Authentieke content vanuit je business DNA
Authentiek communiceren als ondernemer. We willen het allemaal, maar wat is het wel en wat is het vooral ook niet. Laten we eerst maar beginnen met het misverstand wat het niet is.
Alleen maar ‘authentiek zitten zijn’ is niet voldoende. Het heeft niets te maken met jezelf op zakelijke wijze zichtbaar te maken. Het gaat er namelijk om dat je heel bewust een beeld van jezelf als ondernemer wilt creëren. Dit betekent dan ook dat je heel bewust bepaalde dingen wel of juist niet laat zien. Wat je doet als expert, maar bijvoorbeeld ook over je hobby’s, interesses etc.
Altijd je doelgroep voor ogen
Als je aan (personal) branding doet en je bedrijf wilt promoten, dan heb je altijd een doelgroep voor ogen. Altijd? Ja, echt altijd. Je wilt namelijk je bedrijf laten zien met een doel: je wilt voorkeur voor jou als ondernemer creëren, zodat je hoopt dat deze persoon uiteindelijk voor jou als coach, adviseur of dienstverlener kiest. Daarom laat je jezelf ook zien. En ja, dat beeld moet natuurlijk wel kloppen met wie je bent als ondernemer, waar je voor staat en waar je goed in bent. Of je nu gaat presenteren, een post plaatst, of een email verzendt etc., het is het zakelijke plaatje dat moet kloppen via alle communicatiemiddelen en kanalen die je inzet.
Communiceren vanuit je business DNA
Waarom zou je gaan communiceren vanuit je business DNA? Omdat dit de kern is van waaruit je bedrijf is ontstaan. En in de tijd heb je allerlei beslissingen genomen die uiteindelijk tot dit bedrijf hebben geleid. Dat maakt het zo interessant en waardevol. Want waarom heb je zo gekozen? Wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld als je kijkt naar de locatie van waaruit je werkt. Of de mensen met wie je samenwerkt en het dienstenpakket dat je aanbiedt. Het vormt de basis van je merkverhaal naar de markt. Ook wel ‘de pareltjes’ zoals ik ze noem. Ik werk altijd met deze parels, om zo de vertaalslag te maken naar je doelgroep. En door eerst naar het gehele plaatje te kijken en daarna de belangrijkste details eruit te halen, ontstaan vanzelf ‘de haakjes’ voor relevante content voor je doelgroep.
Relevante contentstrategie voor je doelgroep
Jouw marketing verhaal of merkverhaal als ondernemer, vormt bij mij de basis voor je contentstrategie. We kijken naar je visie, missie en je waarden, maar natuurlijk ook naar je expertise. Vervolgens gaan we samen associëren hoe we je verhaal als ondernemer in woord, beeld, maar ook video of andere visuals kunnen vertellen. Denk bijvoorbeeld ook aan animaties (bijvoorbeeld op speelse wijze uitleg geven), infographics (handig om data begrijpelijk te maken), GIF-jes of video (om je persoonlijkheid vooral te benadrukken). Uitgangspunt voor alle content is altijd de problemen en wensen van je doelgroep. Want zonder wens of probleem geen marketingverhaal. Je zult waarde moeten toevoegen om relevant te kunnen zijn.