l
Maak van je bedrijf een merk

7 manieren om je bedrijf te laten groeien met online branding

‘Waarom zou ik überhaupt investeren in mijn bedrijf als merk?’, vraag je je wellicht af.  Omdat je zo werkt aan meer bekendheid, een herkenbaar beeld, en zo ook aan vertrouwen wint online bij (potentiële) klanten. Handig dus als je je bedrijf wilt laten groeien of meer wilt halen uit bestaande klanten. Maar hoe zorg je er voor dat je ook voorkeur creëert voor jou als ondernemer of professional? Precies door aan branding te doen! En nu we vooral gevraagd worden om vanuit huis te werken, deel ik deze online branding tips met je.

Wat zijn de tips om jezelf als ondernemer online te presenteren?

  • Spreken tijdens een webinar of online event; het geven van webinars, lezingen of deelnemen aan een paneldiscussie? Het helpt allemaal om jezelf verder te profileren als expert. Aangezien de meeste events nu weer online plaatsvinden, is dit nu ook weer de gelegenheid om jezelf online kenbaar te maken.
  • Houd het zakelijk. Van de discussies waar je aan mee doet tot aan de manier waarop je je achter je laptop presenteert. Zorg  dat je ook voor ieder online gesprek  zakelijk gekleed bent om jezelf als autoriteit te manifesteren. Wees liever ‘overdressed’ dan ‘underdressed’, luidt het devies. Kijk ook goed naar de achtergrond en check of deze in lijn is met wat je wilt uitstralen.
  • Heb je een (speciale) titel, eervermelding of status bereikt? Neem het mee in je naamgeving of introductie online. Als ‘pijswinnaar’, auteur van je boek, of ‘dr’ voor je naam staat, het helpt allemaal.
  • Ga voor originaliteit: wat maakt jou nu anders dan anderen? Het helpt als je weet wie er allemaal in je vakgebied een vergelijkbaar aanbod heeft, en wat nu precies jouw onderscheidende eigenschappen zijn om te communiceren online. Ga ook oefenen met je videovaardigheden en kijk welke entertainer er in jou verborgen zit.
  • Vertrouwen uitstralen; vertrouwen uitstralen waar je ook komt door hoe je spreekt, je non-verbale communicatie,  de eenheid in de formats die je kiest, maar ook de rust, helpen om jezelf als expert neer te zetten. Verder is consistentie key. Dus zorg voor een routine en dat je jezelf met dezelfde regelmaat laat zien.  
  • Netwerk en connecties; de mensen met wie je werkt of hebt samengewerkt kunnen significant bijdragen aan het beeld hoe je gezien wilt worden. Werk dus aan het bouwen van je netwerk online juist in deze tijden. Check bijvoorbeeld met welke connecties je verbonden bent op Instagram, en vervolgens of ze ook relevant zijn voor LinkedIn.

Hoe word je gevonden met jouw persoonlijk profiel

Niet alleen door te zenden maar ook door jezelf als ondernemer te laten vinden, wordt je opgemerkt. Voor je biografie is het belangrijk dat je duidelijk laat zien: a. wie je bent, b. voor wie je wilt werken (je doelgroep), c. hoe je je doelgroep van service bent. Hoe specifieker je kunt zijn, hoe eerder de juiste doelgroep zich aangesproken zal voelen.  Belangrijk hierbij ook is dat je de juiste zoekwoorden gebruikt voor bijvoorbeeld je site en sociale media. En hoe meer (juiste) zoekwoorden in je profiel verwerkt zijn, hoe makkelijker je wordt gevonden (ook in Google). Je leest er hier meer over.

Creëer content voor je website, sociale media en emailmarketing

De inhoud die je deelt vormt de basis om je opleiding, ervaring of vaardigheden te laten zien. Laat zien dat je weet waar je het over hebt en waar je voor staat. Het gaat daarbij om de kwaliteit van hetgeen je laat zien. Zorg dus voor een professionele indruk met content van hoge kwaliteit, hoge resolutie plaatjes en een passende opmaak in eigen stijl. Reageer ook op posts van de mensen uit je netwerk door ze te liken, comments te plaatsen, of berichten te delen om onder de aandacht te komen. Onderscheid jezelf ook met originaliteit en je eigen visie op het vak. Heb je bijvoorbeeld al je eigen nieuwsbrief? Met ludieke en informatieve emailings (AVG-proof!), speel je jezelf direct in de kijker van je doelgroep en ben je ook minder afhankelijk van de algoritmen van de platforms die je gebruikt.

Reageer ook online op de inhoud en commentaren van diegenen waarvoor je graag wilt werken, de mensen met een goede reputatie in je vakgebied of key influencers. Kijk ook naar de mensen die in het netwerk zitten van jouw doelgroep om zo in de picture te komen bij je ideale klanten. Let wel, zorg dat je oprecht de verbinding aangaat en dat je ook bij jezelf blijft om authentiek over te komen.

Het gaat er niet alleen om wat je kent, maar ook wie je kent

Je netwerk is goud waard. Ik blijf het zeggen. Zorg er dus ook voor dat je netwerk groeit. Hoe meer mensen je zien, hoe makkelijker wordt om anderen te overtuigen dat je echt wel weet waar je het over hebt. Dus na een netwerkbijeenkomst, link met de mensen online. Hoe meer mensen in je netwerk en hoe meer autoriteit ze hebben, hoe beter voor jou als persoonlijk  merk. Geef je mening over je vakgebied via de sociale media en wees niet bang om de  discussie op de inhoud aan te gaan. Schuw ook de PR mogelijkheden niet via de vakbladen of kranten. Je wint er veel mee op het gebied van je reputatie, mits relevant voor je doelgroep en de context passend op het moment van verschijning. Ingaan op Corona-gerelateerde berichten behoort hier bijvoorbeeld niet toe.

Als laatste een belangrijke  noot dat branding de weg is van de lange adem. Met een betere reputatie en meer visibiliteit, heb je een grotere kans om je bedrijfsdoelen te bereiken.

Wil je nu meer weten waar de kansen voor jou of jouw bedrijf liggen? Kijk dan voor de mogelijkheden van een persoonlijk consult met mij. Of check hier in voor een gratis kennismaking van 30 minuten. Wil je graag meer inspiratie ontvangen? Lees dan hier verder.