l
Maak van je bedrijf een merk

Inspiratie voor je communicatie: je missie en visie


Je missie en visie als onderdeel van je merkverhaal

Missie en visie? Uhm, is dat nu echt nodig? Tsja, wat is nodig, maar het helpt je zeker om onderscheidend te communiceren. En dat is toch handig als je je bedrijf als merk in de markt wilt zetten. Want waarom zouden ze voor jou als dienstverlener kiezen? Er zijn natuurlijk meerdere coaches of adviseurs in je vakgebied. Maar door goed naar het verhaal achter je bedrijf te kijken, vind je de aanknopingspunten voor een eigen unieke stijl en ideeën voor je contentstrategie!

Ontwikkel een effectieve contentstrategie

‘Help, ik weet niet wat ik moet schrijven’. Dit hoor ik vaak van ondernemers. Sommigen besteden dan het liefste ook alles uit voor de promotie van zijn of haar bedrijf, om er maar van af te zijn. Vaak betaal je dan veel voor een middelmatige kwaliteit. Want hoe kun je nu de communicatie aan een externe partij overlaten als je zelf niet eens goed weet welk je verhaal je precies wilt vertellen? Precies, dan hebben we het over dooddoeners als ‘de wereld een beetje mooier maken’, of ‘een allround bureau met hart voor de zaak’.

Authentieke en relevante content begint bij jouw verhaal als ondernemer. De optelsom van alle kwaliteiten, ervaringen en interesses bepalen voor een groot deel je onderscheidend vermogen, maar ook zeker je missie en, of visie. De meeste ondernemers vinden dit maar lastig. Daarom eerst de uitleg wat het verschil nu precies is:

Jouw visie

Wat is het ideale toekomstbeeld van hoe de wereld er dan voor jou uitziet?

 

Jouw missie

Wat is jouw rol om die visie te verwezenlijken: wat ga jij bijdragen om die betere wereld te realiseren?

 

De ‘why’ van je bedrijf

Simpeler gezegd kun je ook volstaan met de ‘why’ van je bedrijf. Precies, zoals Simon Sinek ook al opperde, is het vooral belangrijk te weten waarom je doet wat je doet voor je communicatie. Want in je ‘why’ zit de bezieling van je bedrijf verborgen. En dit is van belang om de connectie te maken met je ideale klant. De ‘why’ appelleert namelijk veel meer aan de emotie dan puur alleen de ‘functionele’ dienstverlening. Bovendien als je alleen sec kijkt naar het leveren van product X of Y dat zijn er vaak meer die hetzelfde doen. Maar doen ze het ook vanuit dezelfde passie of 'bezieling'?

Vaak ligt er aan die bezieling van jouw bedrijf de belangrijkste merkwaarde aan ten grondslag. Maar ja, hoe kom je daar nu achter? Dan helpt een externe partij juist wel om goed te luisteren en door te vragen naar de kern van je bedrijf. En iemand die verstand van zaken heeft en een goede analyse kan maken. Bovendien kan ik als personal branding expert ook goed met je meekijken wie de andere spelers zijn en wat nu juist jouw bedrijf zo bijzonder maakt.

 

Daarnaast helpen de volgende praktische vragen:

-Zijn de missie en visie positief geformuleerd waarheen naartoe?

-Liggen ze in elkaars verlengde?

-Hebben de visie en missie betrekking op het groter geheel, hoe de wereld of omgeving er beter van wordt?

-Gaat er een sterk verlangen uit om ‘JA!’ te zeggen als je de visie en missie verwoord?

-Kan iedereen in het bedrijf een bijdrage leveren om de visie of missie te bereiken?

 

Ook op zoek naar de merkidentiteit van je bedrijf?

Voor zelfstandig ondernemers heb ik deze module speciaal ontwikkeld om o.a. je missie en visie in kaart te brengen, maar ook de basis voor je content thema’s. MKB-bedrijven kunnen voor een gratis verkennend gesprek bij mij terecht.