l
Maak van je bedrijf een merk

Gratis checklist : de branding checklist voor ondernemers!

Als je wilt gaan communiceren over jezelf als merk, dan zijn er een hoop keuzes te maken. Het begint met te weten welke merkidentiteit past bij jouw bedrijf. Vervolgens gaat het om de keuzes die je maakt hoe je deze identiteit als ‘merkpersoonlijkheid’ naar buiten wilt brengen. Dit betekent hoe je wilt overkomen en hoe je je merkwaarden en kwaliteiten concreet vertaalt. En dat zit ‘m natuurlijk in de details! Maar ja, welke details? 

In het volgende branding overzicht vind je een opsomming aan welke items te denken:

  • Design van je website, sociale media tot aan je stationary; maak je gebruik van dezelfde kleuren, typografie, fotografie, beelden en woorden?
  • Jouw communicatiemiddelen zoals nieuwsbrief, brochures en presentaties; idem zoals hierboven en brengen ze hetzelfde gevoel over zoals bijvoorbeeld gedefinieerd in je brand style guide?
  • Documenten; denk ook aan de wat meer formelere communicatie zoals je offertes en bijvoorbeeld je algemene voorwaarden. Zijn deze ook in lijn met jouw woorden en communicatiestijl? 
  • (Bedrijfs-)kleding; natuurlijk helemaal top als je kleding matcht met de stijl en kleuren die je voor jezelf hebt vastgelegd. Een must? Mwah, als je ze ook afwisselt met spontaan genomen foto’s dat maakt het wat mij betreft wel authentieker. De mate waarin je afwisselt is aan jou! Wel handig om een aantal key foto’s consistent terug te laten komen op de diverse kanalen die je inzet. Grote kans dat je zo hetzelfde gevoel en dezelfde stijl overbrengt op een efficiënte manier (het aanpassen van formaten daargelaten natuurlijk).
  • Onderwerpen voor je fotografie; van welke (standaard) achtergrond je kiest voor je posts, tot aan je favoriete (werk-)locaties en details zoals je favoriete koffiemok, tas, eten, bloemen, boeken, planten, sport, vakantiebestemming, kunst etc.
  • Beeldmateriaal; hoe zien je infographics of standaard thema posts of formats eruit? Of maak je gebruik van iconen? Zorg dat ze in lijn zijn met elkaar en herkenbaar voor jou als merk. Consistent gebruik van je bedrijfsnaam en/of tagline in je posts werkt ook super voor je naamsbekendheid!
  • Emoticons en hashtags; wat zijn de standaard emoticons die je gebruikt om berichten mee ‘op te leuken’? En heb je al een eigen hashtag die aangeeft waar jij als voor staat met je bedrijf, zoals  #ontdekjemerkkracht?
  • Huisvesting; denk aan de belettering buiten, de entree, maar ook de muren/achterwanden en inrichting natuurlijk van je bedrijf! 
  • Quotes; handig om je merkpersoonlijkheid mee te onderschrijven. Je kunt quotes van tevreden klanten gebruiken (oftewel aanbevelingen) die precies verwoorden waar jij voor staat, of je kunt denken aan inspirerende quotes van bekende en minder bekende mensen die benadrukken wat je belangrijk vindt. Let hierbij wel altijd op het auteursrecht! Check daarom van tevoren altijd of, en hoe je mag gebruiken.
  • Cadeautjes; welke welkomst-, loyaliteits- of ‘referral’- (doorverwezen klanten) cadeautjes geef jij aan je klanten?
  • Persoonlijke interesses; wat zijn je hobby’s, interesses en bezigheden naast je werk als professional? Kortom, alles in de categorie waar je van houdt en jezelf als persoonlijkheid mee onderscheidt van andere aanbieders. Kies zorgvuldig wat je laat zien (past het met je doelgroep) en de mate waarin (precies LinkedIn is geen Insta of Facebook) .
  • Merken die bij jou als merk passen; wat zijn je favoriete producten? Collega’s of influencers die je kunt aanbevelen en die precies staan voor wat jij ook wilt uitdragen. Deel het me de functionaliteiten die bij ieder kanaal standaard worden gefaciliteerd. Vergeet ook niet te vermelden als je bent gesponsord (of niet #nospon).
  • Successen en events vieren; je 1000e volger? Een nieuwe superklant? Hoe vier je  dit en met welk promotiemateriaal? En kom het overeen met wat je wilt uitstralen? Ook voor dit soort events is het handig om erover na te denken en in een eenduidige stijl toe te passen.

En het allerbelangrijkste om te onthouden: zorg altijd voor een ‘rode draad’ of handschrift. Een herkenbare stijl voor je ideale klanten. Dit betekent dat wanneer ze je profiel bekijken op het ene kanaal ze jou herkennen van het andere, hoewel dit dan niet betekent dat het precies een kopie hoeft te zijn. Als er maar een herkenbare ‘styling’ in zit. En natuurlijk je eigen woorden! Niets zo ergerlijk als standaard zinnen en clichés te vinden. Maar let daarnaast wel op je vindbaarheid of SEO (Search Engine Optimalisatie). Tsja, daar zit natuurlijk de crux, maar ik help je graag die te vinden! 

 "Vol enthousiasme nam Sandra me mee op reis in mijn arbeidsverleden. Door haar oprechte aandacht, verhelderende vragen en scherpe blik, kwam ik tot mooie inzichten over mijn waarden en kwaliteiten. Ik ga gemotiveerd verder met de opstart van mijn kindercoachpraktijk". 

Claudia

Meer weten hoe je je eigen communicatiestijl als ondernemer ontwikkelt

Interesse in een kennismaking? Laat het me weten! 

Of wil jij nu ook jouw eigen stijl ontwikkelen? Bekijk hier mijn module om jouw merkidentiteit te ontdekken!

Sandra Stassar, de communicatiecoach voor ondernemers