het moment dat ze je nodig hebben.

Video: video geeft een gezicht aan je merk. Je kunt op een veel persoonlijke manier de verbinding aangaan met potentiële klanten en biedt daarmee de ultieme manier voor een goede eerste indruk.

E-books en downloads: deze helpen als ‘bewijs’ om je expertise te onderbouwen en  tevens als call-to-action (CTA) om met jou in contact te komen voor meer informatie over je dienst of product.

Give-away: de meeste mensen vinden het leuk om ‘kennis’ gratis te krijgen. Organiseer daarom af en toe een winactie, of geef korting op je producten. Zo creëer je positieve engagement en met een beetje mazzel ok gratis mond-op-mond reclame.

Als laatste: denk ook aan een gemeenschappelijke missie of interesse! Dit kan je zomaar onderscheidend maken ten opzichte van andere aanbieders!

Laat jezelf dus zien. Niet alleen om je expertise te delen, maar ook om te delen wat je belangrijk en leuk vindt. We ervaren vaak die klik met iemand wanneer deze persoon op ons lijkt, of omdat we die persoon ambiëren te zijn. Zorg dus voor herkenning! Zo bouw je aan potentiële klantrelaties!

Wil je nu graag met mij aan de slag voor de content van jouw bedrijf? Dat kan individueel via een van mijn 1:1  trajecten of tijdens een workshop. Of reserveer een gratis kennismakingsgesprek!