Blog: hoe begin je met Personal Branding?
Soms verlangen we hier allemaal wel naar: een nieuw begin. Zeker wanneer je voor jezelf hebt besloten om je koers te wijzigen en bijvoorbeeld zelf een eigen bedrijf te starten. Of je bent al een tijdje bezig maar het voelt gewoon niet goed meer. Je weet niet wat je moet posten om jezelf te promoten en ook de beelden passen niet meer.
Hoe zet je jezelf in de markt met Personal branding?
Kortom, je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar je hebt helemaal geen promotiestrategie. Je bent er wel op het aan het ‘broeden’. Ik zie het vaker bij ondernemers, maar hoe zet je nu die eerste stap om je bedrijf in de markt te zetten?
De essentie voor jou als merk: het DNA van je bedrijf
Hoe fijn zou het dan zijn om precies te weten HOE je dit doet. Om snel van start te gaan en opnieuw te beginnen als ondernemer. En een van de belangrijkste ‘sleutels’ voor je promotiestrategie is een merkscan van jouw bedrijf. Wat de ingrediënten zijn voor de juiste mix of cocktail?
-Je missie en visie, oftewel je 'why'
-Je belangrijkste kwaliteiten en relevante ervaringen in het vakgebied
- Jouw merkwaarden
- Jouw interesses en 'merkpersoonlijkheid'
Ontdek je merkkwaliteiten en merkwaarden voor je communicatie
En zeg nu zelf, wanneer heb jij nu eens echt goed stil gestaan bij de kwaliteiten en talenten die je hebt? Of wanneer heb je hierover het laatst met iemand gesproken? Toch vreemd hè, dat we dit niet vaak doen, tsja ons zelfs niet op school wordt geleerd, hoe je je eigen krachten kunt ontdekken. En ook datgene wat je leuk vindt, is vaak terug te herleiden tot je kwaliteiten en talenten. Maar hoe kom je hier nu achter? Je kunt je levensverhaal gaan schrijven, met vrienden en (ex-)collega’s hierover praten, je kunt ook vooral de dingen gaan doen waar je blij en vrolijk wordt, én je kunt je natuurlijk bij mij laten coachen.
De basis voor je website en sociale media
Tijdens mijn coaching sessie(s), kijk ik met je mee vanaf het begin van je loopbaan. Wat vond je vroeger al leuk en waar was je goed in? Maar ook wat zijn de merkwaarden die bij jou als ondernemer passen. En hoe zit het met de mensen die een voorbeeld voor je waren. Welke belangrijke informatie kunnen we hieruit halen? We leggen alle puzzelstukjes bij elkaar, zodat we tot jouw eigen 'palet' komen.
Vervolgens gaan we ook gebruik maken van een aantal creatieve tools om dit palet om te zetten in relevante communicatie. En het mooie is, dat ik je ook nog aanwijzingen kan geven hoe je dit palet weet om te zetten in de woorden, beelden, kleuren, quotes etc. voor jou als merk voor bijvoorbeeld je website of sociale mediastrategie. Dus, hoe je je talenten, kwaliteiten en waarden gaat vastleggen en vertalen in je eigen authentieke communicatiestijl door de juiste beelden, kleuren en woorden te selecteren.
Samen leggen we de basis voor jouw 'merkpersoonlijkheid' die je vastlegt in een Brand Identity Guide. En wil je daarna verder om ook je contentstrategie samen te bepalen. Dat kan ook. Meer weten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Sandra Stassar
Op zoek naar meer branding tips?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep spreken
Je eigen communicatiestijl als zzp'er
De connectie met je ideale klant maken!
Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?
Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap