l
Maak van je bedrijf een merk

Personal Branding Blog: De kern

 


Een hoofd van de afdeling communicatie van een multinational waar ik mee samenwerkte, zei ooit 'als je de kern niet in maximaal twee woorden kunt verwoorden, dan heb je het niet begrepen'. Dit analyseprincipe van ‘in der Beschraenkung zeigt sich erst der Meister’, is een van de meest krachtige vormen van communicatie. Want twee woorden zijn makkelijk te onthouden voor het brein. En als je ook nog woorden gebruikt die iedereen kan begrijpen, dan heb je in het kader van je persoonlijke brandingstrategie een krachtige positionering te pakken.

Sommigen zullen zeggen, mwah niets nieuws onder de zon. En ja, klopt. Dit principe gaat natuurlijk al honderden jaren mee. Culturen zoals de Indianen deden bijvoorbeeld ook al aan ‘Personal Branding’. Daar kozen of kregen de mensen vaak ook een bijnaam toebedeeld op basis van hun kracht, kerncompetentie of hun toegevoegde waarde voor de groep, zoals ‘lenig hert’ of ‘de jager’.

 Anderen zullen misschien wel zeggen, ja maar je bent toch zoveel meer dan die 2 woorden. Ook dit is correct natuurlijk, maar vaak hebben de mensen niet de tijd (en het geduld) om naar je hele verhaal te luisteren om te bepalen “what is in it for me?”. Vergeet dus even die elevator pitch, en stel dat jij je waarde zou moeten omschrijven in maximaal 2 woorden. Welke twee zouden dit zijn? 


Op zoek naar meer branding tips? 

Terug naar je roots

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

De kern

Een nieuw begin

De connectie met je ideale klant