l
Maak van je bedrijf een merk

De connectie met je ideale klant maken!


Personal Branding: de 'klik' met je ideale klant

‘Wat is Personal Branding nu precies?’ Dit is een vraag die mij vaak gesteld wordt. En wat ik dan meestal zeg, dat het niet anders is dan de connectie te maken zoals voor elk menselijk contact geldt. Net zoals je in het contact met een potentiële partner of vriend jezelf laat zien en je de connectie of ‘klik’ zoekt, zo doe je dit ook met potentiële klanten. Maar de connectie maken met je ideale klant, hoe doe je dit nu? Vanuit een Personal Branding perspectief is een ‘klantrelatie’ ook terug te voeren op een van de psychologische principes: je vindt iemand leuk omdat hij/zij op je lijkt, of omdat zij/hij lijkt op de persoon die je ambieert te zijn.

Gemeenschappelijke factoren voor de ‘klik’ 

Tsja, en wanneer vind je dan iemand echt ‘leuk’? Hier is natuurlijk ook onderzoek naar gedaan en de volgende factoren blijken een rol te spelen voor persoonlijke marketing: gemeenschappelijke interesses, waarden en ervaringen. De basis voor het vertrouwen in de relatie, is de kwaliteit van het product of dienst die je levert. De content dus. Als jij op een authentieke en consistente wijze relevante content levert, dan creëer je vertrouwen. Als iemand zich daarnaast herkent in jou, omdat je hetzelfde hebt meegemaakt of een belangrijk moment hebt gedeeld, bijvoorbeeld omdat je samen in dezelfde stad hebt gestudeerd, dan raak je iemand en leg je dus al de kiem voor ‘een connectie’. Hetzelfde geldt voor een gemeenschappelijke interesses zoals paarden, golfen, boeken lezen, series zoals Star Wars, etc. Vandaar dat het loont om naast je productenaanbod en werkwijze, ook jezelf te laten zien. En dan is het natuurlijk het meest effectief om te communiceren over de onderwerpen waarin je ideale klant zich kan herkennen, want dat maakt jou aantrekkelijker. Of je doet dit niet. De keuze is namelijk aan jou wat je laat zien van jezelf, en hoe ‘authentiek’ je wilt zijn. Let wel: hoe ‘scherper’ je jezelf neerzet, hoe groter de kans dat andere mensen zullen afhaken. Kies dus bewust de onderwerpen waarover en hoe je deze communiceert. 

Promotie die bij je past

Door naar jezelf én je doelgroep te kijken, vind je dus de manier om je bedrijf te promoten. Op een manier die bij jou past om de connectie te maken met je ideale klant. Je zorgt voor een kader op basis van door jouw gekozen waarden. Door je doelgroep aan te spreken wat ze betekenen en tegelijkertijd ‘in sync’ te blijven met wie je bent. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en je doelgroep gaan ‘spiegelen’. Dan doe je net alsof je iets ook leuk vindt. Dit soort trucjes zie je vaak in de sales terugkomen en kunnen natuurlijk ook effectief zijn. Het gaat er uiteindelijk om waar jij gelukkig van wordt en dat je een vorm vindt voor de promotie die bij jou past. Daar sta ik dan weer voor.

Wil je meer weten hoe jij een vorm van promotie kunt vinden die bij jouw bedrijf past? 

Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

Sandra Stassar


Op zoek naar meer branding tips? 

Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep

Je eigen communicatiestijl

Een nieuw begin

De waarde van een Personal Branding Coach