l
Maak van je bedrijf een merk

Branding tip: leer de taal van je doelgroep om de connectie te maken


Wie zit er op mij te wachten?

Vaak hoor ik ondernemers zeggen dat ze niet goed weten wat te communiceren. "Zit men wel op mij te wachten?" "Wat heb ik te bieden?" Het is allemaal een vorm van teveel de focus op jezelf leggen.  Want uiteindelijk gaat het niet om jou. Het gaat erom dat je jouw doelgroep helpt met een probleem. In mijn geval is dat jou leren meer zichtbaar te zijn op een authentieke manier, zodat je de juiste klanten aantrekt. En wat is dan van cruciaal belang? Precies, de taal van je doelgroep leren spreken.

Leer de taal van je doelgroep voor een gevoel van herkenning

Spreek jij de taal van je doelgroep? De juiste taal of woorden kiezen vraagt om focus. Focus op je doelgroep. Wat ze belangrijk vinden, waar de behoefte ligt, wat de wensen zijn, maar ook waar de pijn zit. Om je doelgroep aan te spreken met je marketinginspanningen zoals je posts of blogs, kun je dan ook het beste de woorden gebruiken die je doelgroep ook gebruikt. De ervaring leert namelijk dat een gevoel van herkenning optreedt. En als mensen zich begrepen voelen, dan wordt je ook eerder aardig gevonden. De zogenaamde 'Like' factor volgens het marketingprincipe van de 'Know-Like-Trust' om de kans te vergroten dat een potentiële klant voor jou kiest.

Jouw doelgroep en je SEO strategie

Inderdaad, dus niet alleen om hoger in de Google-ranking terecht te komen (ook wel SEO of Search Engine Optimization voluit genoemd), maar ook om mensen het gevoel te geven dat je ze begrijpt. Want wanneer mensen zich in jou en je verhaal herkennen, maak je een gevoel los en zijn ze eerder geneigd iets van je te kopen. Zo simpel werkt het. Dus hoe zorg jij ervoor dat je de taal van je doelgroep 'spreekt' en gebruikt voor een optimale contentstrategie?

Zo spreek je de taal van je doelgroep met deze 3 tips

1.  Communiceer regelmatig met je doelgroep. 

Wat?! Zo simpel. Ja. Hoe vaker je je begeeft te midden van je doelgroep, hoe meer je weet waar de behoefte ligt en wat er in jouw doelmarkt speelt. Je gaat als het ware vanzelf (aan)leren wat de problemen, thema's en relevante woordgroepen zijn. Schrijf dus die woorden op na een lunch, kennismaking of netwerkbijeenkomst die je opvallen. Door goed te letten op de woorden, leer je de taal kennen en spreken. Practice makes perfect...

2. Let op de 'key' woorden die je doelgroep gebruikt

Vaak maakt je doelgroep gebruik van specifieke woorden zoals jargon of woorden die zijn gebaseerd op trends in een bepaalde sector of industrie. 'Zelfsturende teams', 'Agile', 'CSR' (corporate social responsibility) , zorg dat je weet wat de belangrijkste begrippen betekenen, en ga ze vervolgens ook zelf gebruiken. Via gratis zoekwoorden tools zoals www.keywordtool.io of zoekwoord.nl kom je er ook achter welke woorden of woordcombinaties het goed doen online. Precies, ook wel SEO genaamd. Zeker zo belangrijk om ook goed gevonden te worden! En natuurlijk geldt voor afkortingen dat het handig is om ze ook uit te schrijven (aan het begin van een tekst) voor diegene die de afkorting niet mocht kennen.

3. Volg je doelgroep en concullega's via de sociale media

Dit wordt in marketing termen ook wel 'social listening' of 'media monitoring' genoemd. Welke topics zijn hot in een forum, gebruikersgroepen of de kanalen die je doelgroep inzet via sociale media? Welke berichten of Reels worden het meeste geliket of bekeken? Lees ook de commentaren in blogs die relevant zijn voor jouw domein. En zorg er natuurlijk voor dat jouw content nog net even beter is dan die van je concullega's!

Waardevolle content die je doelgroep raakt

Kortom, zorg ervoor dat je waarde toevoegt voor je doelgroep door relevante content te delen. Wees grappig, verhelderend, vermakelijk of inspirerend. Kortom, zorg ervoor dat je je publiek raakt met zowel je eigen verhaal als de woorden van je doelgroep!

Sandra Stassar


Op zoek naar meer personal branding tips? 

"Terug naar de roots" van je bedrijf

Je eigen communicatiestijl ontwikkelen als zzp'er

Hoe begin ik als ondernemer met Personal branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post voor sociale media?

De missie en visie van je bedrijf